|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vet någon vad som kan vara felet om HC-värdet är ca 400-500 på tomgången och ca 20 när det är 2000 varv/minut? Har någon haft liknande problem? //Schnitzer | |
Daniel s |
Hade samma problem på min 320 -92. Provade att byta lamdasonden, men hjälpte ej. Så jag bytte olja, luftfilter och hällde i STP injection för att rengöra spridarna. Jag hade hc runt 240, kom sedan ner till runt 80.. OCH varmköde bilen ordentligt innan ombesiktningen. Prova med något av detta, får hoppas att det hjälper. |
|
Kan luftfilterna påverka mycket på HC-värdet verkligen? Om de är dåliga nu, kan man komma ner mycket i HC-värdet då om man byter de mot nya? //Schnitzer |
|
|
Ja, om de är igensatta får motorn för fet blandning. Byt även stiften det brukar också hjälpa. Ny olja, nytt oljefilter, nya luftfilter och nya stift gör en hel del. Sedan kan du ju alltid prova standardknepet: Två liter K-sprit och 30-40 liter 98 oktan i tanken, därefter varmköra motorn ordentligt i motorvägsfart i tio minuter. Mvh |
|
|
Ok, jag har bytt olja och oljefilter samt satt i nya tändstift. Tänkte byta luftfilterna också. Frågan är bara om värdet kan minska från ca 400 ner till under 100 med bara nya luftfilter? Brukar det hjälpa med 2 liter K-sprit med 30-40 liter 98 oktan? Kan inte samma problem komma upp efter ett tag? Vad exakt gör det för nytta? //Schnitzer |
|
|
Renar K-spriten på något sätt? //Schnitzer |
|
|
Nja, den har väl en viss renande effekt på bränsleledningar osv, men effekten man är ute efter är att den förbättrar förbränningen av bensinen i förbränningsrummen (cylindrarna). Bättre förbänning = renare avgaser. Det är ett gammalt beprövat knep som ofta fungerar mycket bra. Dessutom höjer den oktantalet något, men det spelar nog mindre roll i detta fallet. Mvh |
|
|
Kan originalluftfilter med chip ge högt HC-värde? //Schnitzer |
|
|
Ej originalchip kan ge konstiga värden om man har otur. Vet ej hur det är i ditt fall. Om originaluftfilterna är fräscha borde de inte ge konstiga värden. Men om chipet är optimerat för ett mer öppet luftfilter kan det säkert hända att det blir felaktiga värden. Mvh |
|
|
Så om det skulle vara så att jag har ett trimchips i och har originalluftfilterna så kan den få fel avgasvärden? //Schnitzer |
|
| Ta bort trimchippet och lös problemet! Se andra inlägg angående en 525:a med högt HC. Ett luftfilter gör ingen skillnad på tomgång om inte det är helt igensatt. | |
|
Måste kolla upp om den är chiptrimmad. Men finns det inte andra chip som är bra då, alltså som inte ger högt HC-värde? Varför monteras det ibland in chip som ger högt HC-värde? //Schnitzer |
|
|
Om det skulle bero på ett trimchip, är det chipet helt värdelöst då eller? Kan trimchipet göra så att den blåryker lite på tomgången och luktar väldigt starkt? //Schnitzer |
|
|
En förenklad förklaring varför trimchip kan orsaka för höga HC värden på kat-bilar. En bil går som renast och samtidigt ekonomiskt på Lambda värde 1,0. För att få ut högre effekt under full belastning vill man köra motorn med en lite fetare blandning vilket motsvarar ungefär Lambda 0,9 till 0,8. Det här värdet sätter biltillverkarna utanför mätområdet för att klara miljöcertifieringen av en motor och samtidigt ha bra effekt vid full belastning. Om man ändrar i programmet och inte kan styra vid vilka varvtal och belastning man vill ha det ändrade Lambdavärdet så kommer motorn att gå för fett även på tomgång. Detta ger för höga HC värden hos Bilprovningen. Vissa chipstillverkare klarar detta, andra inte. Ibland funkar det på vissa modeller och inte alls på några andra från samma leverantör. Om man omvänt försöker få motorn att dra mindre bränsle (ekonomitrimning) så vill man köra med ett Lambdavärde på ca 1,2 men det ger oftast för höga NOX värden och hål i kolvarna om man har otur. En motor som går på en mager inställning känns oftast svag och orkeslös och för att kompensera detta gasar man mer vilket gör att det går åt mer bränsle och så är man tillbaka där man började. Jag vet inte vilka som kan göra bra chips eller inte men en del kan få till det ganska bra och en del är mest snack och liten verkstad. Povel Ramel sjöng en gång att Allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt. Samtidigt ska man komma ihåg att en biltillverkare har nästan obegränsade resurser att få till perfekta program jämfört med chipstrimmare om man ska klara miljökrav och körbarhet. Effektökningen är i de flesta fall försumbar på en original motor utan överladdning men det finns några undantag. |
|
|
Men att det kommer lite blårök från min på tomång och sedan försvinner kan ju inte ha att göra med ett trimchip va? Kan ventilstyrningarna blivit slitna? Går det inte att hälla i något som gör att avgasvärderna går ner så att den slutar blåryka? //Schnitzer |
|
| Blårök, slitna ventilstyrningar eller någon dålig kolvring. Syntetolja ryker mindre. K-sprit brukar hjälpa. | |
|
Kan det där med slitna ventilstyrningarna eller dålig kolvring gå till sig om man häller i K-sprit i tanken? Har läst i Bilsport om Redline Syntetic Oil som kan hälas i tanken för förbättrade avgaser bl.a. Kan det var något att ha? Ska man ha både K-sprit och Redline eller ska man bara ha en av dem? //Schnitzer |
|
|
Hur lång tid tar det innan man märker något resultat med K-spriten? Slutar den ryka om jag häller i K-sprit? Man måste ju åka och mäta HC-värdet efter ett tag så hur långt ska man köra innan man ser resultat? //Schnitzer |
|
| K-sprit gör inte så att det slutar att ryka men HC-värdet sjunker. Bilen måste vara ordentligt varmkörd. Om det ryker som en gammal Ford då är det väl dags att renovera motorn. Sånt blir ändå aldrig godkänt av Bilprovningen annars. | |
|
Det ryker inte konstant. Det ryker bara litegrann när man precis startar upp den, på tomgången alltså och luktar ganska starkt. Det är väl det som gör att HC:et är så högt, men kan det hjälpa med K-sprit i tanken? //Schnitzer |
|
|
Men om det är en dålig kolvring, ska den inte ryka konstant blått då på tomgången? //Schnitzer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.