AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.050

K&N sportluftfilter på M3 E46 SMG

Sida 1 av 2
Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Undrar om det är någon som har monterad en sån på M3:an
Är det bra eller, jag har hört att man kan öka effekt med 18,6 hk
Sanning eller bullshit ?
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Bullshit säger jag! Men det kan bli ett lite trevligare ljud kanske och kanske nån liten placebo effekt ökning så är det väl värt att prova! Vill du ha mer effekt så kan du fundera i slängarna 1000:- eller mer på hästkraft du vill ha mer beroende på om du vill köra överladdat eller ej. Det brukar stämma bra. / John

343 + 18.6 = 361.8 mer än i en M3 CSL! Och den är ju som bekant lite mer annorlunda än ett luftfilter......

Enligt K&N ger tydligen detta "kit" en ökning på 18.63 HK

Länk

Kanske stämmer eller inte??

MVH John
pg_ice
det finns inga dyno papper förutoms K&Ns egna det är det som är det jävliga.
folk köper prylar till bilarna och sen tror att det ger si och så mycket
inte ofta man får se det svart på vitt.

så ska du vara den första att ta tag i det här :)?
upp till bevis säger jag
köp kittet och åk och bänka
stämmer inte ökningen så skicka tillbaka det och kräv ersättning för priset på dynot.

Mr
23
Mr.Sosa
BMW M3 E46 SMG 2005
Jag är inte ute efter att trimma bilen eller till att ändra något som inte är original. Bilen är bra som den är.
Men...det lät jäkligt bra, att på ett enkelt sätt, som att ändra luftfilter få ut nästan 362 hk och det är alltid trevligt. Om K&N siffror stämmer.

Därför hör jag efter om det finns någon här på detta forum som har eftermonterad K&N ´s luftfilter, och som kan dela med sig hanns eller hennes "erfarenhet".
Jag har ett K&N filter på min M3, fick ut 482hk på hjulen men det kan ju även vara lite hjälp av kompressorn ;-)

Att du ska få ut nästa 20hk på ett luftfilter tror inte jag det minsta dugg på.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tror ni inte att bmw:s m tekniker själva hade hittat 20 hkr till om det funnits att ta från någonstans, e46 m3:an är så optimerad den bara kan bli från fabrik...förstår ni hur mycket pengar dom bränner för utvecklingen av varje ny m-bil...MYCKET PENGAR...man är ute o cyklar rejält om man tror att ett luftfilter från k&n skulle göra skillnad...
bomis
Nej du får minst 20hk på luftfilter 10% på chip (35hk) och minst 20hk på ljuddämpare. Så enkelt får man fram 75hk som bmw hade missat ;-)
Jag skämtar såklart, håller med dig i föregående inlägg.
pg_ice
ni som har E46or
går det inte att sätta dit ett CSL insug istället?

dom extra hästarna CSLen har tippar jag helt kommer ifrån bättre flöde i insuget.
16hp mer eller vad det är?
så visst med rätt optimerat insug så kan man plocka ut extra hästar men inte enbart genom att byta till ett annat luftfilter.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
pg_ice>> det kostar mer än vad det smakar, då skulle jag hellre kompressor konvertera typ ess +500 hp... :-)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
och dessutom var ju denna diskussion kring huruvida ett simpelt k&n filter skulle ge bilen c:a 20 nya hästar
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Glöm för allt i världen inte vingarna som säljs på blocket.se som ger 15hk :)

// M.V.H. Daniel
pg_ice
bomis
vad kostar ett CSL insug?

ligger det runt 10k då lär det vara värt alla gånger
det är inte bara effekten du får utan även det råa insugsljudet.
med ett sånt insugsljud så spelar hästarna ingen roll tro mig :)
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jaaa...en hel del...med delar o arbete i usa runt 5-6000$ se länk

Länk

vilket betyder att i sverige får man nog hosta upp 45-50K dessvärre....
Placeboeffekten räcker gott, enligt mitt tycke! =)
ett csl insug ligger på 13kakor i sverige har jag för mig sist jag kollade,
sen måste du mappa, så går väl på en 20k minst.

Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Insug
Komplett Kabelhärva
StyrBox
Mapsensor (vanlig M3 går mot luftmassa)
Ombyggnad till oljesticka

+ ca 100 andra småprytlar för att få den att gå..

Räkna 75-100k för att få dit ett CSL Insug som fungerar
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Houke
Visst det kanske kostar 100k att få ditt den riktiga csl insuget.... men skulle jag vara i dem banor att vilja sätta på ett kolfiber insug skulle jag satsa på tex en sån här

Länk

2700 euro för insuget ;)
Som hittat och när dem säger aprox 10hp med det insuget så tror iaf jag på det :)

OBS!! Vad mycket måste bytas ut för att tex få 30 hk....ni som tror att det är möjligt med bara fillter glöm det, hade föresten en kompis som hade just det kittet från KN på sin m3 och han tog bort skiten efter 2 dagar då bilen ryckte hela tiden.

Ps. För 100k och lite till kan man få 3.4 liter i sin m3 hos kelleners och 60 riktiga sug hästar ;) Det är grejer det!

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
för 100K kan du få +200hp med ess steg 3 med 550hp DET ÄR GREJJER DET...
st
388
stormdk

F10 523i
Audi R8 V8
Boxster S 996 motor
Polo Cup track day
Mr.Sosa
Jeg har et KN filter på min M3 E46. Tror inte at det givet mycke. Men det lät bra. Kommer desutom at få en Eisenmann Sport (slut burken) her nästa veka... kaske det i samband med luftfilteret give er par extra hk.... vi får se...
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
bomis

Sen är det bara att plocka ner grejer inför varje besiktning
Dessutom har jag fått den uppfatning att ess och deras angivna antal HK ska man nog ta med en skopa salt ;)

I mitt tycke är kelleners the shit :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.