AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.456

Alpina B3 S Touring -05

Sida 1 av 2
Visa användare
422
Palle
330i Coupé-07 E-92 Sparkling Graphite Metallic
Bilbytarfingret har satt igång nu efter 4 års ägande av en 330ia touring, har alltid tyckt om Alpina men aldrig ägt någon.

Var och tittade samt provkörde en i veckan och tyckte mycket om den, härligt drag, nu är det så att den är snikutrustad, men vet inte om jag skall stirra mig blint på det utan det här är ju en speciell bil endast 116 ex tillverkade.

Det är en -05 med 5000 mil på mätaren och 1 ägare, manuell låda, sportstolar med tygklädsel, orientblå met.

Ligger den rätt i pris? Jag är lite dåligt påläst när det gäller Alpina.

Länk

//Palle
Hej fin bil,

Tyvärr ligger den bilfirman i stort sett nästan alltid väldigt högt i pris. Ibland lite väl högt. Dock ska tilläggas att de har bra rykte och oftast fina bilar.

Mvh
Hawar
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Fin bil, alldeles för dyr skulle jag säga.
min vilda gissning är att den är värd i runda slängar hälften om 3år, då bensinen kostar över 20kr/lit och du ska sälja den till en nitisk privatköpare som vill ha "all" utrustning i sin Alpina..
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ändrar mig till 1-2år..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Med det priset lär den bli stående ett tag i hallen, fråga hur mycket priset kan sänkas - det är köparens marknad.

Men den verkar inte ens ha xenon??

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inget xenon, ingen skinnklädsel, ingen farthållare. Den bilen blir ingen dröm att försöka bli av med som privatsäljare om några år. När en bil är så utrustningslös förlorar den väldigt mycket av sin charm tycker jag i alla fall.

//Lövet
Visa användare
422
Palle
BMW528M: Ja de har fina bilar och har ett gott ryckte, jag köpte min där. Såg att du hade ägt en alpina, var du nöjd med din?

HFR: kan väl inte riktigt hålla med dig, alpinan har ju bättre andrahands värde.

rob: Ja det verkar högt, det reagerade jag för. Nej inga xenon.

andreas: farthållare kommer de sätta in.

//Palle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Palle:

Man kan ju alltid eftermontera original-xenon också eller eventuellt enbart konvertera halvljuset, xenonkungen är stora och har erfarenhet av att åtgärda strulande installationer. Länk Länk Länk Länk

Vänta några veckor och kontakta säljaren så är han kanske villig att sälja Alpinan något billigare? Påpeka vänligt att den saknar original-xenon, skinn och navi, och att de förlorar pengar på värdeminskningen/lagerhållning och eventuellt förlorar dig som kund... ;)

Mvh
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är lite frågande till att Alpina skulle ha bättre andrahandsvärde än BMW generellt.

En B3 coupe är billigare motsvarande M3:a. En B10 står betydligt lägre än M5 osv.

Det trevliga med B3s touring är ju att det inte finns någon motsvarande BMW. Att det är manuell är ett stort plus men å andra sidan saknar den en del viktig utrustning, inte minst skinnklädsel.

Tror väl inte riktrigt att den halveras på 1-2 år men betalar du närmare 300´ för den bilen skulle jag inte tror det blir någon lysande affär. På privat marknaden tror jag max man skulle få ut 240-250 för den bilen idag och kanske runt 200 om nåt år.

Jag har själv varit mkt sugen på en B3s touring men jag kommer vänta lite till på att 330 eller ännu hellre 335 touring kommer ner i rimliga pengar istället.
Jag trodde faktiskt inte att det gick att få Alpinor såpass snikutrustade :-) Känns som att nybilskunden varit väldigt konservativt lagd om man säger så och velat undvika alla former av moderniteter, och detta på en bil som ny kostade som två nya 325i?

Att skinnklädsel fattas på en Alpina är märkligt om den inte använts som banbil eller liknande. Andra utropstecken är att ingen multiratt finns men däremot en kasettbandspelare, vem som nu använde sig av detta 2005. Har aldrig sett en nyare Alpina baserad på E39/E46 utan multiratt!
Köper man en sådan bil lär den inte bli lätt att sälja i nästa hand om man inte håller igen rejält på milen och den blir unik på det sättet, Alpinor rullar ju oftast mycket.
Multiratt är relativt enkelt att eftermontera för ca 5000. Kostar mer attt få dit SCHiin och klimatautomatik skulle jag tro. Att Alpinor inte har SCHiin är iofs inte så ovanligt, kolla på B10 e39or med sexor, ganska många saknar det för många helt oumbärliga SCHiinnet.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
simon_en:

Egentligen gillar inte jag heller skinn (iskallt på vintern och smällhett på sommarn), men om det gäller att pruta så är allt tillåtet! ;)

3-serien håller värdet (alldeles för) bra, E46 är inget undantag...

Har sett E90 325d med nya trimvänliga 3-liters motorn för runt 300 papp, hellre en sån...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Inte helt ovanligt med tygklädsel i Alpinor, finns som någon nämner många B10 E39 med tyg, t o m tygklädda komfortstolar. Rent generellt så finns det många Alpinor med lite underliga utrustningskombinationer, eller avsaknad av "självklara" saker.

Jag har inte kollat B3:or på ett tag men det borde gå att hitta liknande ex i Tyskland som både har mer utrustning och till ett lägre pris. 295' för denna är i mina öga för mycket pengar, trots att det är 05:a.

Tror däremot inte att ett höjt bensinpris slår hårdare mot en B3 än andra bilar. Få bilar går väl så snålt i förhållande till prestanda...

___
//Ulf
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Alpina brukar ju ha mer standardutrustning än motsvarande BMW modell (i detta fall 330). Standardutrustningen i B3S är det som är standard på 330 och dessutom

Stor klima
Sportstolar
BMW sportratt med ALPINA dekor
BMW ädelträinredning Myrte
El fönsterhissar fram/bak

Sen tillkommer Alpinas standardutrustning

ALPINA sportchassi FE 3
ALPINA spoilerpaket fram/bak
ALPINA 18' fälgar
ALPINA dekorstripes (kan väljas bort kostnadsfritt)
ALPINA rostfritt avgassystem
ALPINA instegslister
ALPINA velourmattor

Standard var Alpinas tygklädsel med ALPINA dekor på ratt, stolar o dörrar. Som extra kunde man välja antingen BMWs skinninredning (utan någon ALPINA dekor) eller Alpinas skinninredning (med ALPINA dekor). Priserna för Alpinas skinn nedan förklarar väl varför flera B3or antingen fick Alpina tyg med ALPINA dekor eller BMW skinn utan ALPINA dekor.

Alpinas skinninredning med ALPINA dekor till B3S

Montana läder 3840 Euro - fulläder 4860 Euro
Nappa läder 5160 Euro - fulläder 6180 Euro
Wasselbuffel läder 5350 Euro - fulläder 6375 Euro
Lavalina läder 5650 Euro - fulläder 6675 Euro

Priser från Alpinas tillbehörslista maj 2003 så lägg på ca 10 % för en hint om 2005 års priser

molle
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nu har de sänkt till 294´, den låg väl på 305´ förut?
Visa användare
422
Palle
Nej den har kostat 294 hela tiden.
Man kan väl lite jämföra med vad som finns på mobile.de idag...

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Mvh Ubbe
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tror inte de får sålt bilen får det priset. Den måste nog ner åt 250kkr för att nån ska tycka att den är intressant. Grymt snikutrustad. Inte ens elstolar eller farthållare i en BMW från 2005. Undrar vad de gett för den. Runt 220kkr kanske?
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Tror inte de får sålt bilen får det priset. Den måste nog ner åt 250kkr för att nån ska tycka att den är intressant. Grymt snikutrustad. Inte ens elstolar eller farthållare i en BMW från 2005. Undrar vad de gett för den. Runt 220kkr kanske?
Visa användare
422
Palle
molle325: Tack för den infon, mycket intressant!
[M
242
[MaNgE]
F82 M4 AC Schnitzer ACS4 Sport
F32 Alpina B4 Allrad
E32 730i

Om jag inte minns fel så var det en liknande bil till salu i tyskland för några månader sedan för 16.900 euro. Kanske rentav var denna!? Kommer ihåg att den var väldigt snikutrustad iallafall...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.