|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej En sak som jag inte tänkt på tidigare vad gäller bil med automatlåda. En bil med automatlåda är enligt prestanda-listan säket minst 1 sek långsammare 0-100 än med manuell låda. Detta endast under förutsättning att man lyckas göra en perfekt växling med den manuella lådan...hur ofta klarar man att starta från 0 perfekt och sedan riva i växlarna så snabbt och perfekt ? Jag tor man förlorar följande tid om man har manuell låda och kör någorlunda försiktigt: Start -0.5 sek växling 1-2 -0.5sek växling 2-3 -0.5 sek Totalt -1.5 sek om allt går någorlunda smidigt. Det betyder att min 525 automat drar alla manuella bilar som tar 0-100 på 8 sek - 1.5sek = 6.5 sekunder ! Detta har jag verifierat ett flertal gånger och det stämmer verkligen. Ganska kul faktiskt. 525iA är ingen snabb bil med den klarar alltid att accelerera 0-100 på 8 sek. | |
|
Jag kan garantera dig att en vanlig förare bakom ratten på en 540i/6 med lätthet drar ifrån en 525iA. __ Min bil: Länk |
|
|
Förstår hur du tänker - men man tappar inte 0,5sek vid start, man startar snabbare med en manuell - om man vill. Dessutom så växlar inte en automat snabbare än vad man gör med en manuell, med tanke på att elektroniken stryper bilen vid växling osv. Men det är mycket möjligt att du kan dra en och annan med manuell om de inte utnyttjar fördelarna med manuell låda - har gjort det själv någon gång när jag körde automat. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Upp till 40- 50 km brukar det gå snabbare med en automat om bilen är lika för övrigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| För ett 0 till 100- race behöver man bara växla en gång och kan man köra startar man snabbre med en manuell låda. Det ska bli en duktigt klumpig växling om man sedan ska förlora mot automaten. | |
| Måste man växla innan 100 med en 525'a förresten? | |
| Min erfarenhet av automatlådor är att de inte på något vis är lika snabba som ens en halvdan manuell växling. Just i starten kan man kanske tappa lite om man spinner bort sig, men tar man det safe (nästan motorstopp) så blir det väl ungefär samma start som med automatlåda! ^ ^ | |
| Med en touring 525:a måste trean i innan 100. | |
|
Min 325a -93 som var automat gjorde 115 på 2an iaf. // M.V.H. Daniel |
|
|
Hur bra växlar en normal förare ? Hur hårt vill man riva i spaken och slira på kopplingen ? De flesta vill ju inte få hela spaken i haden eller känna lukten av bränd koppling för att vinna ett race ? Svaret är att man gör dessa manövrar försiktigt och då tar det tid vilket resulterar i att automaten blir snabbare. Annars skulle min 525iA aldrig ta ex. A4 1.8T med jätte-bamse avgasrör osv. Dessutom, på motorväg hur snabb är man på att slänga i exakt rätt växel när någon annan plötsligt gör kickdown och det drar ihops sig till ett litet race ? Sedan räknar automaten ut vilken växel som passar perfekt till hastigheten. Den manuella lådan beror ju helt på föraren. Det behövs många fler hk för att ta igen det man missar i tid precis när ett race startar och alla andra missar man gör under racet. |
|
|
Det stämmer det du säger. Det hänger på föraren... Vet man inte vilken växel som ska i och sen slirar på kopplingen är man förmodligen lost redan där. Jätteavgasröret ger kanske bara ett litet större självförtroende för den som monterat det.. ;) Sen kan man ju alltid utöka diskutionen med andra märken och trim osv som i så många andra trådar. Man behöver inte slita i växelspaken för att göra en snabb växling. |
|
|
jag håller med kamel2, de flesta överskattar sin egen förmåga! Sedan bör man lägger till att adrenalinkicken gör att misstagen ökar. Med Automat är det bara att trycka plattan i backen! Många av de kommentarer som skrivs jämför också med erfarenheter från automater som fanns för 10-15 år sedan. Utvecklingen har gått framåt och dagens automatlådor är mycket snabbare i växlingarna och de har ju dessutom 6 eller 7 växlar! |
|
|
Håller med, det finns få som klarar att/vill dra på med en manuell så att den klarar fabrikens tider. Men med en aut så får du "samma" acceleration hela tiden, även om aut tiderna är svåra att komma ner till. summa sumarum hade jag hellre suttit i en aut och bekvämt tittat på föraren som sliter i/på sin manuella ;) Och att vi sedan kommer in på ungefär samma tid gör inte mig nått. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Nej det jämförs inget med 15 år gamla växellådor utan i det här fallet 525i vs 525ia och intervallet 0-100km/h. Det nämns inget om Audi, turbo eller något annat utan bara att den maunella i praktiken är 1.5 sekund långsammare än vad fabriken utger den vara vilket jag motsätter mig. Jag säger inte att dagens lådor inte är bra, för de är dom, och det går utmärkt att äta pommes frites och köra samtidigt... ;) |
|
|
heltsonika: även om du är mycket aktiv på forumet så handlar ju inte alla svar om vad du har skrivit i tråden! |
|
kilroy |
Automatlåda ger normalt sett ett övertag mot förare av manuellt växlade bilar som inte känner sin bil, som inte rätt kan utnyttja kombinationen motor/växellåda eller som helt enkelt inte kan växla optimalt med en manuell växellåda. I alla övriga fall är en manuellt växlad bil snabbare. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Det har du rätt i steaman :) Jag försökte bara hålla mig till ämnet. | |
|
En intressant tråd! Det är inte bara kopplingen som slirar, även däcken slits när man accar järnet 0-100. En automatlåda väljer man ju inte i första hand för att acca ifrån en manuell. Men nu kanske man gör det... Allt för många (även jag själv ibland) litar blint på fabrikens angivna siffror för 0-100 race utan att tänka efter att med manuell låda så är det upp till en själv att ha förmåga att uppnå dessa siffror. Kom även ihåg att fabrikens siffror för 0-100 tar hänsyn till förarens vikt, bränsle kvar i tanken, oktantal etc. Det gäller att läsa det finstilta i katalogen. :-) |
|
|
Det finns ju även mer än ett sätt att starta en automat på. Man kan t.ex höja varvtalet en hel del innan man släpper bromsen, testa hur flygplanet gör nästa gång tillfälle ges... Jag törs nog lova att jag klarar att hålla jämnt och mera till upp till 60-80 med en jämförbar manuell bil. Det finns även någon enstaka bil (BMW) som har snabbare tid enligt tillverkaren på automat vs. manuell. På nyare dubbelkopplingslådor är det definitivt kört för den manuella lådan. FP |
|
|
Breda lågprofilhjul på stora fälgar ger också långsammare acceleration pga att mycket vikt hamnar långt från centrum, han med stort avgasrör hade möjligen såna hjul också ? |
|
|
har inte provat men känns som jag hade fått spö av en man 540 , visst låda missar inte växlar ,men den har då inte bråttom hade nog utan problem växlat ifatt den. sen slirar autlådor bort en del effekt. Ja stora hjul skapar lite sämre utväxling men 0-100 kan de ju vara skillnaden mellan 2 eller 3 växlingar . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.