|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min 528iA -96 tickar! Förmodligen är det lyftarna. Kan det vara något annat? Jag har kört Bilstein Engine Flush och det som hänt efter det är väl att tickandet kan försvinna stundvis när bilen står på tomgång och när man varvar motorn är det borta. Innan Engine Flushen så tickade den konstant på tomgång och tickandet ökade även i takt med att man varvade motorn men försvann efter över ca 4000 varv. Tickandet kommer endast då motorn blivit varm. Vad ska jag göra? Tänkte testa det här: Omega 907 rengöringsolja (Länk Och vid oljebytet hälla i Omega 909 motoroljeförstärkare (Länk i den nya oljan. Och om inte det hjälper prova med RVS RENOVERING (Länk Men kan tickandet försvinna av dom grejerna om inte Bilstein Engine Flush fick bort det? Även om det försvann lite grann :) Men kan tickandet vara något annat? Min bil Länk | |
| Hade en 528-98 tidigare som började ticka, lät som det kom från spridarna. Körde sen en diagnos på den o kamlägesgivaren va kass, när den byttes så försvann även tickandet, så kör en diagnos innan du går vidare med ngt annat. | |
|
Ok det låter intressant. Nu när jag tänker på det så råkade jag bryta loss en av dom fyra gröna bitarna på en av spridarna för några veckor sedan, kan det ha betydelse tro? Min bil Länk |
|
| Ingen som vet? Förresten, bör inte bilen vara kraftlös om det är fel på kamlägesgivaren? | |
|
Ingen som vet om tickandet kan bero på att jag tagit sönder en av dom 4 gröna piggarna längst ner på en av spridarna? Eller om det är "farligt" på nåt annat sätt? Min bil Länk |
|
| Vad har du för olja?? | |
|
Helsyntet 5w-40 från Statoil Jag har tagit en skruvmejsel för att lyssna varifrån det tickar och när jag lyssnar mot ventilkåpan hörs inget tickande alls men om jag lyssnar direkt på en spridare tickar det väldigt högt därifrån så det måste nog vara spridarna... Min bil Länk |
|
| Ja kanske det är. Men annars kanske oljan är för tunn. särskilt omm fenomenet uppenbarar sigg när bilen blir varm. | |
|
Ok, vilken olja ska man använda då? Min bil Länk |
|
|
Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
i länken finns mycket spekulationer om vilken som är bäst. Min erfarenhet är iallafall att om jag kör på Mobil1 helsyntet, så låter det betydligt mycket mer ur min motor. Så jag testade att byta till castrol magnatec och då blev det genast mycket tystare, inga små irriterande tickningar, och lägre förbrukning. Då skall det tilläggas att min bil tog rätt mycket olja 1liter på 200mil ungefär. |
|
| Kör själv med en Castrol olja, magnatec delsyntet, den tickar ingenting och tar ca 1l på 600mil. | |
|
OK, Då ska jag prova med Castrol magnatec olja i första hand då. Tack för svaren! |
|
| Den heter Castrol magnatec 10w-40, dom har den på mekonomen! | |
|
E34briliant, läs lite inlägg ang olja från Johan B på forumet innan du köper olja så inser du väldigt fort varför du inte ska följa de råd du får här i tråden. Du kommer också att se att han verkligen kan sina saker och dessutom kan motivera sina svar på ett hållbart sätt. __ Min bil: Länk |
|
|
Mugge: Har aldrig sagt att det är ett råd till honom. Dock har jag gett min syn på att i min bil så funkar Magnatec´bättre än mobil 1. Har läst några inlägg i den där tråden som finns länkat till och jag anser att det finns påtok för många olika svar på vilken olja som man skall använda sig av. Sen kan johanb vara en oljemagnat och gud på oljor men jag kommer fortsätta att köra magnatec i min bil. För jag vet att den blir tystare, går lika bra på vinter och sommar, och tar MYCKET mindre olja. Sen om det är fel olja så är det det, men den funkar fint för mig. :) |
|
|
Kul att du är nöjd med ditt oljeval. Det finns dock inga fördelar med att gå från en PAO till en VHVI/EHVI. __ Min bil: Länk |
|
|
Det är möjligt men så är faktumet.. :) |
|
|
OK, men kan det verkligen vara oljan det beror på när tickandet tydligt kommer från spridarna? Har kört bilen en stund nu i den 30-gradiga värmen och när jag kom hem lät jag den stå på tomgång några minuter och den tickade aldrig...Förutom efter att jag varvade den lite då tickade den till lite men sen slutade den. Och då var motorn verkligen varm. Och när den tickade för några dagar sen och jag lyssnade med en skruvmejsel mot ventilkåpan och ner mot grenrören lät det absolut ingenting där men från en spridare lät det väldigt mycket. Så kan det ha med oljan att göra? Bara en fundering med tanke på det jag skrev nu.... Min bil Länk |
|
| innan du gör ngt annan så kör en diagnos på bilen, det behöver inte nödvändigtvis va på en Bmw-verkstad, det finns mindre verkstäder som gör det för ett par hundra. | |
|
Låter ju som att det skulle vara nått annat än oljan :) Och den spridaren är den som du haft sönder plasten på? Sånnafall låter det ju skumt och som att det kan vara något galet där. Vet dock inte så mycket om spridare mer än att jag har 12 stycken hemma i garaget. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.