AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.239

0.75 i snitt på 200 mil

Sida 2 av 3
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
den här tråden blev mer och mer intressant ju fler som hakar på.
Med anledning av de senare inläggn verkar det som om det är hur fel som helst att ha klenare motor ur synpunkten bränsleåtgång, en sådan här tråd borde figurera lite här och var innan man väljer bil och motor, hade jag vetat idag vad jag fått veta genom tråden så hade jag nog också velat ha lite mer krut under huven då det inte hela tiden drar iväg med förbrukningen,

återigen jag är imponerad över så fina värden, min bruksgolf drar ju lika mycket, egentligen borde en sådan bil bara dra hälften av vad BMW:n drar, den har ju bara en halv "bmwmotor" i motorstyrka
mvh Uffe/bildock
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Glömde att tilläga: att 330:in drar mer än accorden i mitt fall har nog mkt lite att göra med motorstorlek/effekt. Där tror jag mer på högre rullmotstånd (225 bredd vs 185 bredd)och högre vikt. Och att M roadstern i sin tur drar mer än 330:in beror inte bara på skillnaden i effekt och att man har ett lite annat körsätt i den. Det mesta hänger nog på däckbredden(rullmotstånd) och taskig aerodynamik, speciellt eftersom den nästan alltid körs nercabbad.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Beppo
nu är vi inne på lite andra grejor här och då måste jag göra ett litet inlägg.Inledningsvis skriver jag om min snitt förbrukning 075 vid lugn körning, nu när vi kommit in på däcksbredd och rullmotstånd, för där är också skillnad.

Jag hade från början 225:or och de spårade så förfärligt i "vallarna" i körbanan så det var otrevligt, jag gick ner till 205:or och oj, vilken skillnad!! dels upphörde spårningen nästan helt MEN rullmotståndet minskades helt märkbart speciellt vid motorbroms, man känner ju sin bil så man beräknar ung. sträckan då man släpper gasen, men nu jäklar, fortsatte bilen, den bromsades inte på samma sätt, och så måste det ju också vara då man kör med gas att motorn får jobba mindre för samma fart, mina erfarenheter stämde så bra med dina sista rader i ditt inlägg ovan
mvh Uffe/bildock
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag blir rätt upprörd när till och med erkända motorjournalister skriver som att bränsleförbrukningen står i direkt proportion till motorns storlek/effekt, när det i verkligheten knappt har ngt samband överhuvudtaget!!!! Jag kan inte nog belysa detta ämne! Nu för ett tag sen var det någon proffesor som skrev på dn debatt att vi svenskar åker runt med alldeles för starka motorer i våra bilar. han tyckte det skulle räcka med halva effekten, dvs 70-80 hk i en v70. Ja, det skulle säkert räcka för vardagsbehov och jag lovar att skulle volv släppa en v70 med en sån svag motor, som också drog 0,4-0,5 liter/mil då skulle den stå för majoriteten av sålda v70. I verkligheten skulle en sån motor dra ungefär lika mkt bränsle som de starkare motorerna.... Och då väljer man ju en bil som faktiskt går att köra med och hänga med i trafikrytmen.
Reste nere i europa förra sommaren med M-Roadstern. kollade lite förbrukning på autobahn. Körde jag på V-Power 100 oktan körde i c:a 150-170 km/h så låg jag på c:a 0,9. Körde den sen på 95oktan (Super Bleifrei) då drog den c:a 1,0 i samma hastighet.

/Calle

"M Needs No Gimmicks"
Länk
Ni
54
Nitte Z4
645 cab M optik -04
X5 3,0d aeropkt -07
Mini cooper seven -07
precis haft en utflykt till kusten fram och tillbaka på ca 11 mil, landsvägskörning där sträckorna varierat mellan 50 70 och 90, har motorbromsat och haft i farthållare samt kör i princip enbart på femmans växel, min milförbrukning låg på 0,63 liter under 11 mil. Det var inte dumt alls för min z4 2,5:a!

Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Jag köpte ju inte min Z4 för att pendla med men det vägde ändå in mycket att Z4ans motorn/drivlina i grunden är samma som 330 så man inte behöver serva varje gång man kört med bilen och samtidigt om man vill köra nån längre tur så kan man det utan att bli fattig.

Något som jag tyckte va sjukt intressant va när jag läste att senaste 3.0L 330(530) motorn som fått lite mer effekt (272hk) också drog mycket mindre. Har för mig att förbrukningen på landsvägs spec gick ner nästan med 0,1L/mil och är nu 0,56L/mil. Denna motorn är ju sjukt fin och detta är så långt bättre än vad Volvo och Saab klarar.

MVH Jonas
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Japp. den ska klara o.72 l/mil i en 5-serie
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
Hej alla

Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd men vill i alla fall dela med mig av mina erfarenheter när det gäller förbrukning. Min z3 med 2.8-motorn och med 225 fram och 245 bak drar 0.83 vid snäll gubba-körning. Min status överensstämmer med bildock fast jag ännu inte är pensionär. Men jag kör till och från jobbet, några dagsturer på helgen, och de gånger som man drar på det är i rondeller och korsningar samt naturligtvis omkörningar.

Värdet får jag från färddatorn och jag antar att man kan lita på den. Har kollat mot manuellt räknande vid en enstaka tankning och det stämde rätt så bra.

Jag håller med om att motorstorleken inte har så stor betydelse. Det framgår av översikter över z3-motorer som jag sett på olika ställen. De större drar obetydligt mer.

Eftersom jag inte har tänkt att köra på bana så skulle jag gärna haft något smalar däck, först och främst med tanke på spårningen men tydligen så gör det en hel del även på förbrukningen.

Ha dé
/soomg

Visa användare
83
DonThomaso
328i Coupé Individual -95
Hej alla Z-vänner! :) Blir mitt första inlägg i Z-delen här på autopower. Har ju ingen Z själv, men har alltid gillat dem, speciellt Z3 Coupé brukar man snegla lite extra på! Tänkte ge en jämförelse från E36 328, som ju delar motor med vissa av er. Vet inte vad tjänstevikten på en Z3 2,8 är, men 328an ligger på 1430kg enl. vägverket och 0,30 cW-värde med original 225/50-16 däck, nu sitter 235/40-17 på så det borde vara marginell skillnad där.

Hur som helst så var vi nyligen på semester i Europa och körde 450 mil (Österrike, Schweiz, Italien) med en snittförbrukning på 0,82 över hela resan. Då körde vi även över Stelviopasset och autobahn är ju inte optimalt med hög fart och långsamma köer om vartannat. Här hemma ligger jag runt 0,9, men då är det mest kortare sträckor i Malmö/Lund-området. Alla mätningar är uträknat enligt

Som några varit inne på här tidigare så har det nog mycket med körstilen att göra. Rätt skoj med momentanförbrukningsmätaren + färddator, tävla lite med sig själv :)
do
4
doppingen
Z3 1.9 -00
Där ser man.

Man kanske skulle haft en större motor trots allt. Min 00:a med 1.9 motor drar vanligen 0.8 - 0.9, dvs ung. samma siffror som 2.8:an. Fast å andra sidan har jag aldrig lyckats få upp förbrukningen över 0.9, trots "oekonomisk" körstil.
Visa användare
25
Farbror Freddie
Z3 2,8 Roadster -00
Kör själv en Z3 2,8 automat -00. Har kört 400 mil sedan i våras. Snitt för hela tiden ligger på 1.15 l/mil, med topp på 1.38 (nercabbat i 160 med omkörningar, stadskörning osv) och som minst 0,96 (nercabbat och avslappat på Österlens småväger i solsken) Verkar hyfsat tycker jag; en nöjesmaskin får ju kosta något och man får mycket för pengarna. Har fått för mig att den drar mer nercabbad - ökat luftmotstånd med vindskydd bakom nacken. Eller är det betydelselöst???
Z3
22
Z32,8
BMW Z3 Roadster 2,8 97:a
Z3 2,8 -97 manuel, nytt luftfilter bl. körning, 0.82 på senaste 150 milen!!
Klart godkänt//thomas
Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
hej jag har 2,2l sexan i min z4 körde ca30mil i dag lyckas med att köra på0,62l nöjd.gött väder

Tompa_master
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Just hemkommen från semesterresa. 450 mil med ganska mycket Autobahnkörning runt 160 km/t när möjlighet fanns. Två personer o fullastat bagageutrymme. 2.2i motorn. 0.72 enl färddatorn som visar identisk vägsträcka med GPS-en. Nedcabbat till 95%. Bilen överraskade mig mycket positivt som långfärdsbil i alla avseenden.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Även jag just hemkommen från en liten tripp på cirka 250 mil. Snittet på min Z3 2,8 med 225 fram och 255 bak stannade på 0,89. Grymt nöjd med detta då det inte sparats något på krutet samt kört många mil nercabbat (högre luftmotstånd) Jag brukar snitta runt 1,1 normalt, då är det väldigt mycket stadskörning.
de
26
de10jo
Z3 1,8 -97,
320i Touring -02
Tycks bara vara 6-pipiga ägare som vågar yppa sin förbrukning!! Kan det
bero på att de mindre spisarna inte är så snåla som man skulle kunna tro?
Vilket i så fall kan bero på att man får gasa mer för att ha kul?
Min 1.8 med 3300 mil på mätaren drar lätt 0,9 - 0,95 vid långkörning och
närapå laglig fart!!
Men...om man kör 500 mil/år....so what?
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Jag får inte min under 0,9... Beror mest på att jag vill ha lite småkul bakom ratten... Känns som att jag spenderar pengarna bättre då!
Visa användare
25
Farbror Freddie
Z3 2,8 Roadster -00
Håller med gunsnroses - bilen är byggd som nöjesmaskin! Visst är soppan dyr, men är den för dyr får man väl köpa en liten snål ooch förståndig japansk sak eller nå´t.
Visa användare
61
soomg
Z3 Roadster 2,8 -99
För en vecka sedan nollställde jag färddatorns förbrukningsmätare och nu står den stabilt på 7.6 på min 2.8:a. Det rör sig om körning till och från jobbet i 70-90 med lite 50 och 30 och både ned- och uppcabbat och med AC på ibland för att rensa vindrutan från imma samt en och annan acc för att känna trycket i ryggen och se bilarna bakom bli mindre och mindre i backspegeln. Det tycker jag är riktigt bra och är helnöjd. Tack BMW för en härlig high tech-bil!

/soomg

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.