AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.715

PANIK. Bilen käkar lambdasonder + felaktiga avgasvärden

Sida 1 av 2
Co
5
Coro
525 I -95
Hej!

Had felaktiga avgasvärden vid besiktning på min BMW 525 I -95 enl följande; CO=0,9 C 2500=1,7 HC 387 Lambda 0,95. Hjälp. Vad är fel? Vad kan jag felsöka innnan jag lämnar in BMW till BMW-verkstan?

Bakgrund:
På fyra år har jag tvingats byta lambda tre lamdasonder. Då bilen vid dessa fel varit inlämnad till BMWverkstan så får bara felkälla lamdasond på sina instrument. Bilen har varje gång felet uppstått gått ryckigt och svarat mkt dåligt på gaspådrag. Då elektronikboxen "återställts"genom att batteriet kopplats ur en stund har bilen fungerat bra ett tag. Jag upplever att det har varit hög bränsleförbrukning då felen inträffat.

Felsökte igår:
Kan EJ finna att den tar in ngn tjuvluft eller att avgassystemet är otätt. Rengjorde lambdasonden som var helt svart av sot.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mår LMM?

Har du använt sportluftfilter eller gjort annan trimning av motorn?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Co
5
Coro
525 I -95
Har ej kollat LMM. Hur gör jag det?

Nej ingen trimning. Tror ej heller det är ngt sportluftfiltr. Vet ej maa köpt den begagnad för 10 år sedan...

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Det verkar ju som maskinen går fett.
En möjlig orsak kan vara någon temperatursensor som ger fel värden, så motorstyrningen tror att maskinen är kall fast den nått drifttemperatur.
En annan möjlighet är för högt bränsletryck, och som sagt LMM. Har det vid något tillfälle varit monterat ett 'sportluftfilter' av den typ som ska dränkas i olja, kan LMM mycket väl ha fått sådan olja på sensorfilmen, vilket brukar ge skumma mätvärden.
Co
5
Coro
525 I -95
Tack Gunnar och Johan!

Har ni några lämpliga felsökningsmetoder jag kan göra för att ringa in problemet? Tacksam för hjälp!!!

Ro
56
Ron523
525DA Lci Touring -07
535DA M-TOURING -11
Har du hittat orsaken? jag har själv en 525a -95 med samma fel! Varje år åker jag på att byta lambda sond nu har den gått 300 mil sedan senaste bytet och naturligtvis så går den inte igenom! Kan det ha med termostaten att göra? jag har sett att tempmätaren går neråt när man kommer upp på motorväg! typ till kvarts temp men på besiktningen försökte dom 5ggr utan vettigt result Hjälp någon med förslag//Ron
Ke
47
Kensan
525I Touring,-93.
Finns det några möjligheter att kunna åtgärda det för hög bränsletryck ?
Tacksam för alla förslag.
Mvh, Ken

Kensan.
kan va kassa spridare, att dom inte dimmar utan droppar... läcker igenom.

felaktig signal från Lmm, eller lambda... vilket du brukar få byta, tjyvluft.. kan va en redig bov.. kollat med startgas?
testa att mäta spridarna så dom ligger inom samma motstånd, är det nån som aviker mycket så e den kass

ett tips som jag haft väldig nytta av.
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Hade liknande fel på min520 med dåliga värden hos bilprovningen. Bytte 2 tändspolar som inte orkade ge tillräcklig gnista vid belastning och fick en ny bil som nu går som en raket (det är dock bara en 520 så man får ju inte direkt nån whiplash av det plötsliga rycket vid full gas). orsaken till sotig/svart lambda kan va resultatet av dålig förbränning pga för dålig gnista på en eller flera cylindrar.
mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Micke Björk,
Hur konstaterade du att vissa tändspolar var kassa? Har en 520 -94 som går kasst, hostar och smäller ibland. Håller i ca 20 min sedan går den bra igen.

Provat hittils:

Nya stift,
ny insugsbälg och vevhusventilation slang (hittade torrsprickor)
ska byta bränslefilter (sitter ett bi....a-filter på )
Går jämt på tomgång och reagerar inte på startgas.

/M
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
mboki: Det är mest en gissningslek plocka lös en och sätt dit en ny prova hur den går och fortsätt tills du hittar vilken det är. Så gjorde jag. Sen går det säkert att mäta upp dom på nått sätt men jag vet inte hur.
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Mboki: En ide är att kolla i mörker och se vilken spole som det slår gnistor ifrån. det ska dom tydligen kunna göra om dom är kass
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Mboki: En ide är att kolla i mörker och se vilken spole som det slår gnistor ifrån. det ska dom tydligen kunna göra om dom är kass
Lu
204
Lusselelle
BMW 525 xi e61 LCI -07
BMW 320 e30 m60 6vxl -90
BMW 540iM -93(5vxl)
BMW 635csi(?) m60 6vxl -76
Har bilen gått länge utan oljebyte? Byter man olja om bilen gått kanske 5000 mil utan byte, till någon fin helsyntitisk olja kan massa "klogg" i motorn släppa och täppa igenom vissa kanaler och det blir övertryck och olja trycks ut igenom vevhusventilationen till insuget, och då får man helkassa avgasvärden. Hade samma grej på min 520 -92. Det jag gjorde, vilket är en överdrift, var att byta sotningssats och göra rent alla insugsdetaljer grundligt, sen slog i fin helsyntetisk olja och nytt filter, körde 50-100 mil och sen bytte olja och filter igen. Nu är värdena 002 i HC och 0,1 på båda CO värdena. Minns inte lambda, men det ligger rätt iaf.

Kan vara värt att nämna att det fanns inga felkoder på min bil. Kolla hur det ser ut bakom spjället i insuget. Ser det lite oljigt/sotigt ut så dra upp spjället och skicka in ett finger och känna runt på "väggarna" och är det kladdigt och massa "klogg" kan det vara felet. Tänk på att det är vanligt att det är lite, men är det en ordentlig beläggning så kan det vara det.

Behöver ju dock inte byta sotningssats, utan det räcker troligtvis med insugspackningar och ny packning till spjället, och skruva loss insugsgrenröret och göra rent grundligt.

mboki
520i -94
2002 -75
Tittade igår efter gnistor och överslag med såg inget. Är det överslag nere vid själva stiftet kan det kanske vara svårt att se det. det är ju skymt ganska bra, eller? Borde man kunna se det?

Mätte resistans med ohmmeter och de yttersta polerna på spolen gav 1 Mohm på alla. Mellan de andra var det oändlig resistans.

En tändspole var lite sprucken vid gummit närmast tändstiftet. Kan det vara orsak tro?

Ni som vet, vid misständning, ger motorstyrningen/insprutningen symtomen att moton helt verkar dö en halvsekund då och då vid acceleration? (går rejält ryckigt mao!!!) Alltså att en eller flera cylindrar tänder inte och kör alltså ut oförbränt bränsle/luft som lambda reagerar på och stryper bränsletillförseln helt?
Provade att koppla ur lmm men det hjälpte inte. (provade bara att varva på tomgång och hörde att den gick fortfarande orent vid ca 1500 och uppåt)
Ska det indikera på instrumentet vid elfel på BMW?
Vad är symtom vid lågt komp? (huga)
Kan man plocka ur en tändspole och rigga med ett tändstift och titta på gnistan och därav se om den är svag?

(Mätte en grej till förresten: satte multimetern på jordansl i karossen och på lyftöglan fram på motorn och fick 30ohm ? ska det vara resistans här? satte jag på lyset steg det till 35ohm , normalt?)

Oljeservad med halvsyntet enligt serviceindikatorn alltid!
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
mboki: Prova att byta den tändspolen som är sprucken i gummit. Det kan orsaka att du inte får ordentlig gnista.

Hur gick bilen med urkopplad LMM? Gick den märkbart mycket sämre eller gick den som med LMM inkopplad? Bilen ska gå Mycket sämre med LMM urkopplad annars är det fel på den.
mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Micke Björk: Den gick som innan... tyckte jag nog. Hmm ska prova och köra med den urkoppplad. Kan man mäta lmm?

Har kartlagt symtomen lite noggrannare:

Bilen går ca 5 min utan konstigheter men börjar därefter att gå ryckigt vid belastning och en bit upp i varvregistret. Går knappt köra över 50km/h är ok.
Efter ca 20 min går bilen helt felfritt igen.

Funderade på en sak: kan bränslepumpen vara kass? Bytte till en mekonomenpump för 5 år sedan.
mb
17
mboki
520i -94
2002 -75
Undrar om inte problemet är inringat: Tog en sväng nu i kväll, efter ca 5 min körning började bilen gå kasst, kopplade ur LMM och körde vidare, bilen gick lika kasst. Kopplade in LMM igen och då dog bilen men startade igen direkt och jag körde vidare. Efter ca 20 min började den gå riktigt igen, kopplade ur LMM igen, ingen skillnad alls!

Avgaserna luktar inget vidare..

Är det bara o handla ny LMM eller?
Sp
15
Speedy 59
518i E34 -95 Sedan
Ursäkta en novis, men vad är LMM?
Är det detsamma som lambdasond.

Grabben har samma problem men han har en Golf.

Sc
145
Schiklgruber
528i sedan -96
LuftMängdMätaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.