AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.985

Baslåda i E30

Sida 1 av 2
sm
99
smartin
318iS -90
Någon som har gjort någon bra installation bak i en E30 utan att förstöra för mycket? Någon före mig har iochförsig sågat upp 8" hål i hatthyllan där man kan trycka dit två åttor...
David E 30
Sätt inga 8-or i hatt-hyllan! Bygg en basreflexlåda med dubbla 12":or och lägg i skuffen istället! Basarna skall slå bakåt! Låt hålen i hatthyllan vara kvar så basljudet kommer in i kupen,du kan sätta för högtalartyg så ser det bättre ut.Sen sattsar du på ett bra framsystem. Tex. MDS audiofile 5.1/4 tummare.
Kanske lite väl stor skillnad på att skruva i ett par åttor i befintliga hål jämfört med att snickra en låda med dubbla (!) tolvor...
Jag hade själv dubbla tolvor; bilen gick på knäna och halva lastutrymmet försvann. Inget att eftersträva.
Bygg en baslåda, och behåll hålen i hatthyllan så du får in ljudet i kupen. Att vända den bakåt är den bästa lösningen i en E30.
Emil
Finns ju 10". Köpt två med dubbla magneter. Hade själv två DLS 710:or i en bas reflex. Lådan var på knappa 50 liter så den äter ju inte upp bagachet plus att det lät kanon.
Sen finns det ju en annan konstruktion som kanske är aldra bäst och det är ju bandpass. Ska själv bygga en sån till min 325 -88.
Angående framsystem så skulle jag inte rekomendera mds. Köpt nått annat svenskt i sånna fall (dls eller amega).
Det finns föresten en tredje lösning om man inte vill ta upp bagachet. Det är ju att sattsa på två par riktigt bra framsystems kit typ amega 60. Sen bygga nya dörsider och montera dom i och sen dämpa dörren. Till det måste man ju sen ha ett riktigt kraftigt steg typ rockfort power 800.
Det är ju den lösningen som amega har i sin demo bil. Och alla som har testat lyssnat den vet ju att den spelar mer bas med framsystemet en vad dom flästa vanliga bilar gör med baslåda.
Det kanske inte är en specilet lätt eller bilig lösning men den låter bra och sparar platts
schneberger
beror helt på vad su spelar för musik ! spelar du rock eller hårdrock elle rkanske offspreing eller nåt sånt du fattar såker vad jag menar !. sä ar det helt klart välsdigt vettigt att satsa på två åttor eller kanske tilll och med fyra i hatthullan. men satsas på två och prota hatthyllan. fördelen med bmw:n är ju att den är så jävla tätt mellan bagaget och kupen. vilket innebär att du fpår en baslåda där. vilket gör att du får en väldsigt snä'rtig bas. i sådan musik skall du ändåp inte ha någon djub bullerbas. dfet är det enda du ska göra i bak. sedan satsar du på diuskanter i a-stolparna sasmt 6 eller 6,5" mellanregister i fram. fram systemet kan du ha så i vilket fall du än kör.

spelar du däremot disco och sådan skit. så trycker du in en låda med en tovla . räcker men ta t.ex mds monster basar och ett krafitg klass-d steg som du kan driva med. du ska fortfarande inte ha något i hatthyllan-. ljudet skall komma fram ifrån. ..

har du några mer frågor är det bara att mejla så löser vi det där !!

Raped by Stressfläkt
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
Ska man köra med portad eller sluten låda?.. kör man med en portad kan man väl dra upp portarna genom hatthyllan eller?.. Ska man låta basarna spela "bakåt" även då?... Har planer på att bygga nån låda nu i sommar. Har ett rockford 500 steg.. är det någon som kan tipsa om några bra basar.. Rockford?.. JBL?
schneberger
rockfords fyrkantiga basar är suveräna !.. första frågan blir alltid vad spelar du för musik ?.
sedan kan vi börja diskutera ! vad du ska ha för system !

Raped by Stressfläkt
sm
99
smartin
318iS -90
Framsystemet köpte jag för ett bra tag sedan (näst dyraste MDS Audiophile), ska bara fixa lite bas. Kanske bygger en låda med dubbla 10", man vill ju ändå ha lite bagageutrymme kvar.
schneberger
bygg i hatthyllan !.
hel tätt. sen så portar du den. du får en ganska står låda då. samt att du inte har någrea problem att få in basen i kupe´n .

sätter du i tior så kan du spela vilen musik som helst nästan !

Raped by Stressfläkt
ka
134
kajje
2st E34 M5 touring
e46 330dx
e9 2,5 CS

E28 "518i"
E30 325iX (under renovering)
E34 535
2002 tii (i molekyler)
Om du bygger med basarna i hatthyllan så porta INTE...

Du måste se till att du har Open-Air basar (de är byggda för stora lådor typ hela bagageutrymmet etc), med "låd-basar" är utrymmet helt enkelt för stort. Open-Air basarna däremot är ganska förlåtande och med deras höga Vas-värde (ok, de andra parametrarna skiljer sig oxxå) går det ganska bra.

Är dessutom lite intresserad över hur "rb-stressfläkt" hade tänkt porta utrymmet, själv vill jag inte utsätta mina basar för det... =) (no offence.)

Själv skulle jag rekommendera en låda i skuffen, om den sen e sluten, reflex, bandpass lämnar jag åt dig och butiken att avgöra.

\\ kajje

"Går det inte med våld, så går det med mer våld. Går det inte med mer våld så går det sönder."
sm
99
smartin
318iS -90
Bara så att ni vet hade jag inte bara tänkt skruva fast åttor i hatthyllan utan bygga nån sorts låda under av mdf/metall kombinerat och svetsa fast den i hatthyllan.
Basreflex suger i E30!! efter som frekvensen som spottas ut i hålet inte kommer in i bilen.. skaffa i stället en bandpasslåda med slutna kammare, dvs! 2 slutna lådor som spelar mot varann upp i hatthyllan! (8" rör eller så) där får du dels den bästa basen, visst går det å ha bandpass, men i vissa fall kan det låta illa! Tänk inte heller tanken å ha basen att slå i skuffen med portana upp i hatthyllan. jag har byggt i div bilar, men e30 är det värsta.. enda sättet å få bra är att göra en bandpasslåda.

//Fredrik
skrev fel, bandpass det skulle vara basreflex ""visst går det å ha !!! Basreflex!!! inte !!!bandpass!!!, men i vissa fall kan det låta illa! Tänk inte heller tanken å ha basen att slå i skuffen med portana upp i hatthyllan. jag har byggt i div bilar, men e30 är det värsta.. enda sättet å få bra är att göra en bandpasslåda.""
-C
221
-Chrille-
320dT -00
325iM -89
=> schneberger

hmm!! Rockfords fyrkantiga basar?? vad är det för nåra?.. Brukar lyssna på all sorts musik.. typ hårdrock , dance , etc..

System!.. har "alla" grejer förutom basarna. 3-vägs framsystem, 5.25er till hatthyllan, ett 4-kanals steg samt ett 2-kanals.

Emil
Basreflex kan jag väl inte hålla med om att den suger. Där imot suger det ju att ha portarna genom hatt hyllan på en bas reflex. Visst det går att lösa finns ju lysande exempel typ hökens SM vinnande sierra. Men i regel är det inget att rekomedera.
Annach är det väldigt svårt att ut tala sej för eller mot olika låder. Det beror ju mycket på vad man har för basar, vad man lyssnar på för musik och vad man vill få ut av sin anläggning.
Om man har funderingar runt olika låder tycker jag man ska läsa det här: Länk hela sidan nardik.se är värd att titta igenom finns lite tips om hur man bygger en låda på bästa sätt och så.
Sen kan jag skarpt avråda från att bygga om hatthyllan till bas låda. Man har nog att göra fram till nästa midsommar ungefär. Har gjort det själv och det är bara en jävla massa krongel. Jag tycker heller inte det finns nån anledning i E30. 50-60 liter kan man ju av vara av bagachet. Det är ju ungefär vad en låda med två 10:or av got kvalite tar upp.
Sen har jag en fråga med: Ni som monterar 3-vägs framsystem i E30 har ni nån bra lösning på hur man plaserar 4" eller 2,5" på i-brädan
schneberger
=> chrille

sorry tryckfelsnisse var framme. menade naturligtvis kickers !

Raped by Stressfläkt
schneberger
=> chrille..

sorry tryckfelsnisse var framme

skulle vara kickers fyrkantiga

Raped by Stressfläkt
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Sparka ut skidluckan och bygg en låda med 2st 10" basar typ MDS Fanatic Power dom är både billiga å bra... Sen så ser du till så att porten till baslådan kommer precis vid skidluckan....
Då blir de ett jävla tryck....
Men innan du bygger bas ska du ha ett bra framsystem annars är de ingen mening me å bygga bas...
En kompis fick detta tips av Backe....

//Cosmos
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
Varför måste alla jävlar rekomendera MDS??? bara för att Backe säger att dom e' bra eller?? konstigt eftersom han jobbar åt MDS...

tycker det mesta MDS gör e billigt men suger!! kolla på amerikanska märken (boston tex) eller på DLS o Amega (har dock bara hört deras demobil...) men DLS sitter juh i typ var o varannan tävlingsbil o det måste väl vara ett ganska bra betyg...

två 10:or vända uppåt med elementen precis under 8"s hålen kanske?? i en sluten låda??? beroende på var i hatthyllan hålen är uppkapade... är dock förespråkare för 15"are, men passar nog inte så mångas smaker - dessutom tar dom juh lite bagage i anspråk o vill ha lite effekt... men tillsammans med ett BRA framsystem (8",5" o diskant) kan man spela både HÖGT o rent...

mvh Danne
haak
Skulle inte villja säga att mds är bäst men det är ju en viss prisskilnad på dls ,Amega mfl´s "bättre"system och MDS dynamic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.