|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Inte så mycket aktivitet på de olika svenska Mercedes forumen heller. Länk Länk Vad beror det på? ;) |
|
|
På Benz-forumet : 421 registrerade användare MBCSA: Total members 6884 Autopower: 39902 Antagligen sommar + att de flesta Mercaägarna inte är registrerade medlemmar Exlusivare bil = mindre medlemmar ;) |
|
|
Jag tror snarare på att de har mindre krångel med sina bilar. Det är fullt upp på Porsches forum om vi ska ta några exklusiva bilar som exempel. ;) Antal inlägg på autopower: 1.639.344 st Total posts på MBSCA: 319043 |
|
|
Nja, tror snarare att Mercedes ägarna inte är lika entusiastiska bilägare. Tror också Mercaägarna generellt är lite äldre. Farsan och hans polare åker gärna Merca och datorer och internet är föga intressant. De vill ha en bil som man färdas säkert och bekvämt i sen är det bra med det. Inget att diskutera på ett internetforum. Blir det fel så åker man till sin vanliga verkstad. Vet att detta inte gäller alla Mercaägare men om man tillåts generalisera så är detta mina teorier. Som Grodan skriver är det relativt bra fart på Porsches forum trots att det är en exklusivare bil. Tror heller inte att de har speciellt mycket fel på sina bilar, de diskuterar hellre hur man ska få bilen att ta sig fortare runt en bana. |
|
|
"På Benz-forumet : 421 registrerade användare MBCSA: Total members 6884 Autopower: 39902 Antagligen sommar + att de flesta Mercaägarna inte är registrerade medlemmar Exlusivare bil = mindre medlemmar ;)" Jaså. är MB-ägare kortare, högst 1,70 eller ;-) Skämt åsido, jag tror att medelåldern hos MB-ägarna är högre och därför är forumaktivteten lägre. Detsamma gäller Jaguar. 330 Lycka är 363 hkr, sportläge och kickdown! |
|
|
Tretretti: "Jaså. är MB-ägare kortare, högst 1,70 eller ;-) Skämt åsido, jag tror att medelåldern hos MB-ägarna är högre och därför är forumaktivteten lägre. Detsamma gäller Jaguar." :) Det gjordes en undersökning på MBCSA om medelåldern: 32 år. Tror egentligen inte att detta är representativt, många äldre hänger inte på div forum. Sen finns det väl fler BMW och till betydligt bättre priser än Mercor, Mercor är överdrivet dyra som begagnade (och i nypris). Vill man dessutom ha lite motor i en Merca så blir det plötsligt astronomiskt. Jag tycker att det är 2 jämförbara bilar kvalitetsmässigt, jag har ju haft 3 st M3:or och 3 st Mercor, så jag vet iallafall lite. Skulle vara kul att äga nya M5:an, en fet skruvkompressor på den :D Vi får väl se........ |
|
|
Tretretti "...Det är bara att gratulera MB till senaste C-klassdesignen. Deras grepp att göra ..." Ja karossen ser fin ut! När det nu ble dags för ny bil, tänkte jag att nu ska C-klassen få en chans. Jag hade egentligen bara ett utgångskrav; det måste vara en diesel. Jag provade såväl 136 - som 170-hästaren (2008-modeller). Den lilla motorn var lite svag kanske, men det kunde hålla. Den större motorn hade brukbart frånspark. Men gemensamt för dem bägge var: 1) Högt motorljud, speciellt inne i kupeen. 2) Ute, ett förfärligt knackande. Efter detta, provköring av 318d (2008-modellen). En kultiverad motor med mjuk gång, ute såväl som inne. Ser i en av TV's tester at mercan har 3 dB högre inne-nivå än bmw'n, dvs dubbelt så högt - det var också tydligt i praxis. Resultat, den 8:e bmw'n er nu beställd :-)). Jag fick också känslan av att Mercedes har sparat lite väl mycket för att komma ner på ett konkurrenskraftigt prisnivå. Det var inte precis ett "mercafeeling" man fick av inredningen, den ser ganska plastig ut. Men som sagt, jag tycker bilen är fin att se på. |
|
|
rolando: Vad var det för hjul/däck på mercan? Jag har kört en hel del E90 och min käre far kör sedan ett halvår tillbaka nya MB220 CDI kombi med Avantgarde. Jag skulle ljuga om jag påstod att mercan är en bullerburk jämfört med en E90. Utseendet är en smaksak men nya C-klass med Avantgarde är i mitt tycke betydligt aptitligare än E90. Till viss del beror detta på att det numera går 13 på dussinet av E90/E91 medans C-klassen har fortfarande nyhetens behag. Efter att ha kört bilen på roliga småvägar i småland tycker jag att MB skärpt till sig rejält när det gäller körglädje. Körkänslan är utsökt, inte riktigt i BMW klass men definitivt inte långt ifrån vilket gör att man gärna tar ett par omvägar :-) Och avsevärt trevligare än A4, V50, 9-3, VW Passat etc. Nackdelen med MBn är precis som "rolando" tycker att dieselknattret är lite rått men det märks mest utanför. Sedan tycker jag att automatlådan växlar aningen ryckigt ibland. Tror att det blir betydligt bättre när de nya växellådorna kommer. Stämmer också att MB prutat på en del av byggkvaliteten, men har tyvärr även BMW gjort på E90 om man jämför med E46/E39. |
|
|
Kristoffer_L:"...Vad var det för hjul/däck på mercan? Sedan tycker jag att automatlådan växlar aningen ryckigt ibland...." "...byggkvaliteten, men har tyvärr även BMW gjort på E90 om man jämför med E46/E39..." svar: Det glömde jag, det var 215x45 R17, kanske inte de bästa! Jag hade egentligen detsamma som du att säga om automaten - den är långt ifrån lika fin som på min e38 - det var ganska hårda övergångar mellan växlingarna; kanske det är lite orättvist, den blir nog lite mjukare efter inköring!? Jag provkörde både Elegance och Avantgarde utan att jag märkte någon stor skillnad i motorgång och/eller bullernivå i kupeen. Vad gäller byggkvaliteten på bmw, vi får se på 2009-modellen - kommer tillbaka i oktober! I'll be a wiser man ....: -) |
|
| rolando: Anledningen till min första fråga var att MB (precis som BMW) har RFT däck som känns väldigt spårkänsliga och onödigt hårda på våra dåliga vägar. Håller med om att det väsnas en del ifrån däcken på dålig asfalt. har kört en del på nyasfalterade sträckor och där uppfattade jag MBn som mycket tyst. Pappas MB har Pirelli 225-45-17 RFT och jag tycker att mina Conti Sport Contact 3 till min V70T5 i exakt samma dimension är både tystare och mindre spårkänslig, dock är mina ej RFTs. Men troligen gör däckfabrikatet en hel del vad gäller ljudnivån ifrån däcken. | |
|
Ja det har ju varit mkt sagt om RFT-däck på annan plats på forumet men det kommer ju fram ändå mera uppsiktsväckande facts om RFT-däkken. Se sista nr (17) av Teknikens Värld! Helt odugliga på vått underlag. När bilen med Pirelli-däck på hade stoppat, "passerade" bilen med Bridgestones RFT-däkk med en hastighet av 47 km/h (ca 10 m längre bromssträcka)! Det framkommer oxo av testen att Continental Premium Contact 2 får högsta totalbetyg, inte helt oväntat efter vad man hört om Continental-däcken. Alla tester blev utfört med 205-55-16 (tror jag). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.