|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
hej, har kollat där, hittar bara gällande V8:an, och bara för kammar. /johan |
|
|
har nu fått avläst att det det är dels vevaxelsensorn samt LMM som larmat. Kan LMM larmet vara ett följdfel för att vevaxelgivaren pajat, eller är det ett sammanträffande att bägge pajat? Fick felen raderade och nu har jag kört en hel dag utan ryck.. /Johan |
|
|
Jag har nu utöver de plötsliga rycken, precis som Tipsaren och Johan M3, upplevt att bilen ibland känns slö också. Slöheten försvinner dock när man startar om bilen, men verkar återkomma efter sex-sju mil. Ska försöka få felkoder lästa imorgon, bara att hoppas att verkstaden inte har semester. Johan M3. Raderade du bara felen i minnet utan att byta något? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Varit inne och läst felkoder, så på måndag blir det byte av vevaxelgivare. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Hej, Vi raderade felen utan att årgärda något. Mest för att se hur länge det håller. Givet måste jag byta min givare också. /Johan |
|
|
Kört nästan en vecka sedan jag "fick" en ny vevaxelgivare och bilen har gått klockrent sedan dess. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Davve, vad kostade det att byta den? /johan |
|
|
En bekant som hade liknande problem med sin 520I -02 E39 M54 fick betala 2500 kr på BMW i Malmö när de bytte kamaxelgivare för ett par veckor sedan, efter att de hade läst av att det var det felet på hans bil. Det borde väl vara ungefär samma pris för vevaxelgivaren? |
|
|
Johan M3. Det kostade något på 1600kr för arbete och givare. Givaren med kabel kostar ca 1000-lappen. Felsökningen tog de inte betalt för. Eftersom man måste ta loss oljefilterbehållaren för att komma åt kontakten som sitter någonstans under insuget så valde jag att lämna bort arbetet för att slippa oljekladd plus att det är rätt trångt där givaren sitter. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Hej, Man behöver inte ta bort oljefilterbehållaren. Det jag fick demontera när jag byte den på min bil i fredags var: kylarfläkten, plastkåpan runt kylaren/fläkten, plastkåpan över spridarna, vänster kupefilter och lådan till denna. Det gick precis att få igenom kontakten utan att ta bort oljefilterbehållaren. Hela jobbet tog ca 45 min, och då var min bil varm vilket gjorde att allt tog lite längre tid. Det svåraste var att nå kontakte under insuget (där av att kupefilter lådan fick tas bort) Givare fick jag betala 915kr finns billigare på schmeidmann och autoexperten Hälsningar Lars |
|
|
Hej, Bra. har jag klarat byta v-pump + termostat, så ska jag väl fixa det där också ;-) /J |
|
|
Där ser man. Nu blir jag lite sur att meken sa att man var tvungen att ta bort behållaren. ------ BMW CS #04839 |
|
|
Har liknande fel på min bil, 528 T-98, 23700 mil. Lägger av ibland, utan anledning vad det verkar. Har samtidigt problem med avgasvärden vid besiktning. Fick igenom den efter möda vid ombesiktning då plötsligt alla värden blev perfekta efter att ha varit tokiga, som om någonting glappade och just då funkade. Kan avgasvärdena bli som tokiga av fel på kamaxelgivare/vevaxelgivare, LMM? Kostnad respektive fel? Behåller BMW´n tack vare detta forum... |
|
|
Zigsauer: ha någon verkstad att läsa felkoderna så behöver du inte gissa. De flesta givare är enkla att byta själv. Avgasvärdena kan bli (blir!) tokiga av felaktiga givare. Min 528 har gått bra nu sedan jag bytte vevaxelgivare. /// Kristian |
|
|
Syns det även om det fel på LMM? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En dåligt fungerande LMM ger ingen felkod enbart om den är bortkopplade. enda möjligheten du egentligen har är att koppla ur den, går bilen bra då så är den felaktig, den tar värden från trottlespjället i stället om LMM är urkopplad. Kan ju tex var lamdasonderna som är dåliga tex. dessa ger felkod. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Diagnos idag och det var vevaxelgivare. Kostar 900 för en ny och några hundralappar att byta enligt verkstaden. Även lambda visade felkod men det kunde vara en effekt av den felaktiva kamaxelgivaren trodde han. Vi börjar med vevaxelgivaren så får vi se, återkommer. | |
| Kamaxelgivare menar jag | |
|
Standard fel det här verkar det som... Min rycker i bland till kraftigt samt känns slö, hjälper o starta om. Dags o handla ny vevaxelgivare antar jag :) __ /Chrille |
|
|
Väldigt många 528 som har detta problem enligt tråden, Speciellt 97or lars |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.