AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.745

Omöjligt att hitta fin e39 540 touring?

Sida 1 av 2
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
För 60-65 tusen? de jag kollat/ringt på har det alltid varit nåt fel/skumt med.
Vill ju tillbaka till bmw-träsket
Som man ropar får man svar vet du väl??
Visa användare
34
Regain
X5-11
M3cab-02
Hej. Du får nog höja ribban lite om du ska få tag på en fin och fräch,,, lycka till
Du kommer nog att hitta en med tålamod. Som köpare gäller det att utnyttja prisraset på i ditt fall 540 för att hitta pärlorna som dras med i det, lycka till!

jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
G-M,

No shit Sherlock...

simon_en,
Ja jag tror väl det jag också, finns bilar som ser till synes fina ut i annonserna för 75-80 tusen somlegat ute nån månad som ine blir sålda. Kanske man ska börja ringa runt och skambjuda...känns så fel att pruta på tele bara.
jonasjonas,

jag brukar förhandla pris på telefon och förklara att jag bor Xantal mil ifrån dig. Kan du tänka dig att förhandla pris på telefon. Är svaret nej struntar jag i det. Glöm inte bort att du som köpare är kung!

simon:

Jag kanske fattar fel, men förhandla om pris innan du ens sett bilen eller provkört den på plats?
Jag förstår de säljare som inte accepterar det. Det måste alltid vara lättare att förhandla pris efter provkörning när du står där köpintresserad (om bilen är ok) och säljaren ser en potentiell köpare. Han går nog hellre ner i pris då än att du säger hej och åker därifrån.

spider,

jag håller inte med dig i din slutsats "Han går nog hellre ner i pris då än att du säger hej och åker därifrån.". Hur ska jag kunna lita på det till 100%?

Dessutom varför ska jag åka kanske 50-60mil utan att veta att bilen kan släppas till det pris jag är villig att betala? Något jag inte har tid med som småbarnförälder/heltidarbetande och ej vill lägga mina ekonomiska resurser på.

Detta har debatteras mycket på autopower och det finns två läger. Jag tillhör helt klart de som anser att pris kan förhandlas på telefon. Passar det inte säljaren så lägger jag ned det hela. Det handlar alltså inte om att jag ringer och skriker/hotar/drar valser & osanningar som jag själv varit med om utan en enkel fråga till säljaren om denne är villig att förhandla pris på telefon eller inte. De flesta är faktiskt det när jag ställer frågan och förklarar det jag motiverat med ovan. Vill du Spider inte förhandla på telefon när de köper bilar är det helt ok med mig.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
jonasjonas: På blocket finns det mycket vrak och det är inte lätt att hitta en fräsch bil.

T ex medlemskap i BMWCS.com och lite besök på träffarna så helt plötsligt befinner man sig bland människor som värdesätter sina bilar och sköter dom därefter... Förr eller senare är det någon som skall sälja och vips.....

Har man en tillräckligt välskött och välverifierad bil så varför sälja till ett pris som inte motsvarar ens uppfattning om vad den bör vara värd.

De som är desperata kan säkert sänka priset men har man lagt tid och pengar på gott underhåll så står sig värdet än de flesta vagnar som rullar på vägarna.

Frågan är ju bara hur svårt köparen har att hålla sig ifrån en unik vagn t e x?`

Ett annat exempel är min konst. Där är mina målningar något personligt. Alltså har kunden alltid fel fram tills dess att jag har magkänslan på att denna person förstår det jag målar. I dagens samhälle där intelligent folkbildning har ersatts av onintelligent reklam så är det inte priset på en vara som avgör kvaliteten utan varaktigheten i köparens vanor.

Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Att hitta en helfräsch och felfri 540T för 60-65 tusen är som sagt som att leta efter en nål i en höstack, det finns 40 talet 540 mellan 40-80tusen tillsalu men ska man ha ett felfritt fräsch o välskött exemplar får man räkna med att lägga pengarn i överkanten i det prisläget.
Att köpa den billigast brukar alltid betyda att man får betala igen detta med råge i slutändan.
Denna kunde vara av intresse i din prisklass, inget stylat åk vilket känns ok och till en fördel i mina ögon. Dessutom import som 1 åring.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Att pruta per telefon är helt ok ifall man har en bit att åka. Tycker man att det känns genant kan man döpa om förfarandet till "att ge ett bud". Inga märkvärdigheter, säljaren vill sälja och kan säga ja eller nej. Och med tanke på alla galningar som verkligen skambudar på ett oförskämt sätt så tror jag knappast man gör bort sig.
Robert: Men sen då? När den potentielle köparen kommer och får se bilen och kanske upptäcker nån blessyr/skavank, dvs nåt att pruta på.. Knappast att säljaren går med på pruta än mera, skulle inte jag gjort iaf..inte i det läget att jag redan gått honom till mötes att pruta på telefon och jag nu vet att han åkt x antal mil..
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

cadman. Att köpa en bil osett innehåller en del risker, vilket även är en del av tjusningen. I det läge du beskriver är det bara att sätta sig på bussen/tåget och åka hem igen. Men inte helt otroligt att affären görs upp ändå, säljaren har en köpare med cash i fickan, och det brukar vara frestande.

Har köpt några bilar på det här sättet och aldrig åkt hem utan bil, trots prut både i telefon och i några fall även på plats. En del säljare har en förmåga att "glömma" att berätta saker som är mindre bra med bilen.

Och vi kan väl döpa om det negativt laddade ordet prut till förhandling/bud :-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Att du inte hittar en fin 540 för 60´ förvånar mig inte.
Så för att svara på din fråga: Omöjligt är det nog inte men mky svårt.

Tror det lönar sig att lägga till 20´ om du har möjlighet. Titta på bilar som annonseras runt 90-100 och var inte rädd för att pruta. Jag skulle rikta in mig på en -01:a

Skulle bjuda 90-95 för den här och sedan sälja hjulen för 9-10'
Länk

Diskuterar i stort sett alltid priset på telefon om jag inte bor rikigt nära (ett par mil). Man tar reda på så mycket som möjligt och säljaren får beskriva skicket samt alla fel och skavanker och sedan frågar man om säljaren är beredd att släppa den för x kr.

Något egentligt bud lämnar jag inte förräns jag provkört och stämmer allt blir det oftast som man bestämmt på telefon.

Sålde idag en 4-hjulig mc. Köparen åkte 35 mil enkel resa utan att ens ha frågan om priset kan diskuteras, gissa hur gärna jag prutar när han står på garegeuppfarten med släpkärran...
Men, men alla var nöjda och glada med affären.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Får väl släppa min telefonskräck helt enkelt.

Hasso, har tittat på den men har en sambo som är skeptisk till inredningen svart/gul. Personligen tycker jag den är skitläcker.

Någon som vet nåt om denna bil, var utannonserad här på PB för ine så länge sedan för 70k Länk

Killen som har den nu har haft den utannonserad länge, tror han började med utgångspris på 90k men inte får den såld...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Han har köpt en M5-01 och vill säkerligen bli av med den 540.
Länk

Länk
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Om en timme bär det av mot Kumla för att titta på bilen Hasso länkade till.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Rapportera hur det gick! Finns nästan inget roligare än att febrigt åka iväg och titta på en bil man är sugen på :-)
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Numera kan man äntligen titulera sig som BMW-ägare. Gick utmärkt att köpa en fin 540 för under 65k för de som undrar :)
FIn dokumentation, ska skick fullservad etc. Lite dåliga skivor i bak men det är ju lätt fixat.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
FIxat mer info imorgon trött som fan nu=)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Å fasiken var den på hemmaplan det missade jag:) Grattis. för övrigt glömde du att ansöka om visum till Hassoland, men jag var ju i E.tuna så det får väl gå för denna gång.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.