AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.947

Vilken Bmw med V8 ska jag välja som bruksbil?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är trött på att åka runt i en familje volvo med respirator underhuven (V70 2,4T -02)

Vill ha en Bmw igen denna gången helst med V8. Kollar på E39 och E38

Vill ha så underbar bil/motor som möjligt men visst är det ett plus om den är lite snålare. Exvis 535 manuell har jag hört ska vara mycket snålare än 540??

Så ge mig tips om modeller årsmodeller osv om det e något med olika motorer man ska passa sig för. De vanliga felen med pixlar, rost, vibrationer, fläktar osv känner jag till...

Tacksam för tips :)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
535 är möjligtvis marginellt snålare än 540, men du missar många hästar...

En manuell 540 med 4,4 motorn är antagligen vanligare och därmed billigare i inköp än en manuell 535.

Mvh
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Så en svensksåld 540 kan alltså bli billigare än en importerad 535 som kanske innebär högre kostnader för föräkring och säkerligen mer reparationer då miltalet ofta kan vara oärligt..?

Hur är det med 730 V8 trött? Gillar 740 med 4,4L 4,0L känns mycket segare.. är det dessutom dubbelvanos är den helt underbar :)
730 måste du gå lång tillbaks i tiden för att hitta en V8 i...
kollar du E38 är det 735 eller 740 om du vill ha V8.
Jag har en 740 sen lite drygt 1½år tillbaks och jag är kanonnöjd, hade en V70 förut och tittar inte tillbaks en sekund! (okej jag sneglar LIIITE fram mot E65)
Rep-kontot kan bli ganska högt men behöver inte bli. Bensinen är egentligen gratis om du kollar på priserna idag.
Förklaring: en 740 skulle egentligen kosta minst 100' tycker jag, du får ett fint ex för 50-70' Detta ger 30-50 000 rabatt som du kan betala bensin med :)
jag har en "all time" snittförbrukning på 1.4l/m och då kör jag mycket i stockholm med tung fot...
Mitt BMW konto ligger på 30-40 000kr under 1½ år men det mesta är inte direkta fel.
Katalysatorerna har gett upp, vilket gjorde att cyl2 stängdes av vid fullgas enligt felkod pga misständning, detta blev ganska dyrt då vi bytte tändstift spolar osv.
Sen har vi bytt Casterstag, fixat ett servoläckage och någon värmeventil så vi fick värme i bilen :)
Reparationer har ganska liknande priser jämnfört med volvo tycker jag, de är dyra de också. Vad som kostar är allt peteri, att man är så petig med alla smådetaljer, samt att underhåll oftast är dyrare. t.ex. 8 tändstift vs 5, dubbla kupéfilter á 800kr med kolfilter, 8 liter olja istället för 5, två katalysatorer istället för en, osv.

För att svara lite mer på din fråga...
En manuell 540 om du är ute efter att köra som ett svin i kurvorna men ändå vill kunna ha med dig familjen och åka bekvämt när du vill.
En 740iA/750iA om du vill kunna åka som en kung på vägen men ändå känna att du kör ifrån de flesta, skulle nu något ställa sig brevid vid ett rödljus eller köra om på motorvägen.

Jag föredrar det senare, för ärligt... hur ofta slänger man sig runt i kurvor, och om det är det man gillar då är 5an också fel. Isåfall är det en M/Z man skall ha.

Jag kan också säga att sedan jag skaffade en 740 så infinner sig någon form av lugn när man kör. Det är rätt behagligt, man känner på något sätt att man inte har något att hävda. Ligger vid ett rödljus och trycker gasen ganska generöst, bilen accar snabbt och vid 3000rpm petar den mycket mjukt och lungt i nästa växel för att fortsätta accelerera och vips är man uppe i olagliga 80km/h, långt före alla andra vid rödljuset. Graciöst och värdigt.
Jag har aldrig fått så många trevliga kommentarer om bilen sen jag skaffade 7an. Alla kommenterar vilken fin bil man har, okända och kända personer. Tror jag skrivit detta tidigare här, men roligaste var en gång när en hantverkare vart avundssjuk och gick och skådade bilen mycket noga, satte sig i den och stängde dörren. "såhär skall en bil vara" fy tusan vilken bil... osv.
Han körde en sprillans ny Volvo XC70 Ocean Race som han köpt för 350 000kr
Påpekade att han fick 4st 740 för hans XC70...
Mu
616
Mustang

540iat -94
Har ägt en 530 v8,och trött tycker jag är lite fel att kalla den. Klart på låga varv är den ingen raket och när automaten fått i högsta växeln och lockup accar det kanske inget vidare tills man på nåt sätt sett till att få i en lägre växel.
Mkt behaglig och trevlig tyckte jag den var och ca 0.7 till 1 dl billigare vid landsvägskörning mot min nuvarande 540.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

740 4,4L M62TU har bara enkelVanos.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har sålt min volvo nu å valet är svårt har iaf inte hittat något vettigt. Det bästa hade nog varit en faceliftad 528, funderar bara på hur prestandan i en 528 är min manuella 523a gick ju bra för att ha endast 170 hk men hade ju önskat mig betydligt mer. Är 528 vettig eller för trött?

Scheckheft
sad_ant skrev: 730 måste du gå lång tillbaks i tiden för att hitta en V8 i...
730i/iL med V8 producerades mellan 94 och 96 i drygt 23 000 exemplar. Tiden rusar men så långt i tiden behöver man inte gå.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Precis var just den modellen jag undrade lite över :)
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Har haft 735iA E38 och har nu 540iA E39. Dom som säger att det inte skiljer i förbrukning vet jag inte hur dom kör. 735an gick väldigt snålt, betydligt snålare än 4.4 liter V8an och är en väldigt trevlig motor på alla sätt och vis om det fanns 535 Touring så hade det blivit en sån. Den är snål, har den rätta V8 gången och 245 hästar räcker väldigt långt, den kör ju ifrån en 528 touring som väger nästan lika mycket och en sån klagas det aldrig på att dom är slöa. 3.5 litersåttan är i mitt tycke väldigt underskattad.
Scheckheft: Vad jag menade är att han pratar om E38/E39 i sin post och tänker på 730 med v8, det är ju inte speciellt vanligt även om jag såg att du hade rätt, det fanns tydligen E38 730 med v8 1994(?). Men med tanke på fagerstens tidigare V70 -02 så förmodar jag att han har råd att satsa över 50 000kr och då skulle ju inte jag köpa en E38 -94(enligt modellguiden?!) iaf!
Scheckheft
lite Ot men - det tillverkades nästan lika många 730/E38 med V8 som 750/E38 (23013 ex resp 24318 ex). Med tanke på att 730 byggdes under knappa två år med M60 motorn och 750 under hela E38:ans produktionsperiod så är 730 knappast en ovanlig modell. Byggdes tex i fler ex än 725tds, 730d och 740d.
Och 1994 är ett verifierat årtal. From 5/94 levererades de första 730/E38. Sammanlagt producerades nästan 11000 ex under det året. Enligt uppgifter jag har så ska det tom finnas 22 förseriebilar (?) byggda under 1993.

Buspelle
540 E39 skulle vara mitt val. En kanonbil med en underbar lagom kraftfull motor. Svensksålda manuella finns dock knappast eftersom aut var standard. Prestanda är om än inte hisnande så betydligt bättre än en 528 och en V8 är alltid en V8. Betr 528 vs 523 så tillhör jag dom som tycker att det är en betydelsefull skillnad. 528an har mer bottenvrid och känns "maffigare". En 540 är dock ytterligare en pinnhål upp och prestanda är fullt tillräckliga. När det gäller förbrukning o driftkostnader i övrigt skulle jag säga att skillnaderna är marginella mellan de bilar du funderar över och även jmf Volvon.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Försöker faktiskt lägga så lite pengar som möjligt på en sänhär bil för köper jag så kommer jag få behålla den sen hehe

Har hittat en 740 95a import 05 19200mil halvksinn/sportsäten ej navi men i övrigt det mesta, svart skattad året ut bes tills okt/nov -08

Enlig ägaren ska allt fungera, vara rostfri, dock någon repa på bakluckan. Vibrationer i ca 80-90km/h bra däck

Jag har fått ner bilen i 25000:- låter det vettigt eller är det för lågt? Varningteckan kanske..en 95a på under 20000mil är väl kanske inte så vanligt. Han kanske skänker bort bilen för att den är dålig inte som han uppger att den är stört omöjlig att sälja inte en kotte som ringer. Fast att den är svårsåld tvivlar jag inte en sekund på, inte ens min 523a från 99 som var svensksåld gick att sälja blev tvungen att byta bort den i våras.

Sen en annan fråga är 4,0L maskinen snålare än 4,4L även om de ska ha samma prestanda så tycker jag att 4,4 är mycket trevligare på något sätt..
Det finns 1st (en) Sv-såld 6växlad E39 540i, Titansilber Sedan med M-paket utan navi...

Stephan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Snålaste V8 alternativet är en manuell som är tillverkade efter 09/98 med enkelvanos och normalt körsätt.
Men å andra sidan ska man åka V8 är ju inte bränsleförbrukningen det första man ska fundera på, då ska man nog avstå :) Iofs så drar den nog marginellt lika med en Volvo V70 vid normalkörning.
Vidhåller att det finns nog inga andra bilar som har så mycket prestanda kontra låg bränsleförbrukning som BMW.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Det blev en 740ia -95 :)
GRATTIS! :)
Jag är övertygad om att du gjort ett bra val! Blev det någon rolig utrustning också?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Såhär blev det ;) Länk

Utrustningen jag vill ha fanns med finns väl säker massa annat som man knappt visste fanns hehe

Nu är jag på jakt efter nya fälgar och klarglasljus runt om så ska det allt bli bra sen :)

Någon som vet om man kan hitta gula klarglas till denna bilen? De vita som sitter på nu är fruktansvärt fula tycker jag, framför allt på en svart bil, det gula skulle ge lite mera som en färgklick på en ganska mörk tråkig bil..
konturstolarna e fina, de har jag också! tydligen ganska ovanliga också...
kromad grill, nya blinkers, klarglas i baklyktorna, kromlisten på bakluckan så ser den mycket stilren ut, å nya fälgar då kanske... ser ut att vara i bra skick

Scheckheft
konturstolarna är inte ovanliga - däremot halvskinnet.
d.fagersten-sätt tillbaks de original gula glasen - snyggt. Ebay har.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.