|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Kanske lite off topic, men det rör också El-cab:en på Z4. Min cab gnisslarde, gav ett metalliskt ljud ifrån sig i nedfällt läge. Jagade som bara den på BMW för att de skulle hitta felet, 2 ggr, var bilen inne, belv bättre men absolut inte bra. Hittade då på ett amerikanskt forum en kille som skickade mig Actionen från BMW usa, var någon platta samt lite annat jox man skulle byta. Printade den och gav till BMW, resultat: Knäpptyst! Amerikanen sa också att de kunde få andra konsekvenser om man inte bytte den och ofta hade caben nedfälld (vanligt söder över, inte direkt i Sverige). Då kunde den här fabriksfelmonterade grejen sakta "nöta" hål på taket.... Spännande va? Det var också en grej jag tror de förbättrat på den faceliftade... |
|
| Hej, min cab gnisslar också i nerfällt läge.. har du instruktionen kvar? hade varit fint att fixa det innan sommaren. | |
|
Hej! Nej dessvärre lyckas jag inte hitta den filen, ligger förmodligen på min gamla krashade dator. Men om du får mitt "gamla" regnummer samt vart jag lämnade in bilen så bör väl de se vad för kampanjer som är gjort på bilen och därigenom få fram kampanj numret? Eller? Es geht los... |
|
| Det gnisslande tygtaket är ytterligare ett känt fenomen på Z4:an. Den enda hållbara lösningen på detta problem är att byta ut låsmekanismen till den hydrauliska lösningen från den faceliftade varianten (årsmodell 2006 och framåt). | |
|
mycket intressant läsning, då man själv spolar av bilen hela tiden så fort den är dammig? Ska man dra ner på det trots att min är en facelift? |
|
| Kan man inte helt enkelt rensa "avloppet" i preventivt syfte med en avloppsrens eller liknande? Så manslipper montera av en massa saker menar jag. | |
| bmw_patricia: Nej, i och med facelift skall problematiken vara avhjälpt. | |
|
Jaha, nu har även min "cabmotor" lagt av. Den fungerade när jag ställde in bilen i höstas och var trasig när jag tog ut bilen i våras. Har hämtat ut bilen från BMW i Solna där den varit för felsökning. Dom kunde inte med säkerhet säga vad felet är då bilen inte ger några felkoder, men dom gissar på hydralmotorn. Dom vill ha ca 18.500,- för att byta den. Jag tycker det är på tok för dyrt och vill därför hitta en annan väg att gå. Har läst de trådar som jag hittat i ämnet här på forumet och kan väl konstatera att det är många som har haft detta problem, men jag kan inte hitta en bra lösning på det.(förutom att betala väldigt mycket pengar) Var kan man lämna in bilen för att få bästa möjliga pris? Kan man beställa delarna själv från tyskland? Kan man göra jobbet själv? Många frågor men få svar. Vi skulle kunna börja med att höra var ni har lämnat in bilen och hur mycket ni fått betala för denna reparation. |
|
|
Här har du lite att sätta tänderna i, Snojhals: Länk Länk |
|
|
Tack Freddesix för superbra länkar! Ja, man kanske skulle ge sig på det själv. Är det någon här på forumet som har provat? Var ska man då köpa den nya hydralmotorn? Och exakt vad behöver man köpa? |
|
|
@ Freddiesix Är du säker på att man har modifierat också själva dräneringen? Jag har aldrig hört talas om det, bara att man har konstruerat om elmotorn. @ Snojhals Prisuppgiften från BMW Solna är saltad så att man storknar, mer än storleksordningen 8.000 kr. ska det inte behöva kosta. Fråga runt hos ett par andra (märkes-)verkstäder. Jag skulle personligen avråda dig från att ge dig på ingreppet själv, om du inte är väldigt händig och bevandrad i liknande konstruktioner. Även BMW själva låter endast speciellt utbildade tekniker röra suffletten. Det är tydligen ganska känsliga delar och den är dessutom svår att justera så att den sitter helt rakt och inte tar i nånting när man fäller upp/ner den. Om jag inte missminner mig kostar själva motorn ca. 3.200 kr och kan endast beställas från BMW. |
|
|
OK. Nu ska ni få höra. När jag kom hem igår kväll tryckte jag av någon anledning på knappen för att fälla cabben och gissa om jag blev förvånad när taket snällt fällde ner sig?? Dom på BMW kan ju uppenbarligen inte ha testat att fälla taket efter felsökningen. Jag hade också en airbaglampa som lyst senaste året, men har inte bemödat mig om att fixa till det felet, den var nu också släckt. Någonting måste ha "nollställt" sig när dom gjorde felsökningen. Jag ska kanske tillägga att dom också gjorde en oljeservice när den ändå var inlämnad. Jag är ju självklart jätteglad att taken fungerar och att jag sparat in 18.500,- men man undrar ju lite hur det kommer sig att BMW inte kunde hitta någon felkod på bilen. Är det någon som har en förklaring på detta? |
|
|
Inkompetens? ;-) |
|
|
Hej! Har försökt läsa det mesta som framförts inom ämnet med problematisk cab. Alla tycks ju känna till att problemet egentligen finns inom årsmod. 2003-2005. Har själv haft en 2003 (Z4 3,0i) vilken drabbades av detta problem. Fixades galant hos M-Bilar i Västerås, men inte utan både svordomar och lärorik övning (jag beskriver läget hos fordonstekniker som utfört jobbet). Motorn kostade 4000:-, kablage för anslutning el-drift 500:- och jobbet 6000:-. Allt enligt res.delsprislista samt fastställt arbetsschema för detta jobb. Verkstaden påstod dock att tidsåtgången var i det närmaste den dubbla jämfört med vad schema beskriver. Sannolikt därför att kunskapen inte fanns. Förmodligen är läget detsamma hos de flesta övriga BMW-verkstäder, dvs. de behöver öva - men kan inte ta betalt för det. Carter |
|
|
Hej var i kontakt med M-bilar Nytt pris gäller: Motor 10 900:- arbete: 4 000:-. Jag ringde Autogruppen BMW i Kalmar de tog 7 600:- för motor och arbete samt 700:- för felsökning. Allt gick superbra!! Enligt BMW ska jobbet ta 4,5timme men jobbet tog 10 timmar. De tog det som lärosak och kommer inte att debitera mer för andra bilar som behöver byta motor, jag frågade nämligen om det. Alltså 8 300:- för en ny motor + arbete. Kanonbra personal. Robban |
|
|
Då har även jag varit och bytt cabmotor. 10.600kr tog Borgs Bil i Vällingby för att byta den. (Som jag lyckligtvis inte betalade). 3300 spänn för motorn, 1600 kr för felsök och resten arbete. 2 dagar tog det. Tyvärr lyckades de repa karossen så nu måste bilen in på omlack!!! Blir så trött. Lyckligtvis har det inte varit något som helst snack om att de ska betala omlacken. Men jag vill inte lacka om silvermetallic, alldeles för stor risk för nyansskillnad så jag tror jag ber dem försöka bättra istället då skadan sitter ganska skymd. ------- //Lövet |
|
|
Hej igen. Jag dyker in i denna tråd en gång till då det har blivit knas med min elcab även denna vår. Som jag skrev för ett år sedan så var min cabmotor helt död efter vintersömnen. Jag lämnade in bilen för felsökning och fick svaret att det nog var motorn som behöve bytas. Men när jag fick tillbaka bilen efter felsökning (jag bytte aldrig cabmototorn) så fungerade caben.... Den funkade jättebra hela förra sesongen, men nu när jag har tagit fram bilen så är caben helt död igen.? Det måste alltså vara något el/data relaterat problem som uppkommer när man tar bort batteriet. (jag vinterförvarar bilen i ett varmgarage, med urplockat batteri) Är det någon som kan något om el/datasystem i dessa bilar och som har någon idé om vad det kan vara för fel? Eller ännu bättre hur man åtgärdar det? Kan man själv "bota om" bilens dator eller något liknande? En sak som är lite läskig är ju att det kan vara fler än jag som har detta problem och som också har fått rådet att byta motorn för dyra pengar utan att det egentligen är fel på själva motorn. |
|
|
"Kineto" har på sidan två i den här tråden föredömligt lagt en länk till en sida där det förklaras hur man rengör dräneringsgångarna för att slippa problem med vatten i elcabens motor. Tyvärr funkar inte bilderna i länken. Är det någon som har anvisningar med bilder? Mvh / WGG |
|
|
hej. Nu har även jag problem med cabben (Förmodligen cabmotorn) och skulle behöva få det åtgärdat ganska omgående. Jag bor precis söder om Malmö men kan tänka mig att köra en bit för att få det fixat. Vilken verkstad skulle ni rekommendera? Jag såg att någon i tråden rekommenderade en verkstad i Kalmar, borde jag vända mig dit eller finns det någon annan verkstad som gör reparationen för samma pris. Hoppas på snabbt svar /mannfalk |
|
| Nu har jag reparerat mitt tak, det gjorde jag på Theanders i Lund. jag betalade 12300 inklusive BMW club, rabatt. det tog 1 dag att fixa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.