AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
23.945

Hjälp mig med Rattlås-problem på E90

Sida 1 av 3
Oz
28
Oze
325 i -06
Hej!

Ibland när jag sätter i nyckeln låses ej rattlåset upp. Det enda som händer är att bilen säger *ping* och en symbol tänds på instrumentbrädan.Bilen går då inte att starta.

Den ser ut som en ratt med en nyckel och ett streck över. Om man tar ut nyckeln och sätter i den igen så släpper tattlåset. Ibland måste man ta ut och sätta i nyckeln ett par gånger innan ratlåset släpper och man kan starta bilen.

Riktigt irriterande!! Någon som upplevt detta?????
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Låter nästan som att du borde få de på garanti?
Oz
28
Oze
325 i -06
Hej!

Ja det tycker jag också. Det är ju inte kul att inte få igång bilen när man har bråttom iväg till jobbet eller när man sitter långt ut i obyggden utan täckning på mobilen.

Har mailat min lokala BMW verkstad. Får se vd de säger.

Hittade fler som hade samma problem: Länk

Oz
28
Oze
325 i -06
Hej!

Är jag ensam om att upplevt detta? I måndags vägrade bilen starta helt och fick bogseras till verkstad. Tycker det är för jävligt att BMW inte förlänger ganantin på detta! Min uppmaning till er som har nybilsgaranti kvar är att se till att få kolla detta omgående annars kan det bli dyrt.

Verkstaden ville ha ca 4000 för att min bil ska stara igen!! Helt sjukt om ni frågar mig!

Att en 2 år gammal bil som gått ca 1600 mil inte startar kan inte vara något som man ska acceptera?! Speciellt inte då det tydligen är ett vanligt fel som BMW är mycket väl medvetna om. Jag trodde att BMW var mer måna om sina kunder är så här. Trodde BMW var ett namn som kunde förknippas med kvallité, god service och premium känsla. Men det är tydligen inte så!

Nästa bil blir inte en BMW om detta är BMW´s servicepolicy mot sina kunder.

Om detta är ett typfel så skulle jag be BMW att ta det på Goodwill. Brukar inte vara omöjligt om man lägger fram sin sak väl och är påstridig.

Du har väl 3-års vagnskadegaranti? Borde vara lite kvar om du har en 06:a.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Oze:

Vad har du fått för felkoder? Hasso Länk kan nog hjälpa dig med eventuell uttydning.

Vad är det verkstan vill byta? Det kanske inte alls hjälper...

Mvh
Oz
28
Oze
325 i -06
Killen jag pratade med på Theanders bil här i Lund var väldigt tillmötesgående och vänlig. Han hade pratat länge med BMW och delade vår åsikt om att detta skulle vara en sak som man skulle ta på goodwill.

Han skulle prata med dem på BMW igen och försöka få dem att kostnadsfritt rätta till detta tillverkningfel.

Vagnskadegaranti finns kvar i knappt ett år till.

Oz
28
Oze
325 i -06
Verkstan vill byta CAS modulen, tyckte jag han sa.

Oz
28
Oze
325 i -06
Vilken felkod bilen genererar vet jag inte. Men symbolen som tänds ser ut som en röd ratt med ett rött hänglås.

Oz
28
Oze
325 i -06
SÅ!! Nu har BMW gjort det i mina ögon enda rätta: de stod för hela kostnaden att åtgärda problemet. Nu startar bilen som den ska.

Detta först efter mycket tjat från Theanders. ETT STORT TACK TILL ALLA INBLANDADE PÅ THEANDERS BIL I LUND OCH JOAKIM I SYNNERHET!!!

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Härligt, stort plus i kanten för Theanders mao!

Mvh
Härligt trådlyft...
Jag råkade ut för ett liknande problem;
först låste ratten sig i "rött" läge vid minst varannan uppstart.
Efter ett tag gick detta över till "gul" varning som endast leder till ett felmeddelande men är nog så irriterande.
Först uppdaterade BMW huvudprogramvaran, sedan den del som kontrollerar rattlåset. Nu har jag inte haft problem sedan uppdateringen (1 mån sen).
STORT tack till BMW Danderyd som sökte GW innan jag ens hann nämna det och som sedan fick igenom det på hela beloppet.

Mvh,
/Wille
La
17
Lappen77
118i F20 Msport - 17
540iA G31 xDrive Msport -18
Har samma problem...

Min 325iT -06 tjurar också med nyckeln.
Problemet började för ca en månad sedan, så får väl göra en sväng förbi verkstaden. Får precis som Wille röd varning och när man försöker igen så har man en gul varning. Får hoppas att det går på Goodwill i småland också.

Är mycket nöjd med min BMW i övrigt, helt underbar bil!
La
17
Lappen77
118i F20 Msport - 17
540iA G31 xDrive Msport -18
Nu är bilen på Automax i Kalmar. Programmering/ Updateringa av programvaran hjälpte inte utan de ska även byta delar i rattlåset.
BMW tar på sig kostnaderna för delarna men jag får stå för arbetskostnaden. Mycket nöjd med servicen ifrån Automax

/Patrik
-J
167
-Jonas-
320d XD F31 -15
Jaha nu verkar även jag råkat ut för detta problem! Hände första gången imorse, får se om det dyker upp när jag åker från jobbet också, blir väl att ringa BMW och boka en tid, borde ju inte vara helt omöjligt att få på goodwill eftersom flertalet andra fått det.
eb
12
ebola666
220dA Gran Tourer -17
Jag med. Blir till att fixa detta asap!
Har oftast två spädbarn med mig och det är ju ingen hit att sitta som en fåntratt med dem skrikande...

Har både haft gul och röd varning. Är felet bekräftat att vara ratt axel/lås ("steering column") eller vad det heter?

// Hasse
Ma
16
Matsz4
330 e90
Hej har en E90 330 05:a som gått ca 5000mil med samma fel, fick byta hela rattstången. Man tycker att BMW borde ta på sig en sådant konstruktionsfel! nu blev det försäkringsbolaget som fick vara med och ta denna kostnad!
eb
12
ebola666
220dA Gran Tourer -17
Har nu varit på verkstad och det skall visst bero på att batteriet är för svagt pga. för korta körsträckor t.ex.

Så tipset till er som fått samma fel är att prova med underhållsladdning av batteriet först.

Det hela låter dock väldigt konstigt tycker jag, borde inte varningslampan för dåligt batteri lysa före diverse elektriska komponenter slås ut?

// Hasse
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hasse:

I teorin ja, men ofta är andra system mer känsliga för låg spänning.

Om batteriet har varit dåligt laddat en längre tid så kan det ha sulfaterat ordentligt och kanske behöva flera uppladdningar med några dagars mellanrum, skaffa ett nytt batteri och ladda gärna upp det nya innan byte, byt sedan och ladda det gamla inomhus - så har du ett i reserv när du bäst behöver det.

Mvh
ph
141
philipbr
Nissan GT-R -10
Jag hade exakt samma fel på min 335i -07, hade dock garanti kvar men kostnaden landade på knappa 10 000. Åtgärden var densamma som för matzs4.

Nu har båda turbona pajjat och garantin gått ut...

philipbr, har du kört bilen så hårt eller har den varit trimmad? Hur långt har bilen gått?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.