AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.237

0.75 i snitt på 200 mil

Sida 1 av 3
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jag har räknat ut att bränsleåtgången har varit ung. 0.75 per mil under en 200milsperiod, det är väl kanske för kort sträcka för en mätning men det ger ändå en fingervisning åt vilket håll det lutar när det även ingår ung.25% i stadskörning och det tycker jag är väldigt bra för en sexa!

Jag hade inte behov av sexcyl. motor men så blev det och jag trodde att den ville ha betydligt mer bränsle än den 4-cyl.

Nu har jag en "klen" sexa men tycker den räcker utomordentligt för mig och jag kör nog snålt, varvar sällan över 4000 varv och det spelar nog roll, men jag tycker ändå det är en rimlig bensinåtgång för en så trevlig bil
mvh Uffe/bildock
Oj, inte mer!? Låter, precis som du säger, väldigt bra för att vara en sexcylindrig motor! Måste bara fråga hur du har räknat ut själva bränsleåtgången?

Själv är jag väldigt imponerad över den rel låga bensinförbrukningen i m coupén - jag har inte räknat särskilt nog men förbrukningen är betydligt lägre än vad jag hade räknat med för en m!

Och Uffe, det finns inga klena sexor - bara ljudet av en sexa räcker gott!
Visa användare
886
bildock
Tvesovla
ja det är är inte märkvärdigt, läst av mätaren vid en tankning och antecknat antalet liter bensin de gånger jag tankat, när jag räknade ut summan av besinen vid ett tillfälle och då även milen som nu i mitt fall blev 204 mil, bara dividera antal liter bensin med miltalet 204 och på så sätt fick fram ett ungefärligt snittvärde, inte på något sätt så vetenskapligt men ändå en vink om åt vilket håll det lutade.
Jag trodde nog att bilen skulle dra en bra bit över litern så jag är imponerad, men som sagt skulle man "leka" lite mer med gasen så blev det nog andra siffror, men jag är så rädd om bilen och får ut vad jag vill utav den ändå P.S. ljudet ljudet!!! det är ljuvlig musik, jag har själv lagt märke till hur jag kan lyssna på avgasljudet då jag accar på 3:an, gubben är inte för gammal än härligt!!
mvh Uffe/bildock
bg
70
bgl
Z3 2.8 -99
Volvo 940 Turbo -98.
Hej!
Jag har också kollat hur mycket min bil tar. Var på semester och körde 155 mil och förbrukn. 0,82l/mil. Har en 2.8.
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Ja , det är ju bra nu när soppan snart kostar 15 spänn
I torsdags tog jag en tur runt Vänern - 52 mil ( kanonväder , nedcabbat hela vägen ) tankade 37 liter - det skulle bli ca 0,71 l/milen. Körde mycket småvägar i lugnt tempo.
Häls. Ballder
Länk

Visa användare
886
bildock
Ballder
det var en mycket bra snittförbrukning, och för mig en bra uppgift då vi har samma motorer du och jag så jag antar du inte hade någon stadskörning, så värdena stämmer väl med varandra, så jag borde komma ner till dina siffror också vid endast landsvägskörning.
Jag har pratat med lite bilägare om just de här siffrorna, och ingen tror mig!!!!! dom tror jag bågar....... men kul att höra det finns fler med en så låg förbrukning.
mvh Uffe/bildock
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Oj, imponerande siffror! Jag har nog aldrig kommit under 0,9 l/mil...

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har faktiskt snittat M roadstern på 0,9. Men det var i på en strängt övervakad väg som mestadels gick i 90 kmh jämn fart som större delen av den tanken gick åt... Den ska enl BMW dra 0,79 på landsväg och kör man väldigt försiktigt tror jag att det är möjligt...Men det är väl lite dumt att köpa en bil med 321 hk för att köra snålt med....
Jag brukar snitta på 1.1l/milen blandad körning. 0.8L/milen är fullt möjligt vid lugn körning på landsväg.

Vid längre utflykter över 200km/h på autobahn drog den 1.7l/milen. :)
Visa användare
886
bildock
javisst Z:an är ju en bil som inbjuder till rolig körning, jag menar inte med mitt öppnande av tråden att alltid snusköra, det var mer en bekräftelse på hur pass lågt man kan komma, då jag från början hade en avig inställning till en sexcyl. motor just för tron om en hög förbrukning, det är därför jag blev så imponerad av siffrorna, därefter är det lättare att välja hur man vill köra, och ta kostnaden om man så vill, eller få några mil extra för samma kostnad
mvh Uffe/bildock
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Är själv imponerad av BMW motorn. Har en 3 liters som "normalt" har en förbrukning på 0.9l/m. Då gasar jag emellanåt för visst finns det testosteronstinna herrar som vill utmana....(även jag då).....
Vid en 50-mila resa i våras hade jag en förbrukning på 1.1l/m men då gick det undan på E-fyran.
Vid "laglig" körning och lugn acceleration så har jag kommit ned till 0,8l/m.
Mycket imponerande!
Tycker att man oavsett effekt på en motor ska kika på bränsleförbrukningen. Den avslöjar ingenjörskonsten.
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Glömde att säga att jag nog aldrig kommer att köra 200 mil! i lugn körning.
Bilen är gjord för att gasa lite med.....;-)
För övrigt så stämmer board-computern rätt bra med faktisk förbrukning. Brukar diffa med en decimal.
Visa användare
886
bildock
Teos
nu kommer vi från ämnet lite, men du är ung och vacker, till skillnad mot mig,gammal och grå, och sedan har jag fått sådan respekt för indraget körkort, det skulle vara katastrof för mig då jag fortfarande tycker mycket om att åka, Z:an är ju min hobby i pensionärstillvaron, men det är härligt och gasa, snart skiner solen igen, på med smäcken och solbrillorna och njuta av cabben
Hälsningar Uffe/bildock
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
bildock:
Jag ville bara belysa attt BMW:a tekniker har gjort ett mycket bra jobb med sina motorer. Hur man nyttjar dem är ju upp till var o en.....;-)
Jag kör till vardags en bil som har en 1,6 l motor. Den drar "konstant" 0.72 l/m (märk 2:a decimalen). fattar inte.....
Min zäta har nästan dubbla cylindervolymen och drar inte mer än den gör.
Enligt BMW ska min bil kunna köras på (typ) 0.7(någonting)l/m.
Kommer aldrig ner till dom siffrorna(körsättet kanske)..
Betänk att endast en Volvo modell passerade naturvårdsverkets lägsta förbrukning på (tror det var) 0.84l/m för tillåtna statliga gränsvärden för några år sedan. Har för mig att det var en fyra!!

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag hävdar att motorstorleken och effekten på en bil har marginell inverkan på bränsleförbrukningen! En större och kraftigare motor drar mer bränsle än en mindre endast då du använder dig av den extra effekten. Och kanske liiiite liiite mer bränsle för att driva runt sig själv. Men de mest avgörande faktorerna för förbrukningen är bilens vikt, rullmotstånd och luftmotstånd. Kan ta mina 3 bilar som exempel. M roadstern snittar på 1,1 liter mil och den körs ju rätt entusistiskt emellanåt. 330:in går på 0,9. Min gamla honda accord 2.0i -93 (136 hk, 15000mil välservad))drar ca 1.0 l/mil....
Och min superfina 7000 mila mazda 323 (90hk) drog 0,9....
Alltså: ingen jätteskillnad i förbrukning trots effektspann från 90-321 hk....
Man kan också jämföra i bmws modellprogram. Ingen större skillnad på förbrukning mellan 320-330(e46). De fyrcylindriga skall enligt deklarationen dra mindre,men jag hade en 318 E90 som lånebil under en vecka och körde precis som med 330:in, med samma beteende och samma väg. då drog den 0,83 vilket jag inte tycker är ngn större skilnnad mot 0,9 som 330:in drar...
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Det skulle vara intressant att få veta faktisk bränleförbrukning på en 3.0 Si motor om det finns någon som kollat? Den har ju fått 34 hästar mer än den äldre och ska vara ännu snålare.
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Hejsan
Jag har en 3.0si och har testat lite.
Då jag kör rätt aktivt och de perioderna när jag inte kört med Z4an till jobbet då ligger jag ibland runt 1-1.1l/mil, men då är det endast glädjekörning.

Men när jag även använt bilen för att köra lite längre turer eller till jobbet så ligger jag på runt 0.85l/mil blandat.

Sen för att undersöka om den uppgivna landsvägs förbrukningen stämde så testade jag på en längre tur att ligga i max 100(90väg) och max 120(110väg) och köra lugnt (farthållare). Då kommer man ner i c:a 0.68L/mil och 0.72l/mil har jag för mig. Vilket bör minst motsvara BMW spec.

Sen har jag kört en tur på 6-7mil då jag följde efter föräldrarna till en fest och med deras tempo och accelerationer och på mest landsväg 70-90 så fick jag en medelförbrukning på 0.62L/mil vilket kändes otroligt bra. Enligt Farsan så höll han hastighetsgränserna precis hela tiden. Denna turen kändes väldigt lugn för Z4an :) .

Sen är ju det omöjligt att hålla så låg förbrukning om man gillar att accelerera :)

MVH Jonas

PS Jag kör oftast med 98oktan
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jag kollade vad min 330 drog när man körde längre sträcka på motorväg, med hastighet kring 120-130 kmh hela tiden. Och den drog då 0.78l/mil, vilket verkar stämma rätt bra med dina siffror, Ortovox, eftersom jag har den äldre motorn och större bil...
Visa användare
886
bildock
Ortovox
Hur man kör vanligtvis är inte samma sak som ATT man KAN komma ner i dina siffror det är det som är poängen att det går, jag tycker det är fantastiskt, det förstår ju var och en att man normalt inte kan säga att sin bil drar så lite, för så åker man inte med en Z, men möjligheten finns, någon mer med så fina siffror? och då tyckte jag att mina siffror var bra.
mvh Uffe/bildock
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Tycker också att BMW:s motorer går att köra snålt. Särskilt den nyare där jag antar valvetronic bidrar till en stor del. Ortovox ger oss i mitt tycke imponerande siffror.
Håller med bildock att just grejen är att just KUNNA köra väldigt snålt om man vill.
Or
35
Ortovox
Z4 Coupe 3.0si -07
Hejsan alla.
Klart att det är intressant att se vad man kan komma ner i för förbrukning :).
Är själv fortfarande väldigt imponerad över att jag kom ner i 0.62L/mil med en så pass stark/sportig motor.
Jag tog med alla mina uppskattade mätningar som jag gjort vid olika tillfällen och körsätt för att ge en så bra bild som möjligt.
Jag tror att 0.68-0.72 är bra och normala värden att gå efter om man kör vanlig landsvägskörning på 90 och 110 vägar då de flesta ligger några km/h över.

Denna motorn va en del till att jag valde nyare Z4an, varvilligare, starkare och bensinsnålare än den tidigare 3.0an. Sen så älskade jag bara designen på coupen när jag såg den ;).

MVH Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.