AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.541

Plötsligt ökad förbruknin

Sida 2 av 2
Kontakterna sitter som de ska men hurvida givarna fungerar som de ska vet jag inget om.
Ska passa på och kolla om allt fungerar med en multimiter nu på fredagen.

Det är postivt att det inte fins någon lamda då de är dyra.

Tack för tipsen Anders.

Karl F.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det var ett klurigt problem, men man tycker ju något måste ha ändrats eller hänt i samband med service/kylarbyte. Men då den kom upp i drifttemp. vid stillastående utan förbättring verkar det ju inte ha med den nya termostaten att göra.
Hoppas det löser sig.
Tack för all hjälp.

Karl F.
Ok så idag tog jag ut LMM:n och kollade resistansvärden på den och på lufttempmätaren och båda verkar vara riktigt konstiga om man ska tro på Haynes handbok.
Tänkte ändå gå och kolla upp bilen genom diagnostiken för att vara säker om saken så jag kommer med nyheter på fronten så fort detta är gjort.

Karl F.
Ok nu vet jag vad problemet var...
Luftmassemätaren var paj. Fick köpa en begagnad då den ända nya jag kunde hitta kostade 6000:- Nu har check lampan slutat blinka iaf :-)

Vidare ska jag säga att förbrukningen fick ingen vidare hjälp av bromsoken fram som då och då sitter åt. Inte alltid och utan någon uppenbar förklaring till varför (oken motionerats och är rena vid kolven) så en renovering av oken i samband med byte av bromsslang och bromsrör är på gång.

Det 3:e och sista orsaken är att jag hade ju bytt instrumenthuset. Det gör att saker och ting som t.ex förbrukningsnålen visar rätt plötsligt. Detta är mer missvisande än vad man kanske tror när man mäter mha avstånd och körda mil

Aja, som sagt problemet verkar löst så tack för alla svar och mycket mycket hjälp.

Karl F.
Sc
30
Scorpio87
E 46, 316 i -01
halo :) tänkte komma med ett kostigt tips, vet inte om det är onödigt men nåja. för min del var det att någon mätare som kostar kring 300€ som man kan byta sj lätt som kontrolerar luftmassan /motstånd ellär dylikt...den dricker betydligt mindre nu...
Scorpio87,
Menar du att det var skillnad på den aktuella förbrukningen också eller bara vad mätaren visade?
300€ för luftmassemätaren? Var fick du tag i den då?

Karl F.
Sc
30
Scorpio87
E 46, 316 i -01
fixade ej den sj...lagade den på en bmw service verkstad...tror ej riktig på vad mätaren visar då jag kör har bara nålen som visar..¨men har märkt betydligt bättre att den dricker mindre, visste ej om att den börjar dricka mindre, men böörjade fundera varför den bara dricker så lite nu mot förr (då den var sönder) så visade sig att dett var luftmassemätaren om den nu heter så. Det var motorlamapan som började lysa så jag förede den in till service så var det bara något mindre fel men sen då de skulle ringa å säga att den var färdig så sa dom att det är ett till fel oxå..så så..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.