|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som ni kanske läst av tidigare inlägg så är jag på jakt efter en familjebil och det lutar åt en 540. Frågan är bara om det skall vara en touring eller sedan?! Kombin tvekar jag inte på men hur mycket rymmer en 5-serie sedan egentligen? Det jag (familjen) behöver få plats med är en golfbärbag och en ganska stor barnvagn med fyra hjul. Det blir antagligen ganska svårt att få ner detta i en sedan, eller? roadZter | |
| Med fällbart baksäte är nog sedanmodellen ett bra alternativ, fast det är ju klart, om du har småbarn och dylikt så du ska ha med dig barnvagn etc så är nog touring att föredra. Sedanen har annars ett klart godkänt bagageutrymme. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Skuffen är hyggligt stor men inkastet är av brevlådeformat, S80 ägare upplever samma sak. Försökte få en en 27"tums TV fattades 1 cm :(. Sedan beror det väl på hur pass mycket barnvagn man vill plocka isär. T rekomenderas i dettta fall. MVH Hasso |
|
Touring så klart,dessutom är ju den mycket snyggare. www.uphillracing.com 530 touring |
|
|
Jag vet en familj som fick sälja sin 540 -93 sedan när det väntades tillökning. Dom fick helt sonika inte in barnvagnen utan att plocka bort hjulen på dito. Trist att få oljefäckar från hjulaxlarna på klädseln. Köp en touring. Kolla på min sida för mått mm. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
| Den dagen du skall sälja din bil är en Touring mycket mer lättsåld. Dessutom som Roger skriver mycket snyggare. | |
MGL |
hade sedan tidigare, den har ett rymligt bagage men man får pussla lite om utrymmet skall optimeras. I Touringen slipper man en del av pusslandet, samtidigt som den är mer lättlastad, speciellt med stora saker. MGL |
|
Väljer du touring kommer du garanterat inte att ångra dig. Jag stod inför samma val i vintras. Bara grejen att man får in vagnen på "stick" gör att du har andra sidan kvar att lasta väskor matpåsar eller golfbag mm. Har två barn på 1 och 4år, och får in stora och lilla vagnen + packning när man åker till landet. Och som tidigare nämt: Den dagen du skall sälja din bil är en Touring mycket mer lättsåld. Dessutom som Roger skriver mycket snyggare. MvH Adam Fear Is In The Eye Of The Beholder.......(Don´t Let It Be You.) |
|
|
Att touring skulle vara snyggare än sedan vet i tusan om jag håller med om, det är ju lite individuellt det där med smaken - och alla ni som skriver det är ju partiska! ;) I vilket fall som helst vill jag tacka för samtliga svar, jag har bestämt mig för en touring! roadZter |
|
|
Touringvänner! Surfa in på min sida, finns en hel del om just touring. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
D.P |
TOURING ska du ha snyggare och mer praktiskt känns inte större att köra än en sedan, packade in en 32" Widescreen Tv, Fäller du däremot också sätena så har du en dubbelsäng. E39 Touring |
| ...för det är ju för att kunna sova i bilen som man köper touring ;) | |
|
Jag föredrar hotell men skall köpa Touring ändå p g a tillökning. E34 sedan går ju utmärkt med ett barn och en barnvagn men där går gränsen. Har tänkt mig en 525iT E34. Vad har ni touringkännare att säga om denna vagn? Stefan |
|
|
Hej E34 touring är en helskön bil! Det som kan inträffa på touringmodellen, och inte heller är allt för ovanligt, är att kablaget till bakluckan skavs sönder. Komplett kabelstam på BMW tror jag ligger på 2500 för bägge sidorna (enligt kompis). Har dock läst lite från folk som skarvat kablarna med lödning och krympslang istället. I övrigt så tror jag att eventuella "problem" är desamma som för sedan modellen. Sedan kan jag inte låta bli att orda lite om dieseln (som du förstår <--). Utmärkt kraftpaket och drar lite soppa (på med ett KCR chip så får du ännu bättre fart;). Kör du över drygt 1500 mil/år så lönar det sig även med tanke på skatten (mellan 6700-7500/år beroende på hur den är vägd...). Lite mindre toppeffekt men otroligt bottendrag. 170 hk med KCR chip :). Skulle anta att du sparar ca 30% i förbrukning jämnfört med bensinaren (525i) och MINST 1kr mindre per liter. Med lite rabatter eller kontakter kan du minska literpriset ytterligare någon krona. Totalkostnaden skulle jag nog påstå är densamma, billigare service och underhåll, men enligt andra på forumet är delarna något dyrare. Nåja, detta har det nog ordats om förr, men tål att tänkas på! Always Diesel |
|
|
Hej Ronte, Tack för infon. Det får nog bli bensinare för mig i alla fall. Jag har dåligt med "oljekontakter". Kör just inte mer än max 1.500 mil/år. Och driftskostnaden för min nuvarande bil känns inte alltför betungande. Dessutom tycker jag att i hela bilkalkylen är bränslekostnaden en liten del på denna körsträcka, det stora hålet är värdeminskningen även på en så pass gammal bil som E34. Men bränner man 2.000 mil och mer blir det ju en annan femma. Stefan |
|
|
Varför väljer alla med biff-bilar som 540 och M5 touring? Själv tycker jag det bara är "gubbigt" och fult... Men det kanske beror på att jag är 18-årig snart student som mest av allt vill ha en Z3 Roadster eller en ny färsk M3a... :) |
|
|
Jag instämmer i Robbans kommentar! Jag måste dra på smilbanden åt alla inlägg som berömmer "bondgårdsvagnens" skönhet, alla har en! Självklart är sedanmodellen vackrare. Det som ingen nämner är touringens undermåliga väghållning, se tester i Teknikens Värld och AmS. Vi har haft en E34 525iT i 3 år så jag har erfarenhet av den, men skall man ha en varubil så föredrar jag någon med mer lastutrymme. Jag har löst mina transportproblem med att byta ut vår andra BMW mot en badbollsbuss av märket Renault Scenic, utpraktisk! |
|
|
_Robban_; Köp en Z3 Roadster du.. den passar nog dig. Själv måste jag ha med mig hund och packning ibland.. BMW har en bilmodell för alla.. ;) steaman; Smaken är som baken... Undermålig väghållning? ..har jag inte märkt! Varubil.. varför tror du vi köpt Touring? Man får samma goa körupplevelse som i .. alla BMW's..!! Den är snygg (tycker jag.. annars hade jag inte köpt den) och dessutom mycket praktisk om än inte som en badbollsbuss ;) Bug -Schnitzerbumse med lite extra flås- |
|
|
Nån som sett Qvarnis 528iaT ??? Kolla här: Länk Eller : Länk Grym...... ......Eller??? |
|
|
No Fear: Visst, Qvarnis 528iAT är väl ganska grym på sitt sätt, smaken är ju som baken och personligen tycker jag att den är "överstylad". M-märket bak går dessutom fet-bort! roadZter |
|
|
Nu är den i min ägo! Går som en dröm! Helt plötsligt blev jag lika partisk som alla andra i denna tråd - klart att TOURING är snyggare än sedan! ;) "BMW touring - När du älskar att packa" roadZter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.