AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.597

Nya stötdämpare till sänkt bil?

Sida 1 av 2
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej!
Mina stötdämpare är slut på min bil runt om. Den är sänkt 60/40 sen innan jag köpte den. Vad ska jag köpa för dämpare till den som inte kostar allt för mycket?
Kan jag ha orginal dämpare, eller måste jag ha kortare, eftersom den är sänkt så mycket?
Jag kan väll ha kvar dom gamla fjädrarna va?

/ Leon
Mi
189
MiliaN
325i -90
Byter du till orginaldämpare så kan du räkna med att köra slut på dom avsevärt snabbare än ett par "sportdämpare" som är till för just din sänkning. Finns flera prisvärda chassisatser så som Supersport och GE (runt 3000kr för dämpare+fjädrar). Är dina fjädrar i fint skick så självklart? Jag ser inte dina fjädrar i skrivande stund :P

Sök på blocket/PowerBörsen så kommer du hitta flera olika alternativ.

MVH
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
3000 lät ju inte så jätte farligt... Men hur ser man om fjädrarna är i gott skick eller inte?
Kollade lite på chassit.se och dom verkar ju ha ganska bra priser. Eller finns det någonstans där dom har ännu billigare, då min ekonomi inte är den bästa för tillfället.
Jag tänkte först lite på biltemas dämpare, men så läste jag lite på forumet om hur dåliga dom är, så jag tänker ens inte fråga om det.

/ Leon
Kolla på Länk sök på "E36"...Ett exempel: Länk , produkterna är i många fall identiska med de som GE mfl säljer , det som skiljer är att priserna är ännu lägre. Vägghållningssatsen i länken kostar ca 300Euro inkl frakt.
IM
132
IMFA
Ingen BMW :(
300euro mot 3000kr känns inte som en tillräcklig stor skillnad om man ska köpa från en tysk som inte kan engelska från ebay. Då skulle jag hellre köpa från t ex www.amotek.se. Bra priser och bra personer där! Mycket hjälpsamma och bra service.
IMFA: Exakt likadana vägållningssatser (coilover) som Amotek säljer för ca 6000kr kan du få för ca 400Euro inkl frakt...De allra flesta av dessa "coiloversatser" tillverkas i Holland, sen om de heter Supersport, TA-Technix eller va de nu kan va varierar, även priset. Jag köpte ett TA-Technix till min Passat för 300Euro inkl frakt, en EXAKT likadant våghållningssats kunde jag ha köpt från en webb-butik i Sverrige men då ca 1700kr dyrare....
Gällande köp av väghållningssats från Ebay.de så är mitt råd att INTE köpa från "Planet-tuning" om man vill ha grejerna snabbt, i mitt fall var det lååång levtid på satsen, o när den väl kom var de bakre fjädrarna för korta (dämparna var däremot de korrekta). Detta löstes dock smidigt då de skickade en ny sats, o jag fick REJÄL kompensation (fick behålla båda chassiesatserna men betalade bara för ett...)...Så har man brådis att få tag i grejerna välj någon annan säljare, mina erfarenhetet av köp från Ebay.de är enbart positiva hittills även om just chassieköpet drog ut på tiden men de löste det bra till slut...
IM
132
IMFA
Jag menade inte coilovers. Väghållningsats dvs fjädrar och dämpare. Säkert billigare med coilovers på ebay. På ebay har du dock inga garantier för något alls och det kan man aldrig komma ifrån. Har nog aldrig möta några arrogantare mäniskor än på just ebay. Har man ingen feedback(dvs du har precis skaffat ditt konto) så får du inte handla av dom då dom ofta kräver att du har bra feedback. Hur ska man få det om man inte kan handla av någon?

Tyskar kanske är bättre än jänkare som jag har försökt handla av.

Supersport/GE väghållningssatser(fjädrar och dämpare) duger helt utmärkt. Coilovers känns överskattat om man inte ska köra bana.
IMFA: Jag hade inga som helst problem att handla första gången...O prisskillnaderna finns även på "väghållningssatserna", satsen jag länkar till för ca 300 Euro är ju coilover, en "vanlig" sats kan du få som lägst för runt 210 Euro inkl frakt..
IM
132
IMFA
mm det är en smaksak. Vill man spara några hundralappar och jobba lite mer eller spendera några hundringar till och koppla av i soffan?

Då ebay består av flera miljoner köpare och säljare så kan man inte säga att alla är bra eller att alla är dåliga. Man får helt enkelt testa sig fram. Hamnar hos en dålig säljare så har man dock väldigt svårt att få tillbaka pengarna t ex.

ebay är utmärkt så länge det inte sitter en idiot på andra sidan.
IMFA: Som sagt så väljer man en säljare som har sålt mycket o med minst 95% positiva omdömmen, det brukar gå bra...En prisskillnad på 2000kr från Ebay kontra ca 3000kr från nån annan är ju en 50%-ig prisökning, o det på en identisk produkt...
IM
132
IMFA
eller 33% mindre. Siffror är bara statistik :D
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
Köpte via en kille som importerar själv. Vart fjädrar och dämpare 2300kr ink frakt. Var samma saker som GE motorsport säljer. De skickades direkt till mig. fick även med kvittot, tydligen gick det på ca 1500kr där + 300-400kr i frakt. Billigare kan det nog inte bli. Bara kört 40-50 mil med dessa, men funkar än fin fint!
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Nike81: Det låter ju väldigt intressant! Vem var det?

Sen undrar jag hur jag ser om jag måste byta fjädrarna också, eller bara dämparna? kanske lika bra att byta fjädrarna också när man ändå har skruvat isär det...? Vet inte hur gammla fjädrarna är. Jag har haft bilen i 2 år, och han som hade den innan mig tror jag inte bytte dom.

/ Leon
Nike81: Kan ju bli ca 500-600 billigare om man hoppar över din sk "importör" som handlar på Ebay o inte från tillverkaren direkt...Normalfrakt-tariffen för en väghållningssats ligger kring 30Euro...Jag tror jag vet vem du menar har själv mailat den killen från min anv. id på garaget men jag tyckte de va liiite väl att lägga på ca 1000kr bara för att förmedla...Nåja de e ja de...Men om B-M vill ha hjälp kan jag självklart hjälpa dig o handla på ebay, fast jag föreslår att du gör det själv, tämligen riskfritt o säkert om man handlar av de "stora"...
En liten bild på dämparna jag köpte: Länk har som sagt 4 till hemma, dock med förkorta bakfjädrar...Allt detta för 325 Euro inkl frakt ser jag som ett bra pris, köpte även TA-Technix dämpare till min brors 535:a, härligt hårda dämpare men de sänkte rätt rejält så det gäller att man har original-omkrets på däcken annars kan det uppstå problem...
Har för övrigt "kollat runt" på diverse tyska bilforum innan jag köpte dämpare från ebay. Den generella uppfattningen som tysken har är att "de billiga dämparna på ebay är oftast billiga men inte så bra". De fanns dock några undantag iaf när det gällde Passat *( mer info hittar man på Länk ), coiloversatser av märken "Hilltrac","TA-Technix" samt några till var helt OK eftersom det enda som skiljde de åt var namnet, de tillverkades samtliga nånstans i Holland...Samma sak gäller säkert dämparna till BMW, förmodligen en o samma dämpare som säljs under olika namn, det som skiljer är priset som i sin tur säkert beror på hur pass bra "deal" säljaren på ebay har med tillverkaren...
För att svara på ursprungsfrågan så bör inte fjädrarna vara slut om bilen inte gått extremt långt med dessa fjädrar. Det är svårt att se på sänkfjädrar om de är slut eller inte, om det inte t.ex gått av längst ner eller liknande. Ett tecken på normala fjädrar brukar vara att bilen "hänger ner" onormalt i t.ex bakkant.
Jag skulle nog fundera på att köpa enbart eftermarknadsdämpare avsedda för t.ex M-chassit i ditt fall. Dessa är något kortare än till normalchassit och borde passa bra, samt inte slitas ut i förtid.

Vill du ha billiga men bra dämpare så skicka ett powerpost till mig så hjälper jag gärna till.

mvh
Jeppe

B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Ja, jag är väldigt intresserad av hjälp då jag inte känner mig så trygg i att köpa från ebay, eftersom jag alldrig handlat där.
Har skickat ett powerpost till dig.

/ Leon
Visa användare
108
Nike81
330ic M -01
320i -87
B-M: Ska kolla på kvittot som ligger i bilen. Står där adress till stället som skickade sakerna. Killen som jag köpte via har dragit ner på verksamheten då han vanliga jobb behövde mer tid. Men kolla på www.vwpc.se forum, där fick jag kontakt med honom.

Dawwe: Jo tänkte också på det. Men denna kille stod nu för garantier om det skulle bli något problem och stå för fraktkostnader som eventuellt skulle uppkomma. Sen påstod han att han hade ett avtal med denna leverantör från tyskland och hade bättre priser.

Jo, har sen aldrig handlat från ebay eller tyskland så kändes som en säkrare affär och fortfarande billigare än GE motorsport. :)

Men nästa gång ska jag testa själv :)
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Hej igen!
Nu har jag äntilgen fått tag på bakstötdämpare, tack Jesper!
Jag strunar i fram för tillfället, då dom inte är riktigt lika slut...

Men jag undrar om jag kanske borde byta det övre fästet när jag ändå håller på?
Sen funderar jag på den där skummgummi grejen, och plast skyddet som sitter över den, vad det är till för? Behöver jag byta dom också?
Plastskyddet är det en spricka i på båda sidor, så den hänger ner lite.
Det är lite svårt att förklara då jag inte vet dom riktiga benämingarna på sakerna, men jag hoppas att ni förstår.

/ Leon
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Fjäderbenslager(det övre fästet) är ju inte fel att byta, men ser det inte ut att ha släpt i gummit så klarar det sig säkert länge till.

Genomslagsgummit och dammskyddet/damasken kostar inte mycket, ca 150 kr/sida. Det är kanske inte nödvändigt att byta, men förlänger säkert livslängden på dämparen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.