AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.817

Bussningar från Mekonomen?

Sida 1 av 2
Be
73
Beffe
316i Touring -97
Upptäckte idag att en länkarms-bussning i bakvagnen är totalt slut. Dags att byta!

Tänkte köpa från Mekonomen då de ligger nära och bra.
Men! Hur bra kvalitè håller deras bussningar? Lite trist om de är slut efter 1000 mil...
De jag ska ha kostar 132 kr/st, tycker det verkar misstänkt billigt. Men å andra sidan så har jag hört att Mekonomen säljer originaldelar, ingen aning om det är sant iofs.
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Jag har bussningar från meconomen funkar bra för mig.
Har inte märkt något än,men någon annan vet kanske bättre.
Be
73
Beffe
316i Touring -97
nellis!

Hur långt har du kört med deras bussningar? :)
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Min 325a med bussningar från Mekonomen har rullat 3000+ mil och inga problem än iaf.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det ska inte vara några kvalitéts skillnader mellan delar du köper av bmw eller mekonomen då många av delarna kommer ifrån samma tillverkare...om vi då pratar om rena reservdelar...sen finns det såklart en del annat krims-krams på mekonomen,men de hör ju inte hit i detta fall.
Men en sak att tänka på är att i en del fall så är bmw billigare på en del saker än vad mekonomen är.
Om man tänker åt andra hållet...mekonomen är så stora och kända,hur länge skulle det hålla om dom inte sålde saker som inte motsvara orginalkvalité..?
Om det är bussningen till den längsgående länkarmen som du ska byta så tycker jag att du ska köpa den på BMW. Bussningen som Mekonomen säljer saknar en falsad kant som orginalbussningen har så man får gissa lite hur långt in på länkarmen som bussningen ska tryckas på. Glöm inte att göra en hjulinställning när du har bytt bussningen.

Be
73
Beffe
316i Touring -97
Tusen tack för alla svar!

Jag var och köpte bussningarna innan idag. Jag frågade killen i kassan och han sa att det ska vara samma tillverkare som gör reservdelarna åt BMW, så det är förhoppningsvis inget skit :)

Nu återstår bara att se om det är rätt bussningar jag har köpt, är lite osäker och har inte hittat någon sprängskiss.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag köpte bussningar från mekonomen (samtliga i framvagnen till en E28) så kunde man tydligt se att det var BMW original och att man hade försökt slipa bort BMW loggan på reservdelen.

Sen insåg jag också att BMW själva var några kronor billigare än Mekonomen, men det var för sent, då hade jag redan köpt delarna på mekis. :(

Har en bild på det: ---> Länk

__
Min bil:
Länk
Länk

Nr 4 på bilden är bussningen jag bytte som var olika på Mekonomen och BMW. Benämns "bussning länkarm främre vä/hö för längsgående stag" på Mekonomen. Detta var dock för 2 år sedan.
Be
73
Beffe
316i Touring -97
Mugge:

Faktum är att killen i kassan sa just att de brukar slipa bort bmw-loggan :) (vem som är "de" vet jag inte riktigt, tillverkarna av reservdelen kanske?)

GE:

Tack för sprängskissen! Det ser faktiskt ut som att det är just nr 4 jag ska byta. Men det var inga problem i övrigt? Bara att man får prova sig fram med hur långt in den ska sitta?

Jag köpte två st, för går det relativt enkelt att byta på den sidan där den är sönder, så kommer jag byta på den andra sidan också.
Men är det ett genuint helvete ala 15 timmars arbete, 5 liter 5-56 och 2000 svordommar så väntar jag hellre tills den andra också verkligen måste bytas...

Det var inga direkta problem att byta bussningen, men det är klart, kul var det inte. Jag bytte bussningen med länkarmen kvar på bilen eftersom det verkade vara onödigt mycket skruvande för att få lös hela länkarmen. Jag fick även tillverka en tving för att pressa dit den nya bussningen med. Det tog mig kanske runt 3 timmar att göra bytet. & fuska inte med hjulinställningen efteråt. Det är nog inte möjligt att få ihop allt igen med bibehållen hjulinställning.
Be
73
Beffe
316i Touring -97
Oj, så man kan byta den medans den sitter kvar på bilen alltså...
Om jag såg rätt, så sitter den med tre skruvar "upp i chassit" (precis framför bakhjulet), räcker det med att lossa de skruvarna och sen trillar armen ner?
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Nja armen trillar inte ner precis,men med en del domkraftar så går det bra.
problemet är att få ut bussningarna,man kan hugga ut dem,sen få in dem nya är så där roligt.lycka till....................
ne
161
nellis
320i coupe-97,facelift.
Ge, jag offrade faktiskt en skruvtving också.
E3
1.828
E36
USA bilar
Ing aproblem att byta med länkarmen kvar, skulle tro att det tog en dryg timme att byta hö och vänster sida
Be
73
Beffe
316i Touring -97
Tack ännu en gång för era svar, de kommer vara till hjälp!

Ok, köra inom Biltema imorgon och köpa en skruvtving som ska modifieras.

Imorgon smäller det! Wish me luck ;)

Be
73
Beffe
316i Touring -97
Så! Då var en lärorik dag i verkstaden avklarad :)

Jag kan konstatera en sak iaf, mutterdragaren måste vara Guds bästa uppfinning! Alla muttrar lossnade utan protester (5-56:ade alla först, just in case).
Jag tror jag skruvade ner onödigt mycket också, jag bytade med armen kvar på bilen och det gick bra. Min morbror tillverkade ett litet "verktyg" som underlättade isättningen av bussningen också.

Bytade bara på ena sidan idag då det drog ut på tiden, ska ta nästa på torsdag eller fredag!

Bilen går iaf spikrakt nu och allt slammrande från bakvagnen är borta :)

Tack för era svar ännu en gång!
Det var ju roligt att höra att det gick bra!
Be
73
Beffe
316i Touring -97
GE!

Det var roligt att mecka också!

Inte utan att man sitter och dregglar lite över en eldriven mutterdragare nu...

Btw, du har pratat om en hjulinställning, menar du på bakhjulen då? Ställer man in de? Trodde bara man gjorde det på framhjulen :)
Man ställer bakhjulen också. Gör du inte det efter att du har bytt den bussningen så är risken stor att du har snedslitna bakhjul innom kort.
Be
73
Beffe
316i Touring -97
GE!

Ok, någon aning om hur mycket det kostar på ett ungefär? Måste man ta framhjulen samtidigt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.