|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
matswes |
Jag har nyss köpt en ny 325 och får en massa reklam om "Världens enda patenterade lackskydd", PPS. Det sägs att det förbättrar lacken, den ser ny ut längre, man behöver inte vaxa den, etc. Min tanke är att om det verkligen är så bra så hade BMW gjort det på bilen redan i fabriken (och andra tillverkare också). Någon som har någon kunskap om dett? Mats |
|
Läs och begrunda nedan länk, ditec har gott anseende, men människan bakom polermaskinen verkar vara viktigast. Du kan söka på forumet och se tidigare disskusioner för att bilda dig en egen uppfattning. Länk Lycka till! /Hampus Länk |
|
|
Tycker en sådan behandling är för dyr om man ska betala vad som brukar vara "normal prislapp" hos det större lackskyddsfirmorna,men hittar du grabbar(läs annan mindre firma) som "kör PPS" och du vet att dessa kan hantera putsen på ett bra sätt och inte i grund och botten är "lycksökare" så kan det vara värt.. Min åsikt nu efter att jag gjort detta på E39:an hos en lite mindre firma och betalade själv inte fullt så mycket som t.ex Ditec skulle ha... Men om det är "värt pengarna" beror på hur länge du tänkt ha kvar bilen och hur pass roligt du själv tycker det är att vaxa...en seriös utförd behandling håller längre och har en del andra fördelar såsom bra glans hyfsat länge och skydd som enligt reklamen(iaf PPS behandlingen) är "betydligt bättre" än om man själv ska börja polera med "vanligt" vax.. Man måste ofta återkomma efter en lackskyddsbehandling låt säga på ca 18månaders intervall för att "bättra på" igen osv för att garantin ska gälla vidare. Mvh Janne. |
|
|
Oftast är det så att de bästa företagen inte behöver skicka massa reklam hem i brevlådan, de lever på sitt goda rykte och god kundvård. Själv står det ingen reklam på min brevlåda och Ditec sköter lackskyddet om jag ska ha bilen i mer än 3 år och samma ställe som lägger på ett vax som håller tills nästa årliga polering. Lycka till! Asken |
|
|
det finns idag polérmedel och lackförsegling av kända proffsmärken som vi konsumenter får köpa numera och som är utomordentligt lätta att använda även för en amatör eller hobbyputsare som jag är. Är lacken i ett fint skick och inte nedgången till matthet eller oerhört mycket tvättrepeor, ja då kan du få strålande resultat och sköter du din lack på det här viset vår och höst då har du både en blank välskött och lättvättad bil och jobbet blir ringa för varje gång då lacken sköts regelbundet och kostnaden ung. 100 per burk, polish först och därefter lackförsegling, min hobbybil är nu 8år och jag vågar påstå att den tål att jämföras med en lackförseglad hos ett proffs och då har inte putsningen kostat något annat än lite trevlig sysselsättning en kväll, men observera det förutsätter att lacken ska vara i ett mycket gott skick, och det vill proffsen också, man kan undra varför? jo för att jobbet blir så mycket lättare då, och den förtjänsten kan man ha själv mvh Uffe/bildock |
|
|
Håller med Hampus till 100% när han säger: människan bakom polermaskinen verkar vara viktigast...det är asså förarbetet som är viktigast..och som tar mest tid..lägga på vax kan t.o.m min mormor göra om jag förklara för henne.. Hur jag vet detta?? Jobbar på ett Ditec-center |
|
|
bildock? Yeah right:)? du verkar ha svar på allting! |
|
Conan999 |
Har just haft min Corvette på Mr Cap. Bilen är svart och det fanns små tvättrepor som jag retade mej på. Provade att själv vaxa den men det blev inte bra. Jag blev skitnöjd med resultatet. Det märks trots allt att dom kan sitt jobb och har bra grejer. Underbar känsla nu när man tvättar bilen, känns len som sammet. Conan999 |
|
det är klart att en yrkesman får ett proffsresultat skam vore det väl annars, vad jag menar med mitt inlägg är inte ersätta en yrkesmans kunnande, för att det är ett hantverk ut i fingertopparna, men om man jämför sin egen kostnad för material och någon eller några kvällars jobb och ställer det mot kostnaden 4-5000, så kan man fråga sig om det är värt så mycket pengar mot sitt eget resultat, ja jag tycker inte det och syftet med inlägget är att fler borde prova och spara en slant till sånt man måste ha hjälp med mvh Uffe/bildock |
|
matswes |
Tack för alla svar men det är ju ingen som berör poången med min fråga. Om lackbehandling av bilen är så bra, varför gör inte BMW detta redan i fabriken? Ta t ex Waxdepån Svenska AB som säger följande: "Bilens lack innehåller en mängd små porer. Innan du har behandlat lacken på din bil är det tyvärr så att både solens UV-strålar, vägsmuts och surt regn kan tränga igenom och förstöra lacken." "Det är nu, när bilen är ny, som lackskyddet ger bäst effekt och långvarig verkan." Om detta var sant skulle väl alla biltillverkare göra det!? Mats |
|
det överlåter man säkert till respektive ägare att sköta, ur kostnadsskäl kanske, jag arbetade en gång som billackerare hos en återförsäljare av ett känt bilmärke och då leveranspolerades alla nya bilar, men då sade man att man skulle vänta med vaxning av den nya lacken tills den fått "satt" sig ordentligt, men det var då det. Idag tycker jag mig inte se att något sådant förekommer på en leveransavdelning, man tvättar av bilen från transportskydd o.s.v. men någon leveranspolering vet jag ej förekommer, och det är väl ur kostnadssynpunkt, än mindre skulle väl en bilfabrikant kosta på en försegling av lacken som ändå bara håller kanske något år. Men det kanske är samma sak idag som gäller, jag vet ej, men man kan bara spekulera i att lacken kanske är för färsk att försegla, men med dagens brännlacker tror jag mer på en besparing ur kostnadsskäl, tänk själv att varje bil som produceras ska lackförseglas från fabrik, viket nålsöga i en stor produktion varje dag, det vill nog inte fabrikanterna höra talas om Mvh Uffe/bildock |
|
|
Din fråga rör marknadsmaterialet från Waxdepån Svenska AB vilket är marknadsföring, vill du höra deras svar, kontakta dem. Personligen tycker jag inte du ska fokusera på marknadsmaterial utan prata med flera opartiska och partiska källor och bilda dig en egen uppfattning. Med lite logik så förstår du att en bils lack slits med tiden. OM du lägger på ett skydd när lacken är ny så är det givetvis bättre än om du lägger på skyddet när bilen är gammal och redan tagit skada.............. Sen antyder du att lackskydd kanske inte är bra för att BMW eller andra tillverkare inte gör det på nytillverkade bilar.. Vilket för mig är en helt absurd koppling och har i mina ögon ingen som helst koppling till om lackskydd är bra eller dåligt. Delar man på frågan så gör en biltillverkare inte alla åtgärder för att främja bilens framtida liv. Det handlar om kostnader och den strategi tillverkaren har mm, men det känns som en helt annan fråga. Känns som du har en naiv livssyn när du resonerar som du gör i dagens vinstmaximerande samhälle. Kort sagt, svaren i tråden har alla berättat om hur det ser på lackskyddsbehandling och vad de tycker är bra respektive sämre. I slutändan handlar det om Du tycker det är värt att behandla din bil för den kostnad olika behandlingar ger. Indirekt det bildock säger är att han kör en hobbybil och kan/vill/tycker om att putsa. För honom är det kanske ingen hit med lackskydd, men för någon hårt arbetande med familj eller lite fritid så kan lackskyddet behålla bilens lack utan regelbunden vård. Dessutom kör bildock säkerligen inte sin bil i salt under vinterhalvåret heller. Vart lite långt svar och stundtals lite hårt, men jag tycker helt enkelt du var lite fel ute. Lycka till i valet av behandling! /Hampus Länk |
|
|
Hampus Jag tycker ditt inlägg speglar precis så som det är i verkligheten, ang. den sista delen som handlade om mig, så är det också helt rätt, med ett litet undantag, jag har en bruksbil som går året om, och den putsar jag också på "mitt" sätt och det har visat sig ge en oerhört lättskött lack, så visst har det betydelse att sköta sin lack, men som du säger, är man mitt uppe i yrkeslivet med familj, så är det nog inte första man väljer, att stå och putsa sin bil, och det är inte så jag menar heller, men det finns så många på forumet som frågar och frågar och gärna vill ha en vink om hur man kan göra, för dom kanske lite info kan bli ett gott resultat mvh Uffe/bildock |
|
|
På vårt Ditec-center gör vi följande på bmw:s leveransbilar.. 1.Tvätt 2.dammsugning+putsar rutorna 3.OM det finns repor,samt fågelspill så poleras det bort 4. Vaxar bilen om den har mörk färg...väldigt sällan på vita samt ljusa färger,men visst förekommer det oxå..väldigt individuellt från bil till bil 5. vinylar däcken.. |
|
|
Bildock: Kul jag träffade lite rätt:) skämt åsido, jag skulle skära av min halva hand för att lära mig mer om egenvård av bilen, dock krävs det ju lite mer än något litet tips här och var. Jag själv har både intresse tid och motivation för att lära mig, men som sagt, man vill inte leka med fel grejer på sin kära bil. Du har ingen egen ihopknåad guide som man kan få läsa? /Hampus Länk |
|
|
Jag har lämnat in flertalet av mina bilar hos Mr Cap och Ditec. Jag har ALLTID blivit besviken på resultatet. Med återbesök i flera omgångar. De arbetar på ackord, bilen skall in och ut ur hallen så fort så möjligt. Yrkesstolthet i denna bransch är enormt svårfunnen. På senare år polerar jag och lägger lackförsegling själv. Resultatet är flera snäpp bättre än vad som presterats på mina bilar som lämnats in på försegling. Länk |
|
|
Wendtan!!Du ska inte dra alla över en kant! INGET ditec-center jobbar på ackord!!det var det dummaste jag hört på på åratal!!! |
|
matswes |
Lite märkligt påstående att jag skulle ha en naiv livssyn. Naturligtvis vill BMW maximera vinsten. En behandling av lacken som höjer bilens värde gör ju att tillverkaren kan ta mer betalt och ger försäljarna ett argument till för att välja just den här bilen. Såvida inte tillverkaren gör bedömningen att bilens värde inte alls blir högre efter behandligen.. Mats |
|
Jag skriver inte att alla ditec och mr cap center är skit. Jag skriver att alla gånger jag lämnat in mina bilar på dessa center så har jag blivit missnöjd. Du menar alltså att ni polerar alla bilar oavsett tidsåtgång tills ni är helt nöjda? Tänk dig för innan du svarar på den frågan :) Det går inte att finna ekonomisk försvarbarhet i att vara så petig man själv är med sin bil med alla bilar man polerar. Länk |
|
|
Wendtan: En del av den tyska professionalismen ingår det i att varje människa blir en hantverkare och på så sätt vidareför en tradition och en yrkesroll. Här i Sverige av någon outgrundlig anledning så görs allt på hemmafronten. Däremot inte sagt att det är svårt att hitta kvalitativa hantverkare. I Södra Sverige(Skaune) finns enligt min kunskap Åke på Ditec i Malmö, Peter På Vonne i Arlöv samt Där Bianca jobbar. Det är nog så att du får sälja dina polerhrejor och låta Doktor Jörgen ta hand om lackskyddet och ta en välbehövt semester i Stockholm så ska Prof Asken hälla i Herrn Champagne och lura på dig en 850:) Sen så ska vi vara snälla här inne, vi är alla betalande medlemmar i en manlig sandlåda:) Alla som inte är snälla får åka cykel 2009 ut. Mvh Asken |
|
| Lämnar man in en bil för helrek och bilen ser repig,matt ut i lacken så polerar vi dom innan vaxning..om alla bilarna är sådana som skall helrekas så JA då polerar vi alla... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.