AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.474

Tysta däck? Tacksam för tips

Sida 1 av 2
Njuren
Hej!
Kör idag med Sumitomo 225/40x18 och det bullrar ganska kraftigt men billiga....

Har ni tips på däck med bättre ljudnivå/komfort? Fått tips om Bridgestone Potenza RE960AS Pole Position, erfarenheter?

Mvh!
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Har kört på lite olika Bridgestone och jag kan väl inte påstå att dom varit särskilt tysta. Däremot gillar jag B-stone p.g.a. av bra grepp i vått och torrt samt en härlig styrrespons. Förutom ljudnivån dom trevligaste däcken jag testat och kommer att välja dom igen vid nästa byte.

De tystaste däcken jag kört på är tveklöst Fulda med Michelin på en säker andra plats. Fulda har jag däremot upplevt som lite spåriga medans Michelin är stabilare.

acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Hej! Bytte förra året ifrån continental 225/45 17" till Toyo med rekommendation av däckhandlaren att dessa däck skulle vara vara tysta. Resultatet blev en rejäl sänkning av ljudnivån i bilen och även följsammare gång över skarvar och väggupp. Rekomenderas!
Michelin brukar generellt vara mycket tysta. Annars tycker jag att mina nuvarande Conti SC3 225/45/17 är förhållandevis tysta.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
I allmänhet är nya däck betydligt tystare än slitna puckar där gummit dessutom hårdnat - jag har upplevt att mina bilar blivit tystare och mjukare i gången vid i stort sett varje däckbyte. Ska man jämföra ljudnivå så ska det vara mellan olika däck i samma skick - nya mot nya, slitna mot ungefär lika mycket slitna.
Dessutom kan t ex snedslitna däck ha högre ljudninvå än samma däck som slitits jämnt och snyggt.....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Håller med ovanstående...Bridgestone gör bra däck men deras styrka är inte ljudnivån. Michelin är i regel bland de tystare och till skillnad mot många andra så håller dom stilen även när dom blir slitna. Körde tidigare på Hankook K104 i 235/40-18 och dom blev rejält bullriga när dom kommit ner på 4-5mm. Bytte nyligen till Dunlop SportMaxx som känns riktigt bra hittills.

GoodYears F1 Assymetric har tagit topplaceringar i ett par tester och är prisvärda.

___
//Ulf
Ur
184
Urma
118d -08
Kan rekommendera Nankang NS2. Köpte sådana till förra bilen. Dom var tysta, bra och billiga. Hos dackonline finns betyg av kunder på dessa däck. Har för mig att de fick högsta betyg när det gäller ljudkomfort.

Länk
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Michelin PS2, om du önskar ett bra ekonomialternativ: Vissa av AGI:s däck har kvalitetsmönster. Ett antal taxibilar åker på det och de var mycket nöjda.
Mvh
Asken
3M
718
3MW
E36 Ti
har läst nånstans att pirelli p7 är den som vunnit när det gäller ljudnivå.

conti är den sämsta man kan ha har det på min bil nu och det låter som f%n.

nankang ns2 hade jag på min förra e30 de går tyst men man har 0 grepp när det regnar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
P7 är väldigt tysta när de är nya, men......när de är halvslitna väsnas de en hel del!

Problemet när man bedömer ett däcks bullerkaraktär är nog att oftast har man slitna däck som bullrar och slänger på nya - oavsett vilket däck det är lär det vara rejält mycket tystare än de gamla slitna....frågan är hur bullerkaraktären ändras när däcket slits?

Michelin brukar vara stabila, kanske inte tystast när de är nya, men de blir å andra sidan sällan speciellt bullriga när de slits!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Satt 75 %iga Pirelli p7or på min 540, yes självklart vann dom i buller ! dessutom väldigt stötiga.
Åkte bort efter 14 dagar till förmån för Uniroyal Rainsport vilka är hyfsade prestanda , komfort , ljud o prismässigt ,det ultimata regndäcket (bättre komfort än Conti Sportcontact 2 som dock är något tystare) Michelins PS2 är det tystaste jag kört på 275/35/18 bak. Men kostar en slant.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Pirelli P7 var tydligen idag ett högst osäkert val enligt ett test i Teknikens Värld iaf...Fanns tydligen två varianter och det ena var uselt det andra var bra,skiljde något litet på mönstret också,men ingenting man som köpare kan se.

Kommer inte ihåg varför det hade "blivit så" heller...tyvärr,men om någon har detta test liggandes(eller via deras hemsida) så kanske man får fram lite mera fakta hur det ligger till med dessa däck...Rekommenderas ICKE som det är nu iaf.

Bullernivån vet jag ingenting om iofs,men köp inte P7 hur som..

Mvh Janne.
Se
56
Seattle
325CiA -01
325iA -10
Här är testet Janne T
Länk

----------
Sluta köra in snävt framför efter omkörning! Jag vill inte ha stenskott!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo...plockade fram testet>>>Komfortronden vann Continental Premium Contakt 2.
Faktiskt vann detta däck hela testet!

Skillnaden med varianterna av P7 var att den ena var Italien tillverkat(sämre) och det andra Tysktillverkat..
Men båda var relativt komfortabla, det Tysklandstillverkade kom tvåa i komfort och det Italientillverkade kom som nummer 3..
Så just i det momentet var det inte någon större skillnad mellan dessa två.

205/55-16 däck var tydligen dimensionen tidningen testade..

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förklaringen som gavs av Pirelli till skillnaderna mellan däcken, var att de kom från olika utvecklingsfaser av däcken.

Det bättre av dem var den senaste versionen och det sämre italintillverkade däcket var av första eller andra generationen. Dessutom var det sämre däcket specialframtaget till någon specifik bilmodell (kommer inte ihåg vilken det var)!

När man köper en ny bil har den oftast specialframtagna däck till just den modellen, även om däcket heter precis likadant som de på eftermarknaden. Kontentan är att man i princip aldrig kan få likadana däck som satt på bilen vid nybilsleverans...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Läste också den testen. Men har nog fastnat för Michelin med skaplig komfort OCH lågt rullmotstånd = lägre soppaförbrukning. Men frågan är om det väger upp att Michelin är litet dyrare?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Michelin är dyrt på prislappen, men det är kr/mil som ger slutlig däckkostnad.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Anders: Exact. Säg att 4 Mich kostar 1000 kr extra och man har en soppakostnad på 25000 kr/år. Om däcken håller i 3 år måste förbrukningen ner med 1,33% eller säg 0,016 l/mil. Kanske möjligt? Om sen Mich håller några extra mil är man lätt hemma med kalkylen.

Såg ett bullertest i nån annan blaska (Vi Bilägare?) men där hade man utfört testen med olika bilar (ett däck - en bil) så där kanske det mest var bilens förmåga att hålla bullret ute som blev testat?!

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Vi köpte Michelin Energy Saver till sambons bil i våras, och de däcken verkar helt klockrena. De rullar tyst, begaglig komfort och påtagligt lägre rullmotstånd än förrut. Det är ju inte det mest sportorienterade däck som finns, men som "vardags däck" så verkar det helt oslagbart i min bok.

Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Michelin TRX är världens tystaste däck för standardbilar :-) dessutom kör man ganska lungt minst 5000mil på dem, vissa klämmer ut 8000mil.
Har också erfarenhet av Michelin Energy på en X5, de är slitstarka och bilen förbrukar misstänkt lite drivmedel. Huruvida de är relativt tysta eller ej vet jag inte, men det åker på likadana om de behöver bytas i framtiden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.