AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.988

Baslåda i E30

Sida 2 av 2
Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Satsa hellre på EN bra bas istället för två sämre.
De är klart att de ser tuffare ut med två basar, men sen beror de ju på om man vill att de ska se häftigt ut eller om de ska spela bra.
Du kommer med största säkerhet bli mer nöjd med slutresultatet om du köper en bra bas istället för två sämre. Då kan du samtidigt köpa en dyrare bas och då får du mer märken att välja på.

//Jim
Emil
Vem har på stått att det går åt dls bättre sytem för att klå mds dynamic.
Det ska säjas att det beror lite på vad man vill ha ut av stereon. Är det mycke bas för pengarna så är mds nog bland det bästa man kan hitta. Fram för allt högtalrarna är bra i på det. Stegen är ok med om man bortser från "kalle anka" watten. Köpte faktist ett mds steg till vinter bilen. Jag gav 1000:- kroner för ett steg som enligt mds ska ge 4x150 watt. Själv klart ger det inte det. Det är ett bra sätt att lura den som inte är så insatt. Men det ska säjas att för 1000:- så får man nog inte mycket mer än vad jag får ut av det här steget.
Jaja ialla fall det här med mds mot dls. Så länge du inte är ute efter bara bas utan vill ha ett njutbart ljud och ett system som åter ger musiken på ett riktigt sätt så är dom flästa dls system överlägsna mds dynamic (egen erfarenhet inget vetenskapligt bevisat).

Sen behöver ju inte dom grymare DLS systemen kosta fem siffriga belopp heller som vissa tycks tro. Jag köpte mitt U36 system begagnat för 2000:-.
Begagnat borde för övrigt fler köpa. Köper själv inga grejer nytt nu för tiden till min anläggning. Så länge det är bra märken och grejerna inte används till db-drag så fungerar dom aldelse utmärkt även om dom är änvända ett år eller två.
Ta tex och gå in på blocket innan ni köper er en ny cd. Är ni bara ute efter en normal cd som kostar cd 2500 ny. Då finns den förmodligen där för 1000-1500 ofta med garanti kvar. Varför då lägga det dubbla.

Sen hur man riktar en bas låda. Det är ju klart en vanlig låda som spelar framåt eller bakåt är enklast. Varför kronla till det med att köra upp den genom hylla eller nått annat liknande.

Samma med framsystemet. Visst ett par 8" kan ju göra sitt till en njutbar lyssning. Men hur mycket känar man jämfört med ett par bra 6,5". Det går ju trots allt åt mer jobb till 8" jämfört med 6,5". Sen om man fått tid 8" vart sätter man 5". Så länge man inte är riktigt kräsen med ljudet så kan man sträcka sej tilla tt bygga ett par kickar med ett 2 eller 3väg system. Ett sånt av bra kvalite kommer duga åt 99 av 100

Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
MDS är bra grejer för å va så billigt men de är klart att de finns bättre men då till betydligt dyrare pris....

//Cosmos
(Ännu ej BMW Ägare)
David E 30
1 : INGA hål/rör i hatthyllan om du sätter dit högtalare!
2 : MDS Audiofile låter mycket bra! MT-9 diskanterna låter suveränt!Till all musik!
3 : 2 stycken MDS 1290 12" basar trivs mycket bra i en 51 liters sluten låda! Alltså lika stor som du med DLS 10orna!!!
4 : En regel som oftast är rätt är att rör och element skall sitta på samma sida!
5 : Bandpass är inget att rekomendera om man lyssnar på tex Rock, eller liknande! Men funkar bra till tex. Goa,disko och Reaggy!
6 : Musiken skall komma framifrån. (Jag har ett baksystem som jag har fadat bort när ingen sitter i baksätet)
m.v.h // David
David E 30
Tror ingen har sagt att MDS ÄR bäst? Men fakta är att de håller mycket hög kvalite i förhållande till pris!
DLS och Rockford medfler är oxå mycket bra kvalite!

Och du BMW-Danne : om du har baslåda med dubbla 10:or spelandes uppåt mot 8:orna i hatthyllan så kan jag säga att 8:orna inte blir långlivade!
haak
Jag sa aldrig att man skulle behöva ha dls bätre system för att klå MDS men man jämförde tidigare med dls tävlingsbilar där det oftast sitter dls U-serien.
MDS är bra för personer med begränsad ekonomi och som förstabygge. Då man dels inte har lät sig allt för mycket om montering inställning av ljud mm som krävs för att få den stora skilnaden mellan billiga och dyra system desutom kan man ändra sig i "hur det ska låta"
Sen att MDS har konstiga reklam kampajer kan man ju diskutera
Ett par tips dock ska man köpa MDS köp aldrig till odinarie pris då dom väldigt ofta rear till minst halva priset Köp begagnat då kan du få kvalitets grejer till ett biligt pris

Använder själv DLS PPI mfl det mesta köpt begagnat vilket gör att jag har ett kvalitets-system som inte kostat mycket mer änn ett nytt från MDS el dyl
32
59
325:a E30
325:a 89:a 90:a motor
frågan är om DU har armstöd i mitten därbak??
eller kanske inte. jag har själv lagt en 12" :a rockford utan låda
i mitten där man kan slå ut en liten lucka där o placera den i mitten
och du den låter bra, men vill du få ännu bättre så är det bara bygga en låda till
och en rör som kommer upp från den i hatthyllan!

Bmw fanatiker
Emil
Tror nästan det är en myt det här om att mds är så bra i för hållande till pris. Det är ju sant att dom har väldigt billiga system. Så vill man bara ha lite bätre en orginal kan ju tex grejer ur fanatic serien va att rekomendera. Där imot om man gämför mds mällan skickt av högtalre mot dls billiga så hävdar jag att dls billiga grejer är bätre. Sen finns det ju en naturlig förklaring till att mds 1260 12:or klarar sej med samma volym som dls 710 10:or. 12 satt ju i en sluten medan mina tior satt i bas relflex. Dina tolvor kan jag tänka mej skulle ha ca 70 liter för att fungera bra i basreflex. Så det var ju inget särskilt med det.
Nog om det. Det är bara min personliga erfarenhet.
Det här att man inte kan ha en band pass låda om man lyssnar på rock är ju galet långt upp åt väggarna. Sånt styrs i grunden av högtalarnas egenskaper. Vissa högtalare spelar rock bäst i slutna låder vissa i basreflex och vissa i bandpass. Med en del högtalare kan det till och med va så att den bara fungerar i en sorts låda. Därför rekomenderar jag att om man har mds eller dls att man går in på respektive hemsida och laddar ner baslåde programet "probox2000" gratis. Har man inget av dessa märken går man in i en bil stereo butik och ber dom göra en ritning.
Det är enorm stor skilnad på hur en bas låter i en ricktig låda och i en som är fel.
sm
99
smartin
318iS -90
Har ingen skidlucka...bara en stor plåtskiva, så där sågar jag inte upp nåt. Ska nog bygga en låda med 2 10", gäller bara att hitta några bra...
Emil
Hur mycket har du tänkt att lägga på basar? Kan skarpt rekomendera ett par begagnade DLS w710. Jag fick mina två för 2000. Om du hat tänkt att lägga lite mer är ju ett par infinity perfekt 10:or att rekomendera. Nått biligare kan nog ett par (tro det eller ej) MDS dynamic 10:or va nått att sattsa på. Jag hade ett par sånna till vinterbilen. Köpte dom nya för 800 st. Så det borde la gå att hitta begagnade för ca 500:-.
Om du i stället vill ha nått riktigt extremt som både låter fullkomligt suveränt och som dessutom går att spela plågsamt högt med är det ju EN DLS x12 som gäller. Som det låter av namnet så är ju det en tolva. Men bätre en sån tolva än två tior. Den tar inte heller mer platts men ger betydligt mer bas. Det säjer ju nått om basen när man både kan vinna db drag och sasca tävlingar med den!! Ny kostar en sån 6000:- men jag har sätt begagnade för ca 2500:-.
Fast innan man köper bas bör man se till att ha till räkligt med effekt annach är det bätre att köpa en lite biligare bas och i stället sattsa på ett dyrare steg.
sm
99
smartin
318iS -90
Har faktiskt inte bestämt mig hur mycket pengar jag ska lägga ut...4000 med steg kanske...
Fa
227
Falcon
325 -93
kolla här själv i stället och bilda dig en uppfattning
Länk
eller
Länk
jag har själv 2st boston 10,4LF i 2st portade lådor i en E36 325.
under hatt hyllan så finns det vent hål i plåten genom dom drog jag upp 4st rör in i bilen det räcker tro mig.
Emil
Hmm du sa 4000:-. Kan du sträcka dej till att lägga 5000:-? Kan du det tycker jag du ska köpa en DLS X12 och sen ett pionner prs 720 steg till det. Ny priset på dom grjerna är ca 12000:-.
Jag hitta en anons på sasca.se. Han som säljer är ingen mindre en VÄRDENS bästa bil stereo byggare Lars Karlson.
Jag låvar dej att du kommer bli nöjd med basen i bilen om du köper dom grejerna.

Nästan så jag blir sugen på att köpa grjerna själv....
iceman
om inte annat kan du köpa mina grejor,dom är byggda för e-30 med nedsänkt steg..osv ,jag har ett alpine v-12 steg som lämnar 1500 watt/rms och en låda med tre st alpine 10" basar ny pris:basar- ca 2700st och lådan 1500kr och steget ca 10000. är du intresserad så kom med ett bud.mvh jim.Du kan provlyssna i min bil,det låter mer än bra!

sm
99
smartin
318iS -90
Iceman

Du hade väl kanske tänkt att ta mer än 4000 för grejerna!?
Emil
Iceman: Ned sänkt steg. Har du höjt golvet eller har du lagt racket i resärv hjuls baljan?

Smartin: Lars K 070-7710495 slipper du leta. Men om du är inne på sasca.se kolla bild galeriet. Den röda mb 500:an är hans. DÅ kommer du förstå vad jag menar med värdens bästa.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jag skulle vilja säga att MDS e skit rakt igenom.. så nu gör ja de! MDS e skit!

Amega e överlägsna enligt min smak...

tack för ordet...

/Jonas

Spawn
Jag håller också på med att komma på en bra lösning på baslåda i min 325:a. Jag har två Eclipse 10:or med MDS HC400 steg som ska lämna 1200W. Jag har sedan ett Alpine framsystem som låter mycket bra! Huvudenheten är en Eclipse maskin. Jag har också Infinity:s "vita" 6*9:or i hatthyllan. Steg på både framsystemet och 9*6:orna. Det är ett jävla väljud men det är just detta med ett bra bastryck som inte riktigt vill sig.
Har nu fått ett lite kompliserat tips som jag ska pröva snart. Det är en låda mer tre "rum" där basarna sitter i varsit rum som spelar ut i ett stort rum som sedan är fäst mot ryggstödet. (där måste det vara absolut tätt) Därifrån ska det bli ett basreflexrör in i kupen genom mittarmstödet. Detta ska tydligen bli väldigt bra men det återstår att se. Jag återkommer när lådan är klar!
//Spawn

//Spawn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.