|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Har en E60 -04:a med Business stereopaket, dvs den vanliga och undrar om man kan uppdatera mjukvaran så bilen klarar av att läsa mp3-format ELLER om det finns någon annan möjlighet att koppla in en extern mp3-spelare. Hur går det med inkoppling av Ipod till E60 och vad krävs? Kostnad för att få Ipoden att fungera i E60:n ? | |
|
MP3 genom din stereo - nej. Det krävs PRO radio för att det ska fungera. Du kan montera AUX-in, då kan du koppla in vilken MP3 spelare som helst, men inte styra den från iDrive'n. iPod kan kopplas in, men då förlorar du cd-växlaren (om du har en sån). Hör med din BMW-återförsäljare om en pris. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
| Vad kan kopplas in så att man kan styra det från iDriven? | |
|
Denna Länk Men BMW tar duktigt betalt för att programera om bilen efteråt. |
|
|
Till saken hör att BMW "måste" programera om bilen efter denna installation. Annars fungerar det ej. Priset, jag det kostar att ligga på topp ;) Ps installation kan man göra själv, då slipper man "timpengen" hos BMW, jag gav inget för uppgraderingen. NoFear, kör med insidan. |
|
|
tommysbmw: Är det bara att programera om mjukvaran så läser cd-spelaren även mp3 skivor? Har jag fattat det rätt? |
|
|
Så ska det vara, har gjort en förfrågan, i mitt fall så gjordes en uppdatering på bilens samtliga mjukvaror så även för MP3. Nu visades det sig att de inte graderat upp "ljuddelen" det är där uppgraderingen behövs. Tydligen skall hårdvaran räcka till det fattas lite "mjukt". Det jag nu skriver om gäller bilar efter mars -05. Vad gäller tidigare är oklart. De nu som har tidigare modeller råder jag att koppla in IPod Interface, de har sommar erbjudande på den just nu, ca 1800:- plus mont. NoFear, kör med insidan. |
|
| Tommy: gäller erbjudandet samtliga bmw återförsäljare? Vart vågade du det? | |
| frågade skall det stå... | |
|
Grandy - "Freudiansk felskrivning" :-D ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag har en nyinköpt 523-06, skulle gärna vilja få igång mp3 spelning på den...har ingen aning om jag har business eller pro spelare, hur kan man se det? Tommysbmw: Går det att uppgradera cd spelaren så att den klarar att läsa mp3 skivor även om man nu råkar ha "sämsta" stereopaketet på en -06:a? Antar att det går att installera en Link Gateway 500 , men det skulle vara smidigare om cd läsaren kunde läsa mp3 skivorna utan extra hårdvara... Någon som prövat GW500? |
|
| Kollade i instruktionsboken och tolkar det som att jag har business radio... | |
|
"Gokar" Ja den information jag fått från BMW så skall hårdvaran räcka, dock behöver mjukvaran uppgraderas, den uppgraderingen gäller ljuddelen i bilen. De skulle göra den i min men missade på grund av detta. Har nämnt det tidigare, ni som inte har cd-växlare införskaffa Interface Ipod just nu har de sommarerbjudande, vad de(BMW) tar för att göra jobbet om man själv inte kan eller vill (lite pusslande) är högst individuellt, jag fick det nästan gratis i samband med en service. Sedan om man inte har en Ipod ja då är det en annan fråga, dock dessa finns begagnade själv har jag en äldre inköpt i staterna för ngr år sedan. 4 gig det är en jäkla massa musik jämfört med en cd växlare. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
| Ok, det låter för bra för att vara sant nästan.....trodde man var rökt med business versionen.. | |
|
Kollade på BMW i Solna idag och det verkar möjligt att spela mp3 i cd spelaren även med business radio, kruxet är den där mjukvaru uppdateringen som ni pratar om...4500kr var den prisuppgift jag fick idag.. Om man monterar ett i-pod interface så krävs ändå den där 4500kr uppdateringen?? Link Gateway 500 känns mest prisvärd i sammanhanget om den inte kräver någon mjukvaru uppdatering, någon som har aning om det? |
|
|
Mycket märkligt uttalande från BMW Solna, enligt uppgift så skall modeller efter 0305 kunna återge mp3, varför de inte gjort detta tidigare kan man ju undra. Jag gav inget för uppgraderingen till Interface Ipod, det fanns i arbetskostnaderna. Ställ dem mot väggen och kräv att den mjukvara som skall vara skall finnas i bilen, Hutlöst uttalande och ett hutlöst pris, fy f..n NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Ja, inte är man så intresserad av att betala det...fattade det som att "bilen" kommer att vilja ha en massa andra uppdateringar som tar tid....låter som du säger lite märkligt att man inte kommer att kunna uppdatera en specifik mjukvara utan att uppdatera annat... Var har du fått din uppgift att alla modeller efter 0305 ska kunna spela mp3? |
|
|
"Gokar" Själv sökt svaren samt att dessa har befräftade av BMW, som sagt efter 03 (mån) 05 (år) så skall cd:n kunna återge komprimerade filer (som BMW kallar det ) mp3. Beträffande mjukvaru uupgradering så frågar alltid jag om det är ngn nu som är aktuell, senast var det till SMG-lådan. Normalt skall man inte behöva fråga om detta de gör det ändock. Sedan är ju det så att det tar tid att uppgradera, kanske det de tar tid för. Men 4500 svkr kan inte stämma då är det ju billigare att installera Interface Ipod. Det har jag nämnt tidigare är värt varenda krona, dvs om problemet är att inte kunna återge mp3 i bilen. NoFear, kör med insidan.`oo00oo´ |
|
|
Råkade snubbla över ett annat forum med lite intressant läsning om detta...i mitt fall säger faktiskt i-driven "Medium cannot be read" och om det stämmer som de säger ska det vara felbränd skiva och inte att cd spelaren inte klarar av att läsa mp3....men jag är skeptisk, prövade nyss och det blev ingen skillnad.. Såg också där något datum efter -05 där alla modeller ska klara mp3... Länk If it says Medium Cannot Be Read, then your car will read MP3s just fine, except you've burned it incorrectly. When you burn the disc make sure its burned as MP3 Disc instead of Data Disc. For example if you use Windows and use Nero, there's burning Data and MP3, make sure you select MP3 disc or it won't read. Do not burn by using the normal Windows Drag n Drop feature to burn the mp3 or it won't work. If you use Mac, then use Toast to burn an Audio MP3 disc, not data or the mac's burn folder. I learned this the hard way... 10 CDs full of MP3s and none of them work because I did it wrong. Cheers.. Hope its the same for you.. |
|
|
Hittade annan kul tråd där man kan kolla i en "hemlig" meny vad man har för CIP version och om det här stämmer så har jag november -05, I-06-03-510_051122... Länk Enligt tråden så kom "MP3 retrofit for cd" i december -05...grrrrr...otroligt irriterande... Läste också någonstans att den CIP min bil har, ska ha stöd för snabbare nerladdning av mjukvara, patchning så att inte allt måste uppdateras...så förmodligen var det något "i värsta fall pris" jag fick av BMW.. |
|
|
Min far har samma "problem" med efterinstall av ipod när han redan har dc-växlare..Är glad att jag har min m5-2003 och så fort jag ändrar nånting så måste m5an INTE in till bmw för uppdatering..både jag o min far,speciellt min far tycker att det är SKIT,rent ut sagt att så fort man ändrar nånting på nyare bmw så måste man in till bmw för att tala om det för bilen "uppdatering" Är det inte plastigt på nyare bmw så är det ett "uppdateringsproblem" som bmw tar 1500 kr för..o dessa uppdateringar" kommer ca 2-3 ggr/år)..då uppdaterar man alla grejer på bilen" PS:min far frågade om man öppnade bilen för många gånger på ena sidan eller om man släppte en fis ,skulle bilen behövas uppdateras för det oxå?? Största anledningen till att jag ej byter upp mig till en m5-e60 är dels plastigheten som helhet o alla de s.k uppdateringarna som jag själv kan göra på min M5-2003.03 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.