|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Precis som rubriken säger så rycker den lite på låga varv (upp till ca. 1500rpm). Bilen (8500 mil) går annars mycket bra, men den är lite tråkig att köra vid stadskörning. Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men det verkar inte som att den misständer eller nåt utan liksom "uggar iväg". Nån som aldrig kört bilen märker det nog inte, men jag som kör varje dag stör det. Tidigare under våren hände det att den svajade på tomång (mest vid kall motor) för att nån gång sjunka helt och dö. Har läst lite om rengörning av LMM (har gjort), vacumläck (sprutat startgas lite överallt) tomgångsmotor (inte kollat) givare till kam och vevaxel, men inte funnit så mycket om vad felet var för respektive inläggare. Det är tyvärr fler som frågar (hör själv dit än så länge) än som delar med sig av konkreta lösningar Ska in på verkstad på måndag för diagnos men är lite orolig över att det inte ska visa nåt fel. Återkommer med rapport till veckan, men känner nån igen sig kan ni skriva och tala om vad felet berodde på | |
|
Kan även vara en tändspole som är dålig. Det var det på min när den gick ryckigt på låga varv. Mvh //Peter |
|
|
Det borde väl visa sig på diagnosen förhoppningsvis? |
|
|
Nu har kärran varit inne på diagnos, men resultatet var inget vidare. Inga felkoder fanns registrerade, så man får luska vidare. Ingen som upplever samma sak? Eller är dom så här? |
|
| Vart gjorde du tester och vad kostade det? | |
|
Det kostade mig en hundring (kompispris) Synd att det inte visade nåt bara. |
|
| Gissar på tändspole, då det ej alltid visar sig på diagnostiken. typ carsoft. | |
| Ska man prova spole efter spole? Antar att det finns sex stycken. Lätt att byta själv eller? Vad kostar en tändspole? | |
|
räkna med ca en lök för en spole. Man skall tydligen kunna ohmmäta dom har försökt med mina men dom visar bara 0 på alla. |
|
| brorsans 525:a var likadan men då hade någon "händig" hemma mekaniker hängt kedjan en kugge fel på kammarna :(. upptäcktes efter en topprenovering för ca 10000 | |
| Har läst lite om problem med tändspolar men vet inte om det stämmer in på min kärra. Verkar som problemen blir större då. En annan kille skriver om sk. ketchupeffekt på gasen vid lägre varv. Känns som att det stämmer in mer på min bil. Nåt bra förslag? | |
|
Nu har jag haft bilen inne igen på verkstad (Bmw Karlstad) och återställt minnet till regnsensorn. Den hade tydligen lossnat lite på insidan rutan, så nu funkar i alla fall den igen. Skönt med det här vädret. Grejen är den den att dom även skulle kolla om det hade lagrats några felkoder sen sist jag var inne på verkstad. Tog upp det där med vev resp. kamaxelgivare, tomgångsmotor osv. men killen i "luckan hävdade bestämt att felkoder lagras med en gång om det skulle vara nån av dom. Bilen är som sagt lite ryckig på lågt varv, märks bäst vid stadskörning. Har lånat (hoppas det är ok) några rader från användarnamn "Vince" som jag tycker beskriver problemet mycket bra """"Det verkar som att det elektroniska spjällhuset liksom har ett "glapp" eller flera på sin väg mot full gas. Det blir liksom för lite eller för mycket gas i startögonblicket och i viss mån lite pulserand acceleration på fullgas. Och om jag tex rullar fram på 1-an eller 2-an för den delen med liksom lite driv utan att röra gaspedalen och sedan ska gasa iväg så spelar det nästan ingen roll hur försiktigt jag tar det så "dyker" motorn en kort stund för att sedan rusa iväg mer än jag tänkt. Alldeles som att den tar igen "glappet" lite för mycket."""" Den är även lite konstig på tomgången innan den blivit varm. Den pendlar några hundra varv upp och ner, för att ibland pendla såpass mycket att den ibland dör. Tycker det märks mer nu när det är fuktigt ute. Är lite svår i stadskörning annars, men med bägge problemen samtidigt blir det riktigt spännande att tex. fickparkera. Synd att många verkstäder bara tittar på sina diagnosinstrument. Skulle vara lite mer "Bosse bildoktorer" på verkstäderna. |
|
|
Jag hade samma problem som du pendlande tomgång som vart bättre i kyla. Bytte lamdasond i onödan, pendlingen har blivigt värre och värre. Misstänker länkande spridare eller sprickor i insugspackningarna, skall byta dom för säkerhets skull, då dom är relativt billiga. Jag måste bara fråga är det någon av verkstäderna som mätt dina avgasvärden för att se om dom är korrekta, eller har dom bara koppla in sin dator som vanligt? |
|
|
Vet inte säkert, men tror inte dom mätte några avgasvärden. Det var bara prat om att det inte visade nå på diagnosen. Har pratat med andra Bmw ägare som hävdar att dom är lite "grovhuggna" i samspelet mellan koppling och gas, men tycker att det låter lite konstigt. Hur det är med den saken vet jag inte , men vet att det där med den pendlande tomgången i alla fall är nåt fel. Känns lite tråkigt att börja byta saker på chans bara, har inte direkt ett reservdelsförråd hemma. |
|
|
Ser att din bil är rätt ny 04 om det stämmer. Tror inte det är insugspackningarna dom är för nya. Säkert nåt simpelt, sprick i slang, prova sputa med startgas. Kolla att oljestickan är ordentligt nertryckt och att oljelocket är shysst. |
|
| Ska kolla så fort som möjligt. Har provat med startgas, tog iofs inte bort kåpan över insuget. Ska göra det också. | |
|
Har en 530i 08 som beter sig på liknande sätt som du beskriver. Det har den gjort ända sedan den var ny. Går lite småryckigt på låga varv för att sedan ibland göra ett kraftigare ryck. På diagnosen hittade de inget. Fick ny mjukvara och det hjälpte tillfälligt. Problemet är nu tillbaka och jag är inne på att kräva spridare- och tändspole- byte på garantin. Är det någon som vet om det kan vara något annat än spridare, mjukvara eller tändspolar? |
|
| sterling2 menar du en 530 av 2008 års modell? | |
| Ja den är ca 2 månader gammal. | |
|
Nån som har nåt tips på vad jag ska börja byta? Om det vore tändstift, tändspole borde det väl synas på nåt av stiften. Sotigt, färgskiftning på nåt eller? Har kollat dom och dom ser ganska lika ut. Hänger tomgånsmotorn med upp lite i varv eller är det just en tomgångsmotor som bara funkar på tomgång? Kamaxelgivaren kanske? Har för mig att jag läst om nån som inte fått nån felkod men varit trasiga ändå? |
|
| Nyss varit ute och rengjort tomgångsventilen utan märkbart resultat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.