|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Då har man köpt sin andra M3 E46 -04. Första var i silver och såldes till förmån för familj, efter 3 års övertalning är jag återigen ägare av en kanon bil. Denna gång vit! Tyvärr så är den för tråkig i original och skall därför preppas. Ordentligt. DIXis avgas eller Gruppe M?? Vart köper man billigast?? Stolar? Funderar på GT3 skal men har ej hittat några Chassi? Vad har funkat på "era" bilar? Bromsar?? Bur eller båge? Vill ha lite tips och trick då jag tyvärr ligger på en begränsad budget Svar och tips emottages tacksamt /Mats | |
| jag hade satsat på att lätta den .. kolfiber huv samt baklucka, lättare fälgar, vässat chassi gruppe M avgassystem(tror man tjänar ganska bra vikt med det) | |
|
Avgas:Du sparar ca 20 kg på att bara byta slutburken. Men Gruppe M och Dixies låter väl lite väl högt? Hade en kompis som körde med Gruppe M men han monterade tillbaka orginaldämparen för att han tyckte det lät alldeles för mycket i cupèn. Nästan så att hörselskydd skulle rekomenderas. Då jag också funderade på att byta slutburk la jag Gruppe M och Dixies åt sidan och bestämde mig för ett rostfritt från ferrita som f.ö två av mina vänner också installerat på sina M3:or. Viktbesparingen är samma och ljudet tycker jag låter heeeelt underbart! Det låter självklart högre i cupèn än med orginalet men helt klart hanterbart. Kostar ca 12-13000:- att få ett system som dom bygger på bilen. (Inget färdig konstruerat). Klart värt pengarna! Då valde jag 3" utblås vilket ser mycket fetare ut än orginal... Bromsar: Min är en Comp. package vilket innebär 345mm skivor fram (CSL) samt att jag har stålomspunna bromsslangar. Det tycker jag räcker gott o väl. Tror det kostar ca: 6000:- med CSL skivorna. Måste också gratulera till en galet snygg och ovanlig färg!! Såg en vit på blocket (förmodligen den du köpt) och man blev ju helt klart sugen:-) F.Ö tror jag du gör en jättevinst i att byta stolarna.... Gör du det samt byter slutburk har du lättat bilen ca: 40-50 kg skulle jag gissa (beroende på vad stolarna du sätter in väger). Tror orginalstolarna väger ca: 30-35 kg/st. Grattis igen till en ruggigt fin bil! Det här med bur.........Ska du bygga en banbil? M.V.H Dennis |
|
| I Comp. package är det styvare dämpare och jag är väldigt nöjd..... Orginal är lite svajigare.... Det är ingen dum idè att "byta upp dig" på den fronten:-) | |
| KW variant 2 är underbart trevligt, .. | |
|
GT3 stolar hittar du här Länk Chassi: ACS sport, PSS9, KW3 alt Clubsport lättvikts avgassystem, glöm dock inte bort vikt fördelningen, lättar man bak 20kg så ska man försöka tabort lika mycket fram citerar "rule of thumb: gain 1hp for every 10lbs lost" håller med DennisH ang bromsar, CSL bromsuppgardering fungerar riktigt med tanke på investeringen istället för dyra BBK Bur/båge, ACS har en mobilbåge (avmonteringsbart), tror att det är FIA godkänd, hör med OCL Brorssons |
|
|
Först och främst tack! Många och mycket bra ideér. Letatade länge efter en vit UTAN taklucka och med man låda. Sjukt svårt att hitta... Har beställt (beg) stop tech bromsar fram. Lutar åt det beggade Bilstein PSS9 kittet här på forumet samt Gruppe M systemet... (Sorry Dennis ;)) Letar efter Eisenmann då jag har hört att deras skall vara riktigt bra. Buren blir nog en halvbur från wiechers-sport. Är det någon som är intr av ett gruppköp?? En kolfiber huv, lucka och tak står på önskelistan men innan jag skrapar hem en triss vinst så.... Gällande GT3 stolarna har jag hört/läst om att det är bristande kvalitet på dem. Svajiga och inte samma säkerhet som ett par "äkta" recaro. Så som svar till dig Dennis, japp här skall byggas åka fort bil. Dock med en begr budget... Får kanske köpa ett par Sparco EVO 2 istället. Vanadis gummi i sthlm tar 4400 stycket. /Mats |
|
| har oxå ett set beggade PSS9 för 9tkr+frakt, dock har den cirkus 3000mil bakom sig | |
|
Aha, mycket bana med dem eller lugn och harmonisk gatkörning... ;) |
|
|
Tänk dig noga för innan du slår till på coilovers. Jag kör med PSS9 vilket av många anses som ganska "sportiga coilovers" För enstaka banträffar tycker jag dom är en perfekt kompromiss. Men ska du köra mkt på bana med r-däck, är dom i mjukaste laget. Ett alt. är att köra med lite hårdare fjädrar, vilket funkar helt ok med PSS9. Jag kan rek "Stötdämparexperten" som har riktigt bra koll på fjädring. Är du ute efter att vrålsänka bilen, så är PSS9 kanske inte det bästa alt. För egen del tycker jag dock dom sänker lagom mycket Så här ser min bil ut med PSS9 Länk |
|
|
Skön bild. Hoppas att min blir lika stilren. Jag är inte ute efter att vinna några stilpoäng. Däremot att få bilen att gå dit jag vill på banan. Finns precis som du säger en väldans massa olika och jag vet inte riktigt vad jag skall välja. Ngt som är lätt att sälja om/när jag ledsnar... ;) R-däck skall på så jag kanske skall omvärdera lite... Fast på ringen rek de PSS9 med mjukare fjädrar... Kanske måste ha två uppsättningar... |
|
| så kan oxå bilen med pss9 se ut: Länk | |
|
Ska du köpa coilovers är det bara en som egentligen gäller och det är TC klines Smart Design DA Coilover. Justerbar rebound och kompression så du har allt du behöver för både gata och bankörning. Samt bör du uppgradera till justerbara eller grövre krängningshämmare och justerbar topplagring. TC kline har allt det där i toppkvalité Länk Som dom tidigare har varit inne på så har du stor prestanda ökning genom att fimpa org stolarna som är astunga till några lättvikts diton. Jag kommer köra fattigmans versionen och bara köpa en billig sparco stol eller liknande samt köra utan passagerar säte Något som också är glömt är lättvikts batteri och helst lithium batteri. Där tjänar du cirkus 17-20kg. Tar du bort strömkabeln som går genom hela bilen och monterar lithium batteriet fram som väger 1.8kg så har du vunnit ytterligare lite till. Kablarna väger nämligen en hel del! Men det gäller ju som sagt att försöka balansera viktminskningen. Kommer du ta bort 20+20kg i baken så måste du göra något fram, och tyvärr finns det inte så mycket annat än kolfiber huv och skärmar att tillgå som lättning fram :| Bromsar ska du uppgradera till CSL skivor samt adapter för oken(1700kr på bmw) samt super blue ATE racing bromsolja och nya bromsbelägg. Prata med Per stacke på peansweden så hjälper han dig. Kör med Carbotech XP8 just nu och det är grymt jävla bett i dom. Glöm inte stålomspunna slangar också! Ska du byta fälgar så rekomenderar jag dig gå på bredare fram och bak. 18x9.5 fram 18x10.5 bak. 265 och 295 bredd på däcken. Loaded kör ju med nå liknande och det är ju bevisat att det fungerar ypperligt! Ha med i beräkningarna att du MÅSTE byta bussningar till något bättre än OEM för OEM håller fan knappt för inspirerad körning på gatan. Tro mig jag vet då jag måste byta rätt mycket bussningar redan efter en halv sommar.... Kan vara R-däcken som gör att dom får extra höga påfrestningar.. men men Lycka till med byggandet av en riktigt rolig å potent bil! Ska själv bygga något liknande som du gör/som jag skrivit ovan. |
|
|
Jag förstår inte varför jag inte surfat runt på autopower innan... Här får jag ju hur mycket hjälp som helst. Perfekt. Var inne på ett par STOPTECH med 4kolvsok och en 332 skiva. Det hade kostat $1995 + frakt. Men fårgan som jag ställer mig är. Räcker original bromsar??? Tyvärr är det lite försent för TC Kline då jag redan beställt PSS9... Till detta blir det millways topplagringar. Stolar blir nu SPARCO Evo 2 och en besparing på många kilon... Bakre dämpare är jag fortfarande osäker på men det lutar åt Gruppe M. Skall posta en förfrågan om det är ngn som är intr av gruppköp kolfiber huv och baklucka. Såg att det är ett par 19" CSL är till salu men de kan vara för slitna för min smak. Ingen där ute som är intr av ett gemensamt köp av ½bur eller helbur?? M |
|
| när kom comp package? | |
|
Tror det kom 05 om inte jag har helt fel. MVH |
|
|
Kom tillbaka o säg vad priset blir vid gruppköp av lite kolfiberdelar så hänger jag kanske på. // M.V.H. Daniel |
|
|
Mats99: du har absolut inte gjort bort dig. TC kline är säkert bra prylar, men med PSS9 så justerar du både kompression och retur med en och samma ratt. Att kunna justera komp. retur med olika rattar borde ge bättre inställningsmöjlighet. Men man bör vara riktigt haj på att justera dämpare för klara av att flippra med både komp och retur. Vilka justerbara dämpare du än väljer så måste man byta fjädrar hårdare/mjukare för att få en radikal förändring. Tex. sätter du dina PSS9 på hårdaste läget, så är fjädern för mjuk för att hinna med att trycka tillbaka. Resultat blir att fjädringen packar ihop sig och bilen stuttsar i kurvorna. Ps! jag kör även med Millways topplagringar. Dom funkar utmärkt |
|
|
Skall forska i ämnet och återkomma. Känns ju självklart att åka med kolfiber huv, tak och CSL lucka... ;) Är det ngn som vet ngt om PSS10 till M3?? M |
|
| Jag kör själv med KW v.2 och jag är väldigt nöjd. Mindre stötigt än orginal i stan och styvare än orginal när det behövs. En bekant här i stan har PSS 10 på sin M3 och han är nöjd med det vad jag vet. Kör några bandagar och per sommar. | |
| PSS10 är en stort sätt samma som PSS9. Den stora skillnaden är det är 10 justerlägen. Justerskruven fram är även flyttad så man lättare kommer åt den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.