AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.844

Visste ni att gränsen för att bli av med kortet är 20 km/h på 50-väg?

Sida 1 av 2
Hej!

Visste ni att gränsen för att bli av med kortet är 20 km/h på 50-väg? Frågan kom upp på en fika rast på jobbet. Tydligen är gränsen sänkt sedan 1 januari i år. Blev helt paff då Morsan åkte fast för 78 km/h förra sommaren utan att bli av med kortet. Borde inte vv/polisen upplysa bilisterna om detta?

Förövrigt kör jag alltid försiktigt inne i stan. Det går bara fort när det inte är några människor ute när jag ska till jobbet väldigt tidigt om mornarna :)
Tycker det är rätt att man förlorar körkortet vid lägre hastighetsöverträdelser vid 30 och 50 eftersom vid de hastighetsbegränsningarna finns det oftast tätare bebyggelse och p.g.a det mer folk i rörelse. Det är ju inte bara tråkigt för den man kör på om man skulle ha otur, utan man skulle nog själv må väldigt dåligt en tid efteråt.

Så jag tycker det finns rim och reson i den nya reglerna.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror inte på påståendet!

Enligt Polisens och Riksåklagarens hemsidor är det följande som gäller (RÅ, sid 14):
Länk
Länk

Snarare är det så att jag tolkar det som att man faktiskt har höjt gränsen till 41 km/h innan man rapporterar till åklagare....

Kanske körkortsindragning kan ske innan det, men ingen av hemsidorna nämner något om detta!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
kilroy
De generella reglerna har inte ändrats, endast bötesbeloppen. Mer än 20 för fort på 50-väg så riskerar man ytterligare åtgärder förutom böter.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Så länge jag kan minnas så är det 21km/h på 50 sträckor och 31km/h på 70-90-110 sträckor för återkallelse däremot kan det ju stämma med att åklagare kopplas in vid 41km/h på 30 & 50 väg samt 51km/h på 70-90-110 & 120 sträckor.

Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Taget från länken ovan:

Körkortsåterkallelse sker på vägar med hastighetsgräns 30 km/tim om hastigheten överskrids med 20 km/tim. För övriga hastighetsgränser återkallas körkortet om man kör mer än 30 km/tim över hastighetsgränsen.

__
Min bil:
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Tilläggas kan, att överträdelse med 25-30 km/h (eller 15-20 km/h på 30-väg) medför rapport till Länsstyrelsens Allmänna Ombud, och nästan alltid leder till att man får en varning. Två sådana överträdelser inom en tvåårsperiod medför återkallelse! Fråga inte hur jag vet......
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag känner en som blev tagen i 51 km/h när de bogserade (ute på en landsväg). Där rök kortet på en gång och det är säkert 15 år sedan så den regeln är inte ny.

"BMW six appeal"
Alltså har inga gränser ändrats den 1 januari bara bötesbeloppen?

Eller är NTF-hemsidan inte uppdaterad?

Man kanske borde ringa polisen och kolla, finns inga poliser och fråga på Autopower förresten?
På 30-sträckor omhändertas körkortet vid 21 km/h eller mer. Anledningen till att många blandar ihop att körkortet ryker vid 21 km/h både på 30 och 50-sträckor är att det är samma bötesbelopp. På 50-sträckor ryker körkortet först vid 31 km/h eller mer.
Snick snack åkte 76kmh på 50 väg för 2 veckor sen blev ej av med kortet
76 enligt dig eller polisen? Dom har för vana att dra av 6km/h

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
76kmh enligt polis efter avdrag. 76kmh i timmen står det på boten
Avdraget polisen, eller rättare sagt, lasern, gör är 3 km/h, inte 6.
Nu har jag läst mig till att sänkningen/felmarginalen räknas i procent, 6% tidigare och numera 3% men det hjälper ju föga med 76km/h...

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Polisens laserinstrument drar alltid av 3 km/h från den uppmätta hastigheten - dvs på displayen står det 3 km/h lägre fart än den verkligt uppmätta.
Det där med 6% resp 3% är nog polisens toleransnivå utöver de 3 km/h laserinstrumentet 'bjuder' på, där har man (i alla fall ofiiciellt) skärpt praxis.
Formellt kan du dock bli bötfälld om du så bara kör 1 km/h för fort (i själva verket 4 km/h om mätningen sker med laser), det är upp till den enskilde polismannen vad han rapporterar eller ej.
För 'plåtpoliserna' (fartkamerorna alltså) gäller tydligen lite andra avdrag och toleransnivåer, är det någon som har den infon?
Jag skall reda ut frågetecknen kring %-avdragen. Detta gäller endast när polisen mäter hastigheten med en genomsnittshastighetsmätare. Då görs ett avdrag (inbyggt i mätaren) på 3%. Detta gäller alltså inte om man blir mätt med laser.

När det gäller hastighetskameror får du böter först vid 6 km/h över gällande hastighet. Här görs inga avdrag eftersom hastigheten mäts med radar, hastigheten avrundas neråt till närmsta heltal.

Förstår inte varför det skulle vara annorlunda med ena eller andra mätmetoden?
Laser eller radar, tidtagning eller annat spelar ingen roll, man får fram ett mätvärde och man väljer sen ev. att ge någon viss rabatt uppåt osv.
Kameraskåpen har sofistikerad mjukvara och kan mycket väl ha en varierande "rabatt" innan kameran blixtrar och registrerar. Radarn är igång hela tiden och mäter snitthastighet på trafiken osv, sen väljer man när man vill gå in och registrera alla över hastighetsgränsen osv.
Om alla skåp skulle registrera alla fordon alltid så skulle systemet krascha, det är en bit kvar tills man kan hantera all den datamängd som skulle flyta in till handläggarna uppe i Norrland i ett sånt läge.
Att det skulle finnas en generell rabatt på 6km/h i kameraskåpen tror jag inte på. Det skulle innebära runt 18% på en 30-sträcka vilket verkar högst orimligt.

FP
folke --> Du missförstår mig nog. Kameraskåpen ger ingen "rabatt" (gör alltså inget säkerhetsavdrag som lasern eller genomsnittshastighetsmätaren gör), men du får böter först vid 6km/h över hastighetsgränsen. När kameraskåpen är aktiverade fotar de alla som kör 6km/h eller mer för fort, oavsett vilket hastighetsgräns som gäller på vägen.
Skåpen är alltid aktiverade, det är inte där som resurserna saknas i nät och servrar. Många har missförstått användningsmöjligheterna med kameraskåpen, registrering vid körning över hastighetsgränsen är bara en sak.
Jag hävdar fortfarande att "rabatten" är helt orealistisk, du merar alltså att man får 18% rabatt runt 30km/h (där den bör vara minst) och runt 6% vid 110 där t.ex mätarfelet i fodonen oftast överstiger denna siffra?

FP
Vad menar du med rabatt? Menar du säkerhetsavdrag? Det görs inget sådant i hastighetskameran, pga att den använder radar.

Visst är det procentuellt allvarligare att köra 6km/h över på en 30-sträcka än en 110-sträcka men det regleras också i bötesbeloppen. På 30-sträcka kostar det 2000kr och på 110-sträcka 1500kr.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.