AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.758

varför kontrollerar inte besiktningen batteri-kapacitet på Prius?

Sida 1 av 2
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Hej

"miljöbilen" Toyota Prius har nu funnits i många år och på Toyota säger man att man aldrig behövt byta några batterier i dessa bilar. En ny Toyota klara ca 3km på ren batteridrift om man kör < 40km/h. Hur långt klarar en äldre prius att åka på bara batterier? Hur bra är en rakapparat eller något annat batteridrivet efter några år av dagligt användande? hehe...helt slut vågar jag påstå.

Svensk bilprovning borde därför testa kapaciteten på batterierna om dom inte håller enl. specifikation och underkänna dessa bilar precis som man gör med en "icke" miljöbil som släpper för mycket avgser. Dåliga batterier gör ju Prius till en "icke mijlöbil" för den lär ju bara använda bensinmotorn till 100%.

Att byta batteri i en Prius kostar ca 100.000kr, inte förvånad att ägarna aldrig vill byta dessa...
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det ligger helt klart något i dina tankar om att bilprovningen ska kolla batterierna på el-hybrider. Men det är säkert för komplicerat för SPB. Det känns som att SPB hela tiden ligger 10 år efter i utvecklingen.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
SBP:s uppgift är att kolla att bilarna som rullar på vägarna är trafiksäkra och uppfyller gällande krav på avgasrening. Prius har ju katalysator etc så där är inga problem även om batterieran är helt slut

Mäta batterikapacitet är ungefär lika som att kräva att dom skall kontrollera att alla med etanolbil verkligen tankar etanol och inte vanlig bensin

Med andra ord meningslöst och fel fokus samt omöjligt eftersom någon "specifikation" som finns med i miljöbilsgodkännandet inte finns. Kravet för att bli miljöbilsgodkänd på Prius är enbart att den HAR alternativt drivmedel med batteri. Det har inget med hur mycket man kör på batteri att göra

Kör du på semester till Norrland t.ex på motorvägar etc går den i princip aldrig på el. Det är mest i stadskörning som batterierna används.

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag ser det inte som meningslöst. Priusen är helbilsgodkänd och utsläppen är uppmätta under en körcykel som är lika för alla. M.a.o. uppfyller inte Priusen helbilsgodkännandet med defekta batterier. Inte alls långsökt att testa batterierna vid en kontrollbesiktning. Att sen bilprovningen med sedvanlig inkompetens inte reder ut det är en annan sak.

Det där med miljöbil är en grej som svenska staten har hittat på.

/Johan

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Den körcykeluppmätta bränsleförbrukningen har ingenting med helbilsgodkännandet under drift att göra, eu körcykeln används bara för att bestämma snitt CO2 utsläppet, sen spelar det ingen roll vad den drar i verkligheten. Annars borde alla som inte når ner till angiven förbrukning (nästan ingen) bli upptaxerade.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Oavsett vilket, borde en Prius med defekta batterier inte godkännas vid en kontrollbesiktning. Ska inte emissionsrelaterade grejor fungera på en bil? Den uppfyller inte kraven som ligger till grund för skatten.

/Johan

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
3km under 40km/h? Är inte det helt värdelöst från början ändå?

Jag har ju hört att elbilar ska klara bortåt 100km och då har jag uppfattat det som "vanlig" bilkörning dvs mellan 50-110km/h. Är de verkligen inte bättre än så?
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
olja: Det är nog inte många bilar som uppfyller kraven om vi ska hårddra det så. En 15 år gammal bil kan ju ha godkända värden men ändå dra mer soppa än när den var ny, ska den underkännas då?

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Ett test med Prius mot bmw 3-serie disel visade att diseln var en bättre bil för miljön, bmw:n hade inte ens smala hjul som prius har för att minska friktionen. Dom kom också fram till att batteriernai prius inte är värda sin vikt. Men det är klart...ett försök i rätt riktning kanske?
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Top gear har ju lärt oss att nya M3an drar mindre bensin än Priusen ;).
Men allt sammantaget när det gäller Priusen anser jag att miljöklassningen är ett hån.
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Thorsa: Om bilen ifråga släpper ut mer den får, ska den underkännas. Men bilprovningens lilla sniff lär ändå inte upptäcka felet.

/Johan

Miljöbilsklassningen på Prius har INGET med hur mycket CO2 den producerar

Enda anledningen till att den klassas som miljöbil är att den har ett hybridsystem med batteridrift

Samma kriterium som gör att Lexus 400h med en stor V8:a klassas som miljöbil trots höga CO2-värden

Så bilprovningen kan möjligtvis kolla att batterierna inte är urmonterade och det går att köra runt stationen på batteri men inget annat !

Jaha, det är alltså ok med vilka värden som helst bara kontruktionen är gjord med några extra energiomvandlande steg.
Vilka är det som miljöklassar bilarna?
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Det är staten som i all sin vishet bestämmer vad som är en miljöbil. Klassningen borde gå på utsläpp och inte teknik.

/Johan

Hittade denna Länk publikation hos konsumentverket där Lexus modellerna inte klassas som miljöbilar, i stället klassas de som "alternativa teknonogier, ej miljöbilar". Detta går ju lite emot Tallvikings påstående (som tur är).
AKN: Stämmer

Vår folkvalda regering/riksdag vad avser vägverkets klassning och Stockholms stadshus vad avser Stockholms biltullar. Dessa har olika regler tyvärr

Ett annat exempel är ju etanol-bilarna som miljöklassas för att dom KAN köras på etanol. Sen om ägaren enbart kör på vanlig bensin ansese den fortfarande som miljöbil

Jag har en Diesel-bil med partikelfilter som drar 0.55 men den har inte något hybridsystem och den producerar äver 120 g/kbm CO2 (140) så då blir den ingen miljöbil

En 10 år gammal Ford Taurus etanol eller Ford Excursion bifuel klassas dock som miljöbil trots enormy mycket högre utsläpp än min

Så med den skillnaden som bas för denna diskussion blir kravet på att SBP skall kontrollera batterikapacitet på Prius-bilar ganska ovidkommande och felinriktat. Med 78 hk motor på 1.4L är den ingen större miljöbov även utan fungerande batterier jämfört med t.ex SAAB 9-5 2.3T Biopower på 210hk och CO2-halter på över 250 g/kbm blandad körning

AKN. Konsumentverket styr inte vad som är miljöbil eller inte och skriver om rekommendationer och åsikter

Du kan läsa lite med fakta i frågan här:

Länk

Ja, ju mer man ser ju mer förundrad blir man. Tror ärligt talat att jag inte vill se mer, vilken cirkus!
Koldioxid utsläppen är i varje fall inte alltid det viktigaste, det är klart.
Ja tyvärr är det här med "miljöbil" och "miljövänlig bil" rena soppan och alla har olika åsikter och ingen har varken rätt eller fel

Jag är helt övertygad om att de flesta köper en miljöbil av rent ekonomiska skäl såsom mindre bränsleskatt, trängselskatt, boendeparkering, parkering, vägskatt, skatterabatt, miljöbilspremie, lägre förmånsvärde etc etc

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
olja: Jag vet inte om du misstolkade mig. Du tycker att de ska kontrollera batterierna för att om de inte funkar så kommer bilen dra mer bränsle och därmed vara sämre för miljön, har jag rätt?

På samma vis kan ju en motor vara sliten så att den drar mer bränsle än när den var ny, även om avgasvärdena är godkända. Det är inte något som den underkänns för...

Tallviking, står man ut lite till så blir väl ekonomin med bensin förhållandevis hygglig (vi ser det redan dieselpriserna). Skatteintäkterna fokuseras väl vad det lider på miljöbilarna när dessa ökar i antal, skattekassan måste hållas välfylld.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.