AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.473

GT Radial Champiro, nått att ha lr?

Sida 1 av 2
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Hej.
Behöver två nya däck fram till mina 18 tummare men vet inte riktigt vad ja ska välja. Finns ju billigare alternativ än dessa men vill ha någorlunda ok däck för sisådär tusen spänn styck, och undrar då om dessa är nått att ha trots sitt anonyma namn (för mig iaf), lr finns d andra alternativ? Maxxis?
V- index minst 240km/h

Länk

Vet inget om det däcket, men detta kör jag med, och är NÖJD
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk
Federal SS-595 är inte alls så tokiga som lågprisalternativ en mycket positiv överraskning, dock har jag 185/55/14 och inte 18" på den bil som jag kör dom på.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Hmm, ser man på däcktestet är greppet och bromsförmågan på torrt samt ljudnivån i bilen på fem(max) punkter, förutom bromsförmågan som är på 4 punkter då, det tkr ja är tilldragande då jag ger mej friheten att för det lilla priset ändå kräva lite av de kvaliteterna:), dessutom är frakten enligt dem inklusive förutom postförskottet, som är det sättet jag tänkt att införskaffa dem på..
De två alternativen verkar vettiga, spec Exellence, men har nån punkt sämre i betyg om man nu ska hänga upp sig på det. Exellence är ett känt märke - Goodyear, fast till ett högra pris.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ljudnivån halverades i bilen mot de Semperit Direction sport som satt innan, samt alla spårningstendenser försvann, dessutom fanns det bra grepp även vid frosthalka o minus -2 C eftersom jag lade på dom tidigt 1 mars för att spar dubben.
Det finns livsfarligt skräp typ kinesiska Goodride mfl som jag satt bak på vår MB som kördes 95% i max 50 km 3,3 km per dag, men vid + 5 o regn var det som att åka på isgata om man svängde i 80 km typ.
Federalen är betydligt bättre funkar utmärt i både vått o torrt åtminston i den dimension som jag kör på. De är ju även testade i Tasmaninska rallyt :DDD
Länk

Finns även på blocket.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
jaa du Hasso, det däcket verkar väl beprövat:)
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
GT Radial Champiro satt på en 3ser som vi köpte och det var bland det sämsta jag åkt på.
Efter en piruett på nylagd blöt asfalt åkte jag direkt hem o skruvade av hjulen.
Nu var detta xantal år sedan och märket har säkert blivit bättre men jag kommer aldrig att köpa dessa.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Oj da, trucker, det är det sista jag behöver då de här däcken kommer rulla på stekande asfaltvägar, blöta som torra och nya som gamla, genom hela Europa.
E3
1.828
E36
USA bilar
Länk har 225/40-18 Viking för 1000:- monterat och klart, Nokian Z för 1500;:.- enl hemsidan
Själv köpte jag 205/55-16 NokianZ för 900:- där till en bil som nu är såld
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har kört med Champiro GT på min M535:a(225/50 VR 16) i x-antal år och det jag kan säga är att våtgreppet har en del övrigt att önska...det bästa man kan säga att mina då var/är(framdäcken sitter på ännu) slitstarka :)

Mvh Janne.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Janne:
Slitstarka på gott o ont kanske, därav d sämre våtgreppet? Men vad vet jag:)..Enligt testet i tabellen ska ljudnivån vara låg - skönt, grepp på torrt likaså samt bromsförmåga rätt så högt, det kan väl inte vara så dåligt lr?..Frågan är bara hur trovärdigt det där testet egentligen är, fast o andra sidan kanske de fått rätsida på gimmiblandningn på de senaste modellerna.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...jag har ju inte sladdat av vägen ännu :)
Tror jag har haft dessa sedan sommaren -00(DOT nr 1300,dvs gjorda vecka 13 2000) :)

Men om man bara tänker lite när det är blött ute så kan jag inte säga att det är helt värdelösa iaf..
Sååå fruktansvärt dåliga är de inte anser jag..

Men i detta forum så kan jag inte rekommendera dessa trots allt...Viktigt med våtgrepp och tragiskt ty vi har ju det väglaget ofta.

Mvh Janne.
E3
1.828
E36
USA bilar
Varför ens fundera på ett däck som Champiro som är riktigt dåligt på "allt? När man köper bra däck billigare tom? Och även om de är dyrare så är det ju värt det, eller??
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
E36:
Man vet aldrig när det kan vara värt de dyrare däcken men som sagt, det finns bättre och billigare däck, det är bara det att jag inte är så insatt i det själv. Förslag på bättre billigare dito??
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

E36:
Champiro GT radial är inte "riktigt dåligt på allt",våtgreppet är tämligen dåligt visst,men ingenting annat är märkbart sämre än andra däck i liknande prisklass..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Sedan så anser jag absolut inte att däcket är farligt på vått heller,bara man känner till detta faktum att det inte är bland det BÄSTA där..

Mvh Janne.
am
192
amcool
X4 m40i
Ford Focus
Janne:
Man kanske får finna sig i att det trots handlar om budgetdäck och att man inte får mkt mer än så för det priset.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

amcool:
Tja...jag redovisar bara mina erfarenheter av just det märket,sedan så får man bilda sig en egen uppfattning om det är "tillräcklig prestanda" i däcket :)
Champiro är gjort i Indonesien,vilket kanske kan säga en del(inga fördomar här inte ;))

Men ska man köpa kvalitet med bättre prestanda så är det ofta Continental,Bridgestone,Michelin,Nokia,Pirelli osv som man bör titta på...dvs europeiska tillverkare.. mestadels.

Läs gärna tester i div. tidningar om du vill veta mera..

Mvh Janne.
E3
1.828
E36
USA bilar
Amcool, som jag skrev tidigare (med länk), Viking 225/40-18 för 1000:- med montering och allt (alltså betydligt billigare än GTradial)
Viking är inte ett budgetdäck, ägs av Continental och var förr ett norskt däck, men köptes upp av Conti på 90talet redan, enl hemsidan finns ju även Nokian för 1500:- kan väl inte vara fel?
Där har du ett bättre och billigare och ett mycket bättre och lite dyrare
Har kört med Länk sedan i mars på min bruksbil (Mondeo Ghia HGV V6 aut -03) och är super nöjd!!
Gav något mer för dem här i Göteborg, men då var det ju inkl montering/balansering...

/Magnus
Bostongrün: Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Janne jag vet inte hur chimpionerna är i tester utan säger håll i hatten om det släpper.
Jag själv som pular med däck har provat både ris o ros men just dessa som var monterade på våran 325 var totalt livsfarliga.

När mina halvslitna åkte upp i däcksmaskinen åkte även morakniven fram,allt för att ingen skulle "hitta"däcken och montera dom.

Nä ofrivilliga släpp är riktigt kusligt,nu gick det bra denna gång och jag var ensam i bilen.Men tänk om familjen varit med och det hade funnits en tradare i mötande körbana då hade jag inte skrivit dessa rader.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.