AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.618

klockrent med automatlåda och rödljus race

Sida 2 av 4
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Vi testade några repor mellan 335d och S5:an. S5:an var helt överlägsen mycket tack vare 4-hjulsdriften
Däremot var faktiskt 335:an snabbare mellan 70-140, sen gick S5:an förbi.
Den manuella lådan i S5:an var helt suverän med att få till snabba växlingar.

//Stefan
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Folke; Håller med om att DSG-lådor känns optimalt och som några redan påpekat så är automatlådorna riktigt bra nu för tiden.

En annan liten sak att tänka på vid dragrace vid t,ex rödljus med en manuell - är att förspänna transmissionen - om man vill ha den kvar och åka hem med ;o) - något man får gratis med en auto.

Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
De få gånger man testat bilar 0-100 och tagit tid så har jag aldrig kommit i närheten av fabrikens tider, det måste betyda att jag startar och växlar betydligt sämre. Dessutom, 2 pedaler att hålla reda på vid startljuset. Handlar det om race så är varje millisekund väldigt viktig.

ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Men med en automat borde det inte bara så svårt att köra 0-100 på fabrikens tid, det ända som påverkar är reaktionsförmågan samt motvind...

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Håller med också, man får betydligt bättre start med automat.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det man måste tänka på vid ett spontant rödljus race är att ofta sticker en bil, varav den andra bestämmer sig för att haka på. Då tar det 1 sekund att uppfatta att den andra drar, 1 sekund att bestämma sig för att hänga på, 1 sekund att växla till bättre vald växel.

Alltså, även med automat skulle man bli duktigt avhängd i starten om man inte är helt med på noterna. Likadant är det om man åker på motorvägen och gör en kickdown, en annan bilist uppfattar detta och ska hänga på. Sekunderna går när han ska reagera, agera och sedan gå från 6an till 3an.

Så kanske är det inte bara er automat som är skillnaden...

Sen visst, långt ifrån alla svenssons utnyttjar ju den manuella lådan maximalt vid en start då det upplevs väldigt hetsigt och sliter på grejorna.
Grelle är helt inne på rätt spår. Jag tror att jag i sällskapet kör ganska måttligt. Visst är det kul att gasa vid rödljusen, men eftersom jag kör mest inne i stan är det ju nästan lite pinsamt att gasa fullt bara för att stanna efter hundra meter igen vid nästa ljus (för att inte tala om alla galna cyklister och fotgängare som man måste se upp för).

Blir ofta överraskad över hur nån micra som ligger brevid trycker plattan i mattan och drar iväg precis när det slår över till grönt. Faktum är att det är småbilarna som är de svåraste att raca mot i rödljusen eftersom man inte tror att de ska stämpla.

Jag drog föresten en Gallardo i ett rödljus förra veckan. Tror ni att det tack vare att jag har automat eller för att han faktiskt inte var på humör?...;)
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Han i Lambon tyckte sig nog att han inte hade något att bevisa... lite synd, för ljudet på en Lambo som accar plattan i mattan slår det mesta.
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
En grej till...

Just när det slår om till grönt kan jag tänka mig att en bil som Micra eller Aygo accar fortare än BMW pga. lägre vikt...
hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

"Det finns ju även mer än ett sätt att starta en automat på. Man kan t.ex höja varvtalet en hel del innan man släpper bromsen, testa hur flygplanet gör nästa gång tillfälle ges... "

Hur mår automaten av detta egentligen?
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tyvärr har BMW infört en korkad funktion som håller kvar bromsen 1 sekund efter det att man släppt bromspedalen. Det befrämjar verkligen inte snabb acceleration från stillastående.
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
knappast att man skulle varva upp och slänga i driven..hehe

steaman: Det är för att man inte ska sabba lådan genom att rulla åt något håll när man ändrar mellan R o D. Men trycker man lite på bromsen så är det icke 1 sek innan det går att mata iväg.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Den förklaringen tror jag inte på! Varför ha den låsningen av bromsarna om jag inte rör växelväljaren? Det räcker ju med att du måste trycka på bromsen för att kunna flytta växelväljaren till eller från backen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hbengtson: Det Folke menar är att man har drag sekunden innan man släpper bromsen och det gör ingen större skada. Jämför med de som drar upp sin 26-fots båt ur spat så oljan nästan antar fast form i convertern.
Självklart ligger man i D när man håller på bromsen med vänstran och lägger på lite varv med högran. Vem trodde annat, att peta i D med högt varv osv???
Nån bromsfördröjning på 1 sek finns inte i nån bil jag testat iaf, hur skulle detta funka i lite nödsituationer när man behöver varje millisekund vid manövreringen?
Någon nämnde breda/stora hjul och och att tyngden skulle komma längre ut från centrum osv. Lustigt att denna uppfattning ofta lever kvar, att feta hjul, 18-20" fälgar inkl däck automatiskt skulle ha större ytterdiameter än motsvarande 16-17" osv. Man har inte studerat förhållandet mellan däckens bred/höjd (profil) osv, omkretsen/diametern är fortfarande samma (inom 2-3% eller så). Däremot kan det skilja en del på vikten mellan olika fälg och däckkombinationer, vilket så gott som aldrig redovisas i datablad osv. Då blir det en större massa att sätta fart på, sen spelar vind och rullmotstånd också in när man kommer upp i lite hastighet, till nackdel för feta hjul.

FP
Med stora fälgar får den "tunga" fälgbanan hög periferihastighet och därmed stor rörelseenergi vilket hämmar accelerationen.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är två möjliga bovar till fördröjningen vid start:

-Antingen är det "Start-Off Assistant" som håller bilen ca, 2 sekunder om DSC-modulen bedömer att bilen rör sig då bromspedalen släpps.

-Eller så är det någon fördröjning i den nya automaten som beror på Neutral Idle Control som frikopplar convertern vid stillastående för att spara bränsle. Då man sedan gasar på kanske det finns en fördröjning när lådan kopplar in convertern.
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
De blev lite fel i mitt tidigare inlägg, jag avsåg att skriva:
-Antingen är det "Start-Off Assistant" som håller bilen ca, 2 sekunder om DSC-modulen bedömer att bilen inte står plant då bromspedalen släpps.

Funktionen deaktiveras om handbromsen så jag ska prova att dra i handbromsen för att se om det löser problemet!

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Start-off gör bara att bilen inte rullar bakåt. Den hindrar inte bilen från att rulla framåt (om du inte har backen i har jag för mig).
ZZ
102
ZZZ444
Z4 coupé - 3,0si - 07
Jag har en "hill holder" funktion på min manuella - någon sekund för att inte rulla baklänges i backar. Visste inte att en sådan här funktion "start off" skulle behövas på en Auto - hade inte det på min Passat vad jag vet - känns litet onödig.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.