AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.973

Etanolkonvertera 520 (M50B20)

Sida 1 av 2
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Funderar på att etanolkonvertera min 520, räcker det enbart med att exempelvis montera spridare från en m50b25 eller behöver man byta btr:n till den från 525an också?

tack i förhand..!
Tr
77
Trayzer
525i 93
Kör min 525 93 på 85-90% utan konvertering den går likadant som på bensin.
skulle tro att den blir svårstartad i vinter dock funderar på nått e85 piggybacksystem,det finns mycket bra info på www.etanol.nu
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Har du kollat dessa sidor ?

Länk
Länk
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
har konverterat min 520 -00 helt lyckat!

satte dit spridare från en volvo 740 glt 16v då dom hade önskad %-ökning samt rätt resitans, har kört min 5e tank nu helt på e85 å den går som en klocka, drar ca en dec/milen mer men de kan ja leva me lixom!
dock så kan man få göra 2-3 startförsök när de vart 4-5+ ute, dvs den startar upp direkt men när den skall gå ner på tomgång så dör den, men detta e inge problem för på den 2a-3e startförsöket så har tomgången adapterat sig samt att ja måste låta motorn stå å gå ca 30sekunder annars beter den sig som en förgasar-motor somm man drar in choken på för tidigt!
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Patrik_85, hur fick du rätt på specen för spridarna som skulle vara till din motor?
Har en M50B25 som jag skulle vilja göra något liknande på.

Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
tja! de va inte lätt eftersom ja e så fruktansvärt lat så orkade ja inte pallra mig ner å leta upp numret på spridarna så ja satte igång å leta spridare till min orginal motor på bildelsbasen då dom skriver ut hela numret, tog numret å börja googla runt i olika spridarlistor tills ja hitta hur mycke mina flödade orginal dvs dessa flödar 208ccml/min vid 3.5bar!

sen vart de dags för att fråga runt i olika forum om de var några som visste om några spridare som flödade 270-300ccml/min vid 3-3,5bar (skall flöda 30% mer på e85) å de visade sig att ja hade spridare liggandes hemma till detta från min gamla häck ja turbokonverterade för några år sen!
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
tja igen! gjorde en snabbkoll på nätet, å om dina spridare är samma som dom ja har kikat på såhar ja numret till dom nya till dig!

din som sitter på nu skall ha bosch numret 0280 150 415 och flödar 166ccml/3bar dock så vet ja inte om din btr e stäld på 3bar eller 3.5 men de står på den!

ett par lämpliga spridare till din morot då bör vara bosch 0280 150 432 och kommer från en (USCH) saab 900 2,0i med motorn B0204i och årsmodell runt 97-98 och plasten skall vara blå, passa dig bara för att de finns en spridare som slutar på -431 med och den flödar de dubbla nästan = inge bra!
Kl
32
Klaas
525i -93
Hej alla glada!

Visst går det och fungerar (ett tag) men det är inget vidare för miljön om det är vad ni tänker på. Att mata en konventionell motor med etanol kortar motorns totala livslängd kraftigt. Den kanske håller några år, men risken för att den börjar läcka och dra olja ökar drastiskt. Dessutom går den antingen fet eller dålig, det krävs en ny mappning för att klara transientlambda. Emissioner under kallstart är rent sagd svinaktiga med etanol. Etanol förångas inte lika lätt, kommer därför enklare flytande in i förbränningsrummet och tvättar cylinderväggarna. Torra väggar - ökat slitage.
Så snälla - jagar ni inte etanol för oktantalets skull (och att utnyttja det fullt kräver som sagd ny mappning och/eller överladdad motor) låt bli att konvertera. Sedan innebär höga oktantalet att topptrycket ökar i överladdade motorer (då knackregleringen eller mappningen tillåter tidigare tändning) och det tål inte många motorer.

Om ni fiskör med konstant fart är det mindre problem - men då skulle ni antagligen inte diskutera i detta forum :-)

Etanol är inget miljöbränsle, det är ett prestandabränsle. Men lönar sig enbart för anpassade motorer.

Ha det bra

Klaas

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hej,

bara en liten undran:
vad kostar det att byta spridare ?
Är det inte enklare att använda dom befintliga och se till att dom är öppna lite längre för att spruta in mer bränsle ? Om man låter elektroniken sköta det så kan man tanka bensin, etanol eller blanda.

/Johan
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
hej klaas!

vet mycket väl om alla för och nackdelar då jag även kör kraftigt överladdad audi s2 med runt 600 ärliga! men allt ur miljösynpunkt bryr ja mig inte ett skit om då ingen annan i denna värld verkar göra de utom lilla präktiga sverige!

sen visst ökat slitage innan motorn e i drift temperatur är försumbart då du har samma fenomen med bensin vid kallstarter pga kall-påfettning!

om du har tänkt gnälla här för att ja kör e85 å inte bensin så delar ja mer än gärna ut mitt kontonummer till dig så du kan betala dom resterande 4 kronorna per lite som ja tjänar för att ja kör e85 då min sopparäkning ligger på runt 5-6k i månaden innan på bensin!!

så tänk på att innan du svarar i en tråd så läs de ts har skrivit, å i detta fallet undrar han om han måste bara byta spridare eller om han måste byta btr med, inget om om sånt där miljöpartist-dravel du kommer dragandes me!

till TJOA!

de e billigare att byta spridare, runt 2 papp för en 6a om man inte har några som helst kontakter kontra 4-10 papp för en korrekt ommappning av styrenheten, dock så e de inte hälsosamt för spridarna att köra dom på i princip 95-100% dc då spolarna kommer gå varma som senare kommer resultera i brända spridare!!

mvh patrik
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Hej,

det finns många åsikter om etanolens ev. påverkan på motorn livslängd.

Så här skriver BSR som har erfarenhet av att konvertera:

Det påstås att etanol är "aggressivt" mot vissa material , bl.a tankar, bränslerör, slangar, ventilsäten, aluminium etc. Bilindustrin har drivit denna information tämligen intensivt. Deras ambition är att främst sälja nya bränsleflexibla bilar och där säger man sig ha bytt ut till material som påstås tåla etanol bättre.
Ford gick vid introduktionen av Ford Focus Flexifuel ut med informationen att detta inte var för att man konstaterat skador utan ” för säkerhets skull”.

Tyvärr förväxlas också riskerna mellan etanol och metanol, där metanol bl.a. är aggressivt mot vissa gummisorter. De flesta material i moderna motor som tål bensin tål också etanol (dvs alkohol).

BSR har genomfört ca 20 tal etanolprojekt sedan 1997 där vissa projektbilar kört upp till 25000 mil med E85. Vi har demonterat och kontrollerat motordelar, tankar, slangar, ledningar på flera motorer och jämfört detta med motsvarande bensinmotorer. Vi ser inga som helst tendenser till skador, ökat slitage eller läckage med E85.
I de tävlingsmotorer vi använt E85 ser vi snarare mindre slitage och skador än med bensin.

Naturligtvis förutsätter detta att motorerna konverteras och kalibreras på ett korrekt sätt. Vid felaktigheter kan skador uppkomma oavsett bränsletyp.

Etanol kan dra åt sig vatten och detta kan ex påverka material som kan rosta. Moderna bilar har oftast plasttankar och övriga metaller är övervägande legeringar som tål vatten.

//Johan

Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
visst skall man helst göra en ommappning, men till 95% så klarar bilens styrsystem att via lambda-reglingen ställa spridar-tiderna så att korrekt bränsleblandning sprutas in, därav spridarbytet, om man bara kör ûber-snik konvertering gonom att höja soppatrycket så mister man korrekt spridarbild plus att man belastar pumpen betydligt högre än inan, i mitt fall krävdes de en ökning av soppa trycket med 80% frö att uppnå en 30%ig bränsleökning ur mina orginal-spridare!

dock så har ja en mappning inbokad hos en polare som jobbar på ett av sveriges största chip/mappnings-företag som skall göra de vid sidan av, men detta blir inte förs än ja har fått på mitt turbokit då ja vill ha lite mer goo i min 520, så ja kommer ladda max 0.4bar samt kör på e85 för att få de safe samt hoppas landa på strax övr 200hk... innan dess så har ja ört med min innovate bredbandslambda för att kolla att allt står rätt till

Mvh Patrik
Kl
32
Klaas
525i -93
Patrick, inga dåliga förolämningar du kör med. Är du alltid så smidig?

Faktafel:

1. Just nu sparar du 7% eller 80 öre per liter när du kör E85 jämfört med RON95. De 4:- du räknar räknar du fel. Då E85 har ca 40% lägre energiinnehåll hämtar sig motorn mer soppa. Det gäller ca 40% för flytkörning (utan knackbegränsning), i körfall i hög värme eller hård överladdning kan höga oktantalet kanske minska skillnaden till 30%. Ser du andra siffror är det körsätt.
2. Uppfetning med E85 är mycket värre för smörjningen än uppfetning med bensin. Det krävs mycket mer uppfetning än med bensin.

Tjoa har nästan rätt. Etanol är inte lika aggressiv som metanol. Komponenterna tål visst etanol, men inte i vilken koncentration som helst. En kraftig påverkande faktor är dock temperaturen. Hög temp + hög etanolhalt = illa.

Och ursäkta, nu missade jag trådens ämne igen (ok här har du en poäng :-) )

Det är fakta och inga åsikter. Mät själv på något vettigt sätt så inser du lätt att det stämmer.

Det KAN hålla med E85. Lycka till!

Over and out.

Klaas

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Mycket intressanta teorier här.. frågan kvarstår dock, tror ni att det räcker med att hinka i m50b25 spridare?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"Är etanol och E85 skadligt för motorn ?
Nej. Påståendet kommer från bilindustrin, men ingen har kunna bevisa att E85 är skadligt för vare sig motor, slangar eller packningar. Industrin som tillverkar materialet i bränslesystemets komponenter hävdar tvärtom att bensin fräter mer på bilens komponenter än etanol gör (etanol finns ju redan i all 95-oktan bensin) Bensin är mer skadligt för motor, slangar och packningar m.m. än etanol."

Länk

Länk

Det som garanterat ger upp i förtid är avgassystemet, det blir ju lite "roliga" syror från förbränningen... ;)

Mvh
Kl
32
Klaas
525i -93
Alpinabiturbo:

Om vi nu helt bortser från motorns livslängd då det kanske redan har diskuterats mer än som intresserar frågeställaren :-)

Det beror på dina krav på startbarhet och körbarhet, samt användbarhet med vanlig bränsle.

I stationära körfall (flytkörning, varm motor: du ändrar inte pedalläge vilket medför att insugstrycket ändrar sig enbart långsamt) räcker det med 40% större flöde från spridarna. Hittar du spridare som är 40% större så är det enklast för styrsystemet eftersom bränslemängden blir rätt med bibehållna insprutningstider. Kolla även 530i och 535i spridare. Är spridarna riktigt matchade för din 520i letar du ju efter spridare till en bil som ligger runt 150 * 1,4 (40% mer volym bränsle) = 210 HK på bensin så det luktar 535i spridare.

Instationära körfall
E85 har helt andra förångningsegenskaper än bensin. Att enbart kompensera stationära mängder med 40% större spridare kommer att ge körbarhet som en trimförgasare med för liten accpump. Visst går det att köra, men snabba pådrag leder till hicka. Klart att det är uppfostrande för föraren och bidrar till att praktiska förbrukningen sjunker. Det GÅR inte att köra med bra respons i motorn. Hur illa det är i praktiken har jag inte testad (av livslängsskäl).

Termisk transient
Av samma anledning kommer bränslemängderna under kallstart och efterstart vara felaktiga, motorn går lite för magert. Precis så som Patrik beskriver det: man kör med för lite "choke".

Problem med kapacitet av bränslepumpen
Även om spridarna är tillräckliga är frågan om bränslepumpen klarar av att leverera 40% mer vid accuppfetning och hög uppfetning. Jag bedömer att detta är en liten risk med hastighetsbegränsningarna i Sverige. Även här kan du ta bränslepump från samma bil som donerar spridarna så bör det räcka (måste dock ha samma tryck, minns ej om 535i t ex gick med 3.0 eller 3.5 bar - de är olika inom E34 tror jag).

Byter du inte spridare kommer lambdaregleringen försöka att ställa in lambda 1 igen, vet dock inte om lambdaregleringen motorinternt har mandat att ändra bränslemängderna så mycket som 40%. Kan hända att det inte går, i så fall går bilen då magert och utan fungerande avgasrening, men det skulle kunna förklara en lägre förbrukning än standard + 40%, som ju några har observerad.

Köra på vanlig bensin med stora spridare
Ger ojämnare tomgång då spridaröppningstider blir 40% kortare: och med hänsyn till diskreta nivåer för öppningstider (motorstyrningen är ju en dator och ingen ventil) kan det bli mycket mer för mycket/för lite/förmycket/för lite för att i snitt komma till rätt bränslemängd. Detta för att också korrigeringsstegens storlek ökar med spridarstorleken. Detta kostar förbrukning, först och främst på tomgång.

Summa summarum finns det ingen enkel möjlighet att modda motorn så att det går lika bra på E85 som på vanlig bensin. Du får välja.
Moddar du inte kommer det att gå att köra någorlunda på E85 men med risk för att avgasreningen inte fungerar (om motorn går magert) samt vissa transientproblem (kallstart, efterstart. acc). Bilen kommer att gå som vanligt på vanlig bensin efter 2-3 tankningar (för att byta bränsle).
Moddar du med större spridare (pump?) kommer bilen förmodligen gå rätt bra med vissa avkall på responsen/körbarheten/kallstart. Maxmoment och maxeffekt ökar något. I värme kommer den nästan inte knacka ner sig alls. Den kommer dock att bli törstigare med vanlig bensin.

Uppskattar vi spridare/pump/mek/strul till 2500:- för konverteringen så behöver du köra ca 3000 mil med sämre körbarhet, livslängd för att köra hem investeringen via minskad bränslekostnad (dagens priser).

En komplett annan bild är det om du ska trimma, för då kommer plötsligt det överlägsna oktantalet in - mycket mer HK möjliga osv. Dock tycker jag även då att man med en sådan bil ska bestämma sig för bränslet man vill köra, av ovan skäl. Eller om man har öppet styrsystem (Haltech, VEMS, MS m.m.) så kan man ha olika kalibreringar för de olika bränsletyper. Det kan bli rätt bra faktiskt.

Patrik - skulle vara mycket intressant om du kunde köra bredbandslambda som ren mätdon parallelt till bilens lambdasond och kolla om bilen klarar av att komma till lambda 1 på etanol med original komponenterna. Det skulle delvis förklara din ringa merförbrukning på E85 om den magrade ut...

Rob - förväxla inte pressmeddelanden med provresultat :-) Utklippet du visar stämmer inte med min information, och jag bedömer det som osannolikt att pressnissarna vet det bättre än någon som har jobbat med bensinmotorutveckling i nio år. Bevisbördan för bilindustrin är det omvända: om de säger att det är okej att använda E85 innebär det att garantin gäller fullt, för livstiden av produkten. På emissionssidan innebär detta delvis garanti på livstid (speciellt i US). Leverantörerna för bränslesystemskomponenter har inte haft E85 i sin kravsättning och har därför inte anpassad systemen till dessa etanolhalter. (Runt 10 procent borde de flesta 90-talsbilar klara av utan problem.) Självklart ställer de inte upp i efterhand och säger att det går bra att köra på E85 - dessutom har de färskt i minne hur mycket de var tvungna att ändra spec:en för att klara livslängdskraven i E85 motorer.

Ursäkta långa inlägget!

/K

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Klaas:

vet du nått fall där etanolen har skadat en "bensin" motor ?

Ska man köra på 100% E85 så ska ju motorn ha mera bränsle. Det går ju att ordna på olika sätt. Får den inte mer bränsle då kan det bli tråkigheter då den går för magert.

En motor som får rätt mängd etanolbränsle har en lägre förbränningstemperatur.

Nu är jag väl inte för egen del ute efter att köra på 100% etanol för det blir
inte mycket vinst med det (ekonomiskt menar jag).

Men rent tekniskt jag tror inte på skrämseltaktiken att etanol
skulle ha några skadliga inverkningar. Skrämseltaktiken har ju hörts från bensinbolag som vill fortsätta att sälja bensin, biltillverkare som vill tjäna pengar på att sälja en "specialvariant" för etanol.

Det finns många som kört på etanol i många år, inga problem rapporterade.

Visst finns det säkert dom som fått skador pga av att köra på etanol där
redan befintliga fel på motorn (kass lambda eller fel i motorstyrningen, fel bränslemängd osv) gjort att skador uppstått, men dom verkar vara få.

T.ex att slangar skulle tåla etanol sämre än bensin verkar inte stämma, utan tvärtom. Kollar man upp vanliga bensinslangar så ser man att dom motstår etanolen bättre.

Skulle vara intressant att få veta om någon har fått allvarliga skador efter att ha kört på etanol. Och då ska motorn ha varit 100% ok i alla avseenden när man började köra på etanol.

Mvh Johan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Det är ett evigt tjat om detta ämne...

Vi har en inhyrd egenkonsult på jobbet (Kjell A.), han ska tydligen varit projektledare för Ford/Volvos etanolmotorer, ska höra med honom ang. komponenternas slitage mm.

Kan ju säga att jag körde min förra 520 E34 rätt mycket på E85 - 25-40% inbl., och den går än idag, lika fint... men svärmor kör sönder karossen istället på grusväg.

Grannen som är hippie, har en Focus Flexifuel, säkert kraftigt undernärd på ny olja, ändå går den...

Så jag tror att motorerna klarar 20-40% E85 utan några problem, man får kanske byta olja lite oftare....

Mvh:

Zoltan

Ps. Enligt Sveriges FASCISTSTATS värderingar är detta inlägg kriminellt!!!
Kl
32
Klaas
525i -93
Johan -

konkreta fall med spektakulära haverier känner jag inte till.
Det jag känner till är motorer som skar ihop samt i vissa fall bränsleläckage, i testmiljö (livslängdsprov). Till påverkan på bränslesystemet hör som jag nämnde längre upp, hög tryck och temperatur. Som man till exempel får när bilen ställs av på sommaren. Det är inte ovanligt att motorrumstemperaturen ligger runt 100°C då, och dessutom finns det tryck i bränsleledningarna. Det blir rätt påfrestande. Dina påståenden om att slangar tål etanol bättre än bensin känner jag inte igen. Vad bygger du din åsikt på?

Ökad slitage på motorer som körs på etanol härrör mestadels från kallstart. Speciellt under kalla årstiden blir det en del oljeutspädning med etanol vilket minskar smörjförmågan/lagerbärighet av motoroljan. Om du kollar så har bilar med tillåten etanolanvändning mycket kortare oljebytesinterval. Och tro mig - detta gör man inte i onödan, eftersom det förargar en del kunder, speciellt de stora kunder som använder ekonomiska kalkyl i större utsträckning.

Det du kallar skrämseltaktiken kanske används så av enstaka svarta får. Att det kan finnas motiv för att mörka är inte detsamma som att visa att det inte finns relevanta andra skäl att vara försiktig.

Problemet i denna debatt är att det saknas bra sätt att ta reda på hur det hade blivit om man inte hade konverterad motorn. Det går helt enkelt inte att se utan prov som man normalt sett inte har tillgång till. Det som krävs är att köra ett antal motorer mot varandra med resp utan E85 och se hur livslängden påverkas.
Om du antar att de flesta bilar byggs för att 90% av alla bilar i en normalkunds hand klarar runt 20000 mil utan reparation med service enligt manual, och att användning av E85 kortar livslängden med kanske 25% (gissning, men förmodligen rätt nära sanningen) så blir det svårt att säga konkret vad som kommer att hända när man konverterar en bil som har gått över 20000 mil. Ren chansning. Om du har en sådan gammal bil och precis har blivit tvungen att byta alla spröda bränsleslangar, rör och packningar är det en mycket stor chans att du inte kommer att ha problem under resten av bilens livslängd om du sedan kör E85, speciellt om du är noggrann med att använda motorvärmare och byter olja ofta. Än säkrare blir det när du undviker att köra med E85 under värmeböljor.
Att inga problem är rapporterade är fint, men säger inte så mycket. Du saknar kontrollgrupp som kör på konventionell bensin för att se skillnaden. Du skulle se enbart riktigt kraftig påverkan som att motorn i 90% av fallen skär ihop efter 10000 mil. Fundera på vad som skulle rapporteras samt hur det skulle kunna tolkas och jag antar att du som jag kommer fram till slutsatsen att det är ett mycket trubbigt mätinstrument.
Har man en gammal häck och gillar att meka är det ju kanske roligt och prova och risken är finansiellt försvarbar. Min 525i kanske är värd 25000:- och skulle motorn ge sig är det ingen riksolycka. Skulle dock inte testa med min nya Lambo (om jag hade en). Sedan är livslängden av M50 motorer långt över snitt. Min pappas 325 blev stulen med 37500 mil på mätaren, hans granne hade över 40000 på klockan med sin 525i, och min egen har rullat 26300 mil utan att jag hittils behöver fylla på olja under oljebytesintervallerna. Många andra liknande vittnesmål finns. Jag påstår att det i de flesta välskötta bilar med M50 motor inte är motorn som begränsar livslängden.
Med avseende på förbränningstemperaturen är jag inte säker på att du har rätt. Om du har samma tändtidpunkt, ja. Men en vits med E85 är ju just att du får högre oktantal, och med det följer tidigare tändning på fullast och därmer högre tryck och temperatur. Jag känner till några fall med chippade turbobilar som körde högoktanigt och krökte vevstakar då de gick över hållfgränsen för stakarna. Det går definitivt att åstadkomma med E85 också. Förmodligen dock inte med en sugmotor. Många har inte koll, de kör helt enkelt så det ryker (eller krökar sig :-)). Det är så många lär sig... det är så tråkigt med teori. Men teorin säger alltså att du inte får lägre förbränningstemperatur med etanol när du kör i driftpunkter där motorn går med tändsänkning pga knackreglering på konventionell bensin. Med samma tändtidpunkt har du rätt.

Jag lägger lite mer tid på denna diskussion än jag tänkte men jag har väl mig själv att skylla... Kul i alla fall att det har blivit mindre pajkastning :-) Åter till hushållsarbete och familjeservice...

/K

tj
432
tjoa
320d Touring -14
Tja,

ska inte tjata mer :)
Men intressant är det.

//Johan
Kl
32
Klaas
525i -93
Zoltan,
hälsa Kjell från mig.
/Klaas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.