|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
E60: På motorvägen? Sinnessjukt... Överväger starkt att montera isär och försöka (rent mekaniskt) få bort stiftet (?) som låser axeln. Rattlås bör ju fylla minimal funktion på dagens bilar med larm, immobilizer, etc. Det verkar ju rent livsfarligt att ha den funktionen kvar. |
|
Roffa1 |
fartofläkt: Livsfarligt? på vilket sätt då. rattlåset aktiveras väl ej vid färd. Det handlar väl endast om en lysande varningslampa. (knappast livsfarligt) |
|
"Fredrik Bäck köpte en ny BMW 645 Ci för 783 000 kronor i maj [2004]. Det har varit strul med elektroniken från första början. Bagageluckan flyger upp, fönsterrutor åker ner, batteriet laddas ur, instrument ger felaktiga signaler, värmen till bakrutan slår ut radion, färddator med navigator hakar upp sig. Ratten gick inte att rubba Och värst av allt - ratten låste sig mitt på motorvägen! - Det var på Värmdöleden. Vi var på väg från knattefotboll och jag hade min dotter och två andra tjejer i bilen. Plötsligt gick bara inte ratten att rubba! Jag slet i den så att lädret lossande och stod på bromsen. Tur att det var raksträcka, men jag var tvungen att stå där i högerfilen en stund, säger Fredrik Bäck och fortsätter: Jag väntade någon minut, startade sen bilen en fem-sex gånger innan låsningen släppte och jag kunde köra därifrån. Fredrik Bäck ryser fortfarande vid tanken på vad som kunde ha hänt." Länk |
|
| Roffa1: Ännu ett begåvat inlägg. Ungefär som att säga "Oljetrycksvarning? Knappast farligt för motorn, det är ju bara en varningslampa." Det har aldrig slagit dig att varningslampor har en innebörd? Fucking Einstein... | |
|
Jag har en E60, så när detta på motorvägen hände hörs ett pling och LCD-skärmen i mitten av instrumentbrädan tänds upp. Där kommer en överkryssad ratt och en text som man ska läsa (rattlåset inkopplat, går ej att starta bilen, vridratten). |
|
| E60: Samma på E90 | |
Roffa1 |
fartofläkt: Om du har något personligt agg emot mig, så delge mig dina aggressioner via PM, så slipper du kludda ned halva forumet med löjliga kommentarer. (för att inte tala om dina s.k liknelser) |
|
Roffa1: Du ställde en direkt fråga till mig (som jag tyckte var korkad), jag besvarade den. Möjligen i en aggressiv ton men det är absolut ingenting jag ångrar. Ett tydligare svar på din fråga om du känner att du behöver det: När bilens elektroniksystem tänder en varningslampa som till exempel informerar föraren om att rattlåset har gått in eller att oljetrycket är lågt så betyder det något. Det kan visserligen betyda att en givare är kass eller en bugg i mjukvaran vilket i någon mening är ofarligt. Det kan också betyda att rattlåset faktiskt har gått in (vilket också mycket riktigt inträffat som framgår av ovanstående inlägg) eller att oljetrycket faktiskt är borta. Du måste väl ändå ha fattat att det inte var symptomet "lampa" jag tyckte var livsfarligt utan den eventuella bakomliggande orsaken? Kan det möjligen vara så att herr Roffa1 letade efter något att racka ner på? En ren spekulation från min sida såklart... Men det hade ju inte varit helt unik i ditt fall, så att säga. Nu har du fått ett tydligt svar så jag hoppas att du känner dig nöjd med det. En PM-konversation oss emellan kan du glömma. |
|
Roffa1 |
För att alla läsare skall få en förklaring till "fartofläkts" uppträdande, så delger jag dem som är intresserade ett tidigare PM som jag själv erhöll från fartofläkt. Håll till godo. ------------------------ copy PM ----------------------- Du kan tryggt räkna med att jag kommer att påtala din inkompetens så fort jag tycker att det är motiverat. Detta speciellt då du svarar tekniskt obevandrade personer som behöver hjälp på ett sätt som är rent felaktigt och dessutom förstärker dina rena spekulationer med ord som "livsfarligt" etc. För att bespara dig tid: Jag kommer inte att ha någon privat diskussion med dig om detta eller något annat via PM. Detta är det första och sista PM du kommer att få från mig så du kan bespara dig ansträngningen att svara, jag kommer inte att läsa svaret ändå. Ha en trevlig helg. /FoF |
|
Kan vi inte fokusera mer på dom problem vi har med våra bilar istället för personligt "smågnabb". Är det kanske läge att man på något sätt påvisar BMW denna diskussion och ifrågasätta varför man inte kan byta den felande delen istället för att behöva riva hela styrningen för att komma på rätsida med ett trilskande rattlås!? Tittar man runt på internationella forum så verkar ju problemet vara väl känt bland många BMW ägare och istället för att hjälpa oss kunder så skiter BMW i oss och låter oss punga ut med 10000-120000 spänn för detta. |
|
| Jag står för varenda ord, inga konstigheter. Kan bara inte riktigt se vad det har i den här tråden om rattlås att göra men jag kanske är lite trög? | |
|
ymerus: Om detta verkligen är ett typfel som det faktiskt verkar vara så är jag helt på din linje. Den enda förklaringen som jag kan tänka mig är att BMW säljer delen som en helhet just för att det skall bli dyrare för "skurkar och banditer" att återställa långtidslånade objekt i körbart skick. Men det verkar ju lite långsökt... Vet dock inte hur man skulle kunna gå vidare med detta och komma någon vart med BMW. |
|
|
Intressant att det finns fall där rattlåset gått i under färd! Exemplen ovan är dock från E60 och andra tidigare(?) modeller. Finns exempel på E9X eller andra av motsv årsmodeller? Finns inte många fel som är allvarligare än ett rattlås som går i under färd. Sådan fel är straffbara och brukar leda till återkallande av serier. Sånt brukar bli allmänt känt med bara enstaka fall/olyckor. Jag gissar att BMW lagt allt krut dom har på mjukvaruuppdateringar mm som ska minimera risken för detta. Givetvis också tysta ner om det skulle behövas. Är nog ingen slump att hela styrkolonnen måste bytas med stor kostnad som följd. Som nämnts ovan är det både "security" och "safety". Antaligen är allt plomberat, nitat, limmat osv,vilket ställer till det för oss gds-are. Syftet från tillverkaren är ju både att jävlas med tjuven och hålla bilen trafiksäker. Detta hindrar dock inte att man kan ta sönder och undersöka felorsak och ta lite bilder osv ifall man kommer över en trasig. Vet vi vad som är trolig orsak kanske det till och med finns några förebyggande åtgärder. ex kontaktspray, smörja etc. Sånt som inte lönar sig för Bmw, men för oss. fartoflakt> kör hårt om du får tag på någon! Tror man får kämpa hårt om bmw ska ta detta på gw. För dyrt. |
|
| Fick byta rattstången på min bil det gick på maskinskade försäkringen så totalt blev det 2500 kr. Bmw tog inte det som godwill lite dåligt tycker jag för det är ingenting man kan förutse och bilen är servad hela tiden så skärpning BMW | |
|
gammal tråd jag vet... har också åkt på detta problem, för nästan ett år sen. har haft den röda varningssymbolen i alltså snart ett år, utan att haft problem med rattlåset. inget missljud ens, alltid låst upp på första. min fråga är ifall felkoden kan försvinna(den är permanent i dagsläget) om jag uppdaterar bilens mjukvara? -07a e90 |
|
| fkvist: På min E90 försvann problemet efter en mjukvaruppdatering (i samband med ett annat jobb). Detta var 2011 och jag har inte sett problemet sedan dess. | |
|
Jag har kört runt i över 3 år nu sen jag uppgraderade mjukvaran som löste mina bekymmer, inget problem sedan dess. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.