AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.137

Rycker på låga varv

Sida 2 av 2
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Hur går det för dig?? Hittat något fel?
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
Nej tyvärr. Vet inte riktigt vart jag ska börja. Funderar på att börja med lamdasonden? Tycker däremot att problemet med den svajande tomgången (innan bilen är helt varm) blir bättre om inte ac kompressorn är påslagen.
Lånade däremot en ny 520 under förra helgen, och tyckte nog att den ryckte ännu mer än min gamling. Mycket konstigt och dåligt tycker jag.
ri
28
rigi
bmw 540im-01
jag hade problem med ryck vid jämn gas o låga varv efter service.Det dom gjorde va att byta till bättre stift o problemet var löst (hade dock ingen svajig tomgång)
Phille B
Kan det vara en så enkel grej att något av tändstiftena inte sitter riktigt hundra(idraget lite snett vid varm motor,,tex)..kan bli sådana effekter då, med ryckig gång (misständningar vid låga varv)...värt att kolla.
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
Jag har haft svaijg gång på 530D automat , det visade sig att monet omvandlaren gav fel signaler i kallt väder på låg hastighet , det är ett känt fel . ingen fel kod . men man bytte moment omvandlare. på garanti.

Phille.
Det kan ju vara så att det inte är riktigt åtdraget.
Hur mycket ryck pratar vi om?
Jo
635
Jojje
ice<Ska uppgradera min programvara.Rycker till ibland när man motrobromsat, och sedan ger fullgas. Enligt diagnosen så kärvar nån megnetventil eller vanosen, och i det nya programet ingår spolnig av det som kärvar..kanske kan vara något för din oxå
ic
87
ice.
BMW X3 xDrive 20i X-Line -19
rigi<Någon momentomvandlare har jag inte då det ät manuell låda i den. Den rycker inte så jättemycket (frugan märker det inte) men det stör mig. Kan ju vara så att det är tändstiften som gör att den rycker (dom sitter fast bra) och nåt annat som gör att den svajar på tomgången? Det är INTE Ngk stift vilket i sig är ett stort fel.
Är det fler som märker av den sk. ketchupeffekten på gasen, som en liten fördröjning när man smågasar lite, (mycke fel nu!!) lite runt tomgång upp till ca. 1500 varv. Den hänger liksom inte riktigt med direkt. Inte så distinkt som jag skulle vilja ha den. En stor anledning till att den blir väldigt tråkig att köra i stadstrafik.
Jo
635
Jojje
Jag har oxå manuell låda.Jag fattade det som vanosen kärvar lite(stog så i diagnosen), och i det nya programmet ingår renspolning av denna,eller dess ventil.Upplever ungefär samma problem som dig. Ska få i programmet vecka 41, så jag återkommer hur det gick
Mi
338
MikaelE60
730dA -09
Ice, jag hade en 525 -02 med samma bekymmer. Var inne på BMW ett antal gånger. Tillslut kom en expert från Malmö, inte heller han kunde hitta något. Varje gång de uppdaterade mjukvaran var den ok i någon månad, sedan började den "lära" sig en massa dumheter och bete sig precis som du beskriver. Datorn ska tydligen vara "självlärande" i dessa bilar.

Någon skrev något om en temperaturgivare. Det verkar som ett spår att gå vidare med. Hur kan en dator/felkod veta om det är 20 eller 25 grader i luften!? Har hört om liknande bekymmer på marinmotorer och då har man kommit fram till exempelvis lufttemperaturgivare som visar lite för mycket eller för lite.

Ett annat tips är att drastisk ändra belastningen på elsystemet. Anledningen är att (även detta från marinmotorer) elsystemet förmodligen kan hamna i självsvängning. Tänk dig en kraftig generator och ett elsystem som tar mycket lite ström, batteriet är fult m.m. Då kan det bli svårt att reglera det hela utan att hamna i självsvängning -som i sin tur påverkar belastningen på motorn och en pendling i varvtalet är ett faktum. Detta löstes genom att montera ett motstånd på generatorn. Naturligtvis på egen risk.

Lycka till!
//Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.