AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.385

M3 E46 -utrustningsnivå för att spara vikt

Sida 1 av 2
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Förbereder ett eventuellt inköp av en M3 E46 till hösten och har börjat fundera på vilken utrustningnivå jag vill ha. Var ett tag inne på att ha sollucka, men läste nånstans att den väger uppemot 20kg!! Vad mera ska jag akta mig för om jag vill hålla vikten nere. navigation? AC antar jag är svårt att få utan och sänker väl bilens värde omotiverat mycket antar jag.

Finns det nån länk eller liknande som visar vikten på olika tillval?

Vad anser forumet? Komfort eller prestanda?

Jag har inte tänkt köra bana med bilen, men min framtida M3:a ska gå snabbt och då vill jag inte ha en massa barlast.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
20kg mer eller inte... Taklucka är GULD värt :)

// M.V.H. Daniel
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
en taklucka innebär bara inte 20kg, utan 20kg på helt fel ställe. men skall du inte köra bana med den så hade jag valt att köpa en med mycket utrustning. den e snabb ändå. Bilen skall ju gå att sälja en vacker dag.

Dallas

Länk
Ät ingen skräpmat!
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
^^hahaha

kolla vad en CSL har och kommer som standard utrustad
Tänkte exakt likadant när jag letade.

Mitt tips: Skit i taklucka och navi. Du sparar ca 30 kg. Sen kan man alltid spara in på småsaker som pdc där man kanske sparar 1-2 kg i kablar:-) eller skita i CD-växlaren av samma anledning.

Jag hade som krav: Skinn, SMG, Comp. Package.
(SMG`n väger några kilo extra men det tjänar du in på snabbheten i lådan)

Min bil har också CSL-fälgar vilket sparar 8-10 kg ofjädrad vikt totalt samt att jag rekommenderar att byta slutburken då orginalet är oförskämt tungt (35 kg) sedan är det ju inte helt fel med lite fetare ljud:-).

Sammantaget kan du ju spara in ca 50 kg på att välja "rätt" utrustning.

Glöm inte att plocka ut instruktionsbok och golvmattorna också:-)

M.V.H
Dennis
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Det mesta kan du ju plocka bort i efterhand.

Men det finns några saker som ger extra mycket "bang for buck" när det gäller viktminskning.

1. Köp ej en bil med tak/sollucka! Vikten sitter på helt fel ställe på bilen.
2. Byt ut orginal stolarna som är riktiga tungviktare, särskilt om det är elstolar!
3. Byt ut orginal batteriet emot ett lithium batteri(voltphreaks). Ska du vara extra seriös så montera batteriet fram och ta bort kablarna som går till skuffen.
4. 18" lättviktsfälgar!!! Borde egentligen vara först på listan men är ofta en dyr invester..
5. Titaniumslutburk av märket GruppeM lr Dixis eller så skissar du upp en egen å drar raka rör i aluminium. Sistnämnda har jag tänkt göra om jag behåller bilen, fast i rostfritt.

6. Bakre sätet, både top och nederdel. Läste att den skulle väga 30kg men det har jag svårt att tro. Skulle den göra det så äre ju en solklar vinnare. Man ska ju ändå inte ha mer än en person i bilen ;)

Synd jag inte ska behålla bilen annars har man kunna gjort en riktigt potent lek/banbil :)
Sp
3.093
Spajjjs
Enligt en sida på nätet så växer takluckan 7kg.
Ett tak utan hål för taklucka väger ca 3 kg mer än ett tag med hål för taklucka. Det borde göra att en taklucka gör bilen 4kg tyngre än utan :)
Eller räknar jag fel?

Satsar man på en renodlad banbil så kan jag förstå att man vill spara in på allt.. men kör man mest på gatan så är luckan fortfarande GULD :) Trots sina 4g mer. Bättre att kissa och skita ordentligt innan mer ger sig ut så sparar man lite vikt där ;)

// M.V.H. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
Växer ska självklart vara Väger :)

// M.V.H. Daniel
Gy
82
Gynekologen
Bmw m3 -03
Bmw 1502 -75
Vettefasiken vars du läst det men alla forum posts jag läst där dom bytt till kolfiber tak har dom då vägt in takluckan till 40lbs vilket blir ~18kg

10lbs tjänar man på byta från rent plåttak till kolfibertak vilket blir 4.5kg. Inte mycket viktminskning men det är ju på rätt ställe det minskas så det är ju bra.

Motbevisa mig gärna Spajjjs ;)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Spajs du glömmer bort att det är mer än själva luckan man sparar in. Oftast sitter där elmotor någon typ av styrning. Ännu oftare en extra förstyvningsbalk ..dvs plåt detaljer för släden till luckan. extra detaljer i inner taket ...ena efter det andra bygger vikt.
Jag tror jag kapade bort ca 27kg på min porsche när jag skar bort allt för att ersätta det med kolfiberpanel

Ska du ha bilen till banträffsbil och inte glida runt med då förstår jag att man kan köpa en naken bil.
Men annars...nej
Sp
3.093
Spajjjs
Jaja, jag räknade fel. Frågade ju om det i inlägget ;)

Jag har taklucka iaf och hade det som krav. Bilens prestanda duger fint åt mig iaf :)

// M.V.H. Daniel
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Spajjjs
Det är inte många som hänger med din m3 trots taclucka ;)
Sp
3.093
Spajjjs
cado: :)

// M.V.H. Daniel
Papageno
Varför inte kryssa i de options man vill ha och sedan chippa bilen, det borde väl gå på ett ut....Eller?
papageno, eller så mapper du en "lättad" bil och får ännu bättre resultat...

kolfiberhuv + lucka sparar man in en hel del på också, om man känner för att byta sådant...
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
ngr kilo hit å ngr dit.. köp en CSL så slipper du fundera på vad du ska ha för utrustning... du använder väll ändå bilen som en "vanlig" bil största delen, inte som en banbil.. då tycker jag man kan ha lite extra lyx i den..
carlsson86----En CSL kostar runt 600000:-. Förstår inte ditt argument riktigt. Du kanske skulle föreslå en Pagani Zonda F också?:-) Ska man köpa en bil för 250-300000:- är det ju svårt att slänga på det dubbla bara för spara 120 kg och 17 hk, eller?

M.V.H
Dennis
Som jag förstår det så sparar man inte så mycket vikt med en kolfiberhuv i jämförelse med den redan lätta aluminiumhuven på M3:an. Dessutom förändrar man ju kroksäkerheten på bilen. Jag förmodar till det sämre eftersom aluminium kan ta upp rörelseenergi på ett bra sätt.
Håller med dig---M3-01

Det bästa är att hålla det enkelt.

Byt slutburk, framstolar och ut med mattor och instruktionsbok:-) Där har du 70 kg lättare bil direkt:-)

M.V.H
Dennis
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
DennisH. tycker bara de e lite konstigt å köpa en snålt utrustad bil för å spara vikt när man bara typ åker till jobbet lr konsum å handlar.. kanske kör på bana ngr få ggr/år.. men de e min åsikt de:)
tycker sj de ska va lyx å prestanda;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.