|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena, Bytte tändstift, olja och oljefilter på min bil och när jag startade igen och körde märkte jag att bilen inte gick lika villigt framåt. Förbrukningen på vakummätaren verkade onödigt hög vilket bekräftades med en resa på 35 mil där bilen drog över 35 lite bensin... Har också bytt kylare på den och thermostaten om de kan ha nåt att göra med saken. Iaf så har jag kollat på luftfiltret men där är ren och fin som ny. Funderar lite på bränslefiltret nu men tänkte höra om det fans några som har haft samma problem eller några tankar om vad det kan vara! Karl F. | |
| tändstifterna låter misstänkt. kolla om allt stämmer där | |
|
Det är exakt samma tändstift som innan och de verkar sitta bra på plats. Alla 6 cylindrarna verkar tända som de ska då motorn går fint i hela registret (förutom att den är svag så klart). Karl F. |
|
| Jag har aldrig fått min att dricka under en liter,vad brukar din förbruka innan? | |
|
0.7 landväg, 0.9 blandat... Nu är den uppe i över 1,2 blandat. Karl F. |
|
| Lambdan som gått kanske. | |
|
Har bilar utan kat lamda sensor? någon som vet? Karl F. |
|
|
Vet inte svaret på din fråga tyvärr. Vilken gäller det? Eftersom du skrev utan kat så gissar jag på E30.n? Och hur körde du dessa milen? Tycker också att 1,2 liter milen låter mycket. Ett dåligt hjullager ger högre motstånd=högre förbrukning. Likaså andra saker som ligger mot, kärvande bromsar kanske? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag körde mycket normalt/lungt tyvärr. Ja det är e30n jag pratar om och vet ej om det är bara kat bilar som har lamda. Mycket intressant att du nämner hjullager då den ena verkar vara i slutet av sin kariär. Ska väl byta ut den och se om det hjälper. Bromsarna verkar vara ok dock då jag kan rulla bilen själv... Karl F. |
|
|
Bytte ut hjullager nyss på min 318...inga problem.Köpte på Biltema,komplett typ 500 kr... Troligen nåt som ligger på.. Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
| Kolla LMM kanske? Vet inte om e30´n har det, men det är ett vanligt fel på nyare BMW. Bilen blir slö och drar mycket sås. Speciellt slö på mycket gas i mellanvarv | |
| Eftersom det skedde i samband med service gissar jag att du petat av någon vakuumslang eller något. Kolla så du inte har några lösa kabelndar och slagändar. | |
|
Anders, Har kollat på alla slangar och dylikt och allt verkar sitta på plats. Om jag hade vakuumläckage skulle det inte betyda att vakuummätaren slutar fungera? Ställer bara frågan för att jag har tänkt på saken själv och vet inte svaret... Amullo, en mycket dum fråga men vad är LMM? Jag gissar luft mass mätare? Roman2007, tack för tipsen. Karl F. |
|
|
Stämmer //amullo --- |
|
| Kanske motorn går för kall sedan du bytte termostat och kylare. (fel termostat). Har motorn samma temp. som tidigare? | |
|
Nej det har den inte men om man låter bilen stå lite så går tempen upp över mittenstrecken. Vid normal körning ligger den strax under mittenstrecken. Jag var och mätte avgasvärden idag och de var alltförhöga. Verkstaden sa då att jag skulle felkodskolla bilen (de hade inte möjligheten) då check lampan ligger och lyser som besatt. Det hela käns ganska taskigt då jag ska besigtiga den 30/6 :-( Karl F. |
|
| Jag tror att du inte har fått ur luften riktigt ur kylsystemet. Om inte temp.givaren får bekräftat att vattentempen är uppe i drifttemp. (om den skulle stå torr) så kör du på kallstartupprikning med fet bränsleblandning hela tiden. | |
|
Gjorde så att jag skruvade loss avluftnings skruven på thermostathuset när bilen var varm och då kom det bara vätska. Inga bubblor ingen luft. Så jag tror ändå att det är ingen luft i systemet som är dessutom helt tät annars. Tänkte passa på att tacka alla som har skrivit hittils. Alla goda råd. Karl F. |
|
| Luftskruven på termostathuset är en jättebra detalj, som försvunnit på senare modeller. Då har du troligen luftfritt. Kanske ändå den lägre temperaturen på vattnet gör att kallstarten påverkas, fastän det inte skiljer så mycket. | |
|
Kanske det kanske. Grejer är då att den nya kylaren, fast den passar, så är den mycket tätare än den gamla! Den kommer också från en 320i så jag tyckte att det skulle vara lungt. Tydligen så är den lite för bra för min motors skull!!! Även när den värms upp när bilen står på tomgång så förrändras inte förbrukningen och motorn käns svagare än vanligt oavsätt temp. Måste kolla upp LMM:n innan jag säger något mer. Ska ha chans att göra det på fredag då jag kommer att försöka hitta lamdan om den nu fins. Karl F. |
|
| Sitter ingen lambda om du inte har cat. Har du kollat så det är kontakt som det skall vid temp.givarna på termostathuset då du bytt termostat?Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.