AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.977

Etanolkonvertera 520 (M50B20)

Sida 2 av 2
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
inte för att vara sån klaas, men har du någon gång i ditt liv testat å göra en sak istället för at gömma dig bakom massa fakta som dessvärre inte verkar stämma så bra i praktiken, då ja har vart iväg på långresa nu med bilen så har ja lyckats köra närmare tusen mil totalt med e85 i tanken (europa-tripp + hemmakörning) å ja är inte speciellt snäll på gasen inne i stan å har hamnat nu på en genomsnittlig förbrukning på 1,48 enligt färddator å de stämmer väldans när med verkligheten med körda mil kontra tankade liter!

medelförbrukningen långkörning hamnade på 0.95-1,1 beroende på diverse backiga partier med ups´n downs!

OCH ja har inte mappat om min styrenhet för e85 OCH min lambda reglering funkar utmärkt samt acc-responsen i motorn har förblitt oförändrad så länge motorn e i drift-temp och ja hoppas att du inte e en sån änniska som stampar pjäxan ´till pannrummet så fort du har startat bilen kall som varm utan låter den gå!

så mitt tips till dig e att sluta lusa ner internet me massa skit omatt de ALDRIG kommer funka om ditt å datt då de uppenbarligen gör detta! man får inget veta om man inte frågar/provar å ja har provat med lycka å ja kan leva med choke-effekten tills ja orkar bemöda mig en ommappning

Mvh Patrik
Kl
32
Klaas
525i -93
Ja - och lika smidig igen Patrik! Ett säkert sätt att skaffa sig nya vänner.

Informationen är till för den som vill lyssna. Du beskrev dina erfarenheter, jag mina. Jag förstår att du inte gillar mina inlägg, men jag befriar dig från tvången att behöva tycka om dessa. Andra kanske gör det och jag tycker inte att du ska vara herre över åsikterna här inne. Starta ditt eget åsiktstvättade forum om du inte står ut.

Jag tar nu avsked igen - så du kan i lugn och ro operera med en blandning av lite fakta (mest av anekdotnivå), egna teorier och mycket önsketänkande. Låt inte mig störa med besvärliga fakta och förklaringar.

Personligen tycker jag att det är synd att du har bra koll på en del saker men sedan tar det stopp och och egna mer fria slutsatser tar över. Du verkar inte ens intresserad av att ta in mer fakta när du blir erbjuden dessa. Klart bekvämare att idiotförklara mig när du inte förstår. Du verkar inte ens har läst vad jag skrev, det räckte tydligen för dig vem som har skrivit det.

Nå, alla väljer vi själva.

/K

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ska göra det Klaas, du verkar insatt i motorer du med. Jag är inte säker om jag minns rätt vilken motor Kjell höll på med, jag vet bara att det är etanolmotor...

Nu håller han på med elbil (grannlandets) här hos oss. (Just nu häckar nog han o Magnus B. på deras lilla paradisö på västkusten).

Vad säger du om 10-15% iblandning då? Normala körförhållanden och täta oljebyten (jag köper olja billigt). Kan det skada?

Har inte provat i mina nuvarande bilar, men i förra utan bekymmer...

Mvh:

Zoltan

Ps. Enligt Sveriges FASCISTSTATS värderingar är detta inlägg kriminellt!!!
Kl
32
Klaas
525i -93
15% bör gå utan problem (E85 sommar: 85% etanol, E85 vinter: ca 75% etanol, Ron95 ca 5% etanol). Stör du dig inte på choke biten (och den kanske inte är så farlig beroende på hur fet grundkalibreringen är) så är det bara att tuta och köra.
Kör du inte ovanligt korta körsträckor så anser jag att du inte ens behöver korta oljebytesintervallen, bara du inte slarvar med de vanliga.
Jag jobbade ihop med Kjell tidigare, när han var på ett stort västsvenskt bilföretag.
Jag avslöjer inga jobbdetaljer i offentliga forum :-) så Kjells projekt får han själv tala om för dig.
Ha det bra, åter till familjen. Jag kommer inte att kolla forumet på ett bra tag.
/K

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ok. Tack Klaas.

Ja, men man behöver inte nämna detaljer, det har du rätt i, jag kanske inte borde nämnt företagsnamn. Vi har snackat en del, men då var det fiske o västkust. Han är tyvärr inte på kontoret ofta, mycket hos kund.

Men jag ska fråga nästa gång, och hälsa.

Mvh:

Zoltan

Ps. Enligt Sveriges FASCISTSTATS värderingar är detta inlägg kriminellt!!!
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
kan komma med en rapport till nu, "choke-effekten" uppkommer bara om du blandar i 60% eller mer annars händer inget och bilen går som vanligt, dock märkte jag ganska direkt efter att ja börjat med metanol-inblandning att bilen gillar att dras till höga varv, dvs då ja har en 520 så e den ju inte så upphetsande effektmässigt och har en liiiten knuff vid 4000rpm för att sen helt dö ut runt 5500-6000rpm, medans nu den gladeligen drar vidare lätt till vravstoppet å ja märker att den vill fortsätta varva då den fortfarande dra vid varvstoppet!

Mvh Patrik
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har nu haft ett mindre privat seminarie av Kjell A., är det nån som kan detta med E85, så är han definitivt en av de.

1. Ventilstyrningar = måste bytas till annat MTRL.
2. Bränslerör o slangar, Etanol binder H2O och det rostar, dessutom diffunderar genom vanlig bränsleslang.
Det finns fler problem men jag har det antecknat på kontoret, minns inte i detalj, men det var inga småsaker.

Över 10% inblandning börja bekymmren. Det riktigt luriga är: köper du en begbil, är det omöjligt o veta om den har gått på E85 eller inte.

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.