AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
79.691

Bmw Z4: Slippa problem med elcabben.

Sida 2 av 4
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Denna länk kanske skulle kunna vara av intresse i sammanhanget: Länk
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
tack för tipset. Fick besrivningar idag, ringde bmw så dom skrev ut instruktionerna dom hade. jäklar vad det verkade pilligt. ska se vad jag kan göra själv.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag lämnade in bilen för reparation den 10 augusti. Det blev på en BMW-verkstad utanför Stockholm eftersom den mekaniker som kunde arbeta med cabbar skulle vara tillbaka efter semestern den 11 augusti. Hos alla märkesverkstäder i Stockholm var första möjliga tid minst två veckor senare.

På söndag är det alltså fyra (4!) veckor sedan jag lämnade in bilen på verkstad och, tro det eller ej, den är fortfarande inte klar!

Under hela denna tid har jag fått höra förklaringar om varför man inte hunnit bli klar med bilen (delarna har inte kommit, verkstan är underbemannad och så vidare) och jag har fram till idag visat viss förståelse för detta. Dock försvann all min förståelse när jag idag talade med en annan servicetekniker än tidigare och av honom fick reda på att bilen idag kördes in på verkstaden för första gången!

När jag berättade att jag behöver en bil under helgen och därför frågade om de möjligen hade en bil att låna ut sa man bara att detta inte var möjligt, det fanns inga bilar att låna ut.

Eftersom det handlar om en cabriolet vill jag naturligtvis passa på att också använda den som en sådan innan hösten är här. Om det är möjligt har jag god lust att imorgon åka och hämta ut bilen, även om den inte är åtgärdad. De har visserligen beställt delar till den men det känns som att det borde vara deras eget problem. Ska det behöva ta så här lång tid att åtgärda en bil (beräknad tidsåtgång är 3,5 timmar, om jag inte missminner mig) så hämtar jag nästan hellre ut den för att lämna in den när säsongen är över, då kan de behålla den över vintern om de så vill.

Vad säger ni? Ska man behöva acceptera detta? Vilka rättigheter har jag när jag lämnar in bilen på reparation? Kan en bilverkstad hålla min bil hur länge som helst utan att jag kan göra något åt det?
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
jag skulle lätt begärt att få hämta ut den, så kan dom ju ringa när dom är redo att fixa bilen. och om dom vill ha handpenning för reservdelarna är det väl bara att betala, du ska ju ändå lämna in den sen.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Men jag har god lust att ta den till en annan verkstad där jag tidigare har fått väldigt bra service och där denna reparation dessutom hade varit betydligt billigare. Enda anledningen till att jag inte gjorde det denna gång var ju att man skulle kunna påbörja reparationen betydligt tidigare. Tji fick man!
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
säg då som det är och skit i vad dom tycker. dom har ju ingen rätt att ha din bil stående en hel månad bara för att den ska repareras. den går ju att köra trots att caben är trasig. kanske måste du betala för delarna, men gör då det och ta med dom till den andra verkstaden så kan dom byta dom.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag ringde idag och det visade sig att jobbet är påbörjat och bilen inte är körbar. Har hittills inte fått så mycket som en ursäkt. Svagt!

Tror det börjar bli dags att ringa och prata med nån som känner lite ansvar...
Vad heter verkstan och killen du har kontakt med?
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Jag avvaktar med att hänga ut någon tills jag har talat med verkstaden igen. Återkommer så snart detta är gjort.
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Har nu talat med verkstaden igen; bilen är fortfarande inte färdig, istället har man nu i samband med monteringen av elmotorn lyckats riva sönder innertaket så att detta måste bytas.

Talade också med VD:n, som inte verkade känna till det faktum att bilen nu har står där sedan över en månad, däremot hade han imorse fått reda på missödet med innertaket.

Fortsättning följer...
Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
Nu har jag äntligen fått tillbaka pärlan, nu med nytt och fräscht hydroaggregat samt ett nytt innertak! Totalt stod bilen på verkstan (Novation, Uppsala) i sex veckor, trots uppgiften om att man skulle kunna påbörja reparationen omgående. Den sista veckan beror i ärlighetens namn på att jag själv var bortrest på semester, den näst sista veckan får förklaras av det trasiga tygtaket.

Hittills har jag väntat förgäves på en ursäkt, inte heller har man varit särskilt öppen för att diskutera någon slags kompensation. Jag har fått intrycket att det är helt normalt att en bil står så länge på verkstan för ett mindre ingrepp. Efter fyra veckor visade man sig dock beredd att dra av 600 kr på priset, dock inte för att det hade tagit så lång tid att byta hydroaggregatet utan endast för att reparationen av det trasiga tygtaket skulle ta ytterligare en vecka. Vid avhämtning hade man sedan på något outgrundligt sätt få någon slags ”garanti” att ta över en del av arbetskostnaden och på så sätt lyckats pressa priset med 2.000 kr.

Detta är ju alltid något men med tanke på att de flera av årets sista veckor lämpade för att åka öppet slarvats bort är det ändå en liten tröst. Jag är med andra ord rejält besviken och uppriktigt förbaskad över det som hänt och hur det hela har hanterats, och med tanke på de annars så positiva ordalagen om just Novation också förvånad.

Nåja, det som hänt är ju tyvärr inget man kan ändra på så nu får jag vara glad att jag äntligen har fått ut bilen och så hoppas vi på några soliga och hyfsat varma höstdagar under oktober.

Over and out…
Bi
155
Bilen
135i Cab Cobb E88 -09
Audi A6 2.0T Sedan -06
Z4 3.0 Roadster -04
Hur mycket kostade kalaset i slutändan?
z3
40
z3-spekulant
Z3 roadster 2.8 -98
Hejsan!

Denna tråd är lite oroande läsning för en nybliven Z3-ägare. Är det någon som vet om det är samma problem på Z3:an?
Funderar efter att ha läst matnyttig info i denna tråd. Är det vanligt att dessa motorer går sönder.
Har ni som reparerat era bilar fått indikationer från BMW eller var ni nu lagat era bilar, att detta är en vanlig åtgärd?
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Z3-spekulant
jag tror mig kunna lugna dig, har förljt den här tråden tidigare och jag tror andra Z3 ägare har kommenterat detta och om jag inte har helt fel info så tror jag att vi Z3-ägare klarar av det här problemet då sufflettmotorn inte ligger på samma plats och är inte utsatt på samma sätt.

Men 25000...... bara för att man från början väljer extrautrustning, suffletten och elhissar är ju så lätta att manövrera för hand.

Egentligen förstår jag inte den här hysterin med "fullspecade", en bmw är väl lika rolig att köra även om jag får veva fönster eller ta upp taket för hand, all extrautrustning kostar bara stora pengar att hålla igång
Det är väl på modet att ha så mycket grejor som möjligt , javisst men då kostar det också när det pajar då ligger nog nöjet hos reparatören.
mvh Uffe/bildock
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
-Bildock!

Ett problem kan ju vara att EL-Cab är standard på Z4 3,0...lite svårt att välja bort det då... ;-)

Es geht los...
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Dorfmeister

javisst jag vet, nu kommer ett erkännande även min Z3:a har elcab och elhissar, och egentligen sökte jag inte dessa finesser, att jag köpte bilen berodde på att svensksåld, hardtop, lågt miltal, pris, och till sist och det viktigaste, inredningen var inte svart vilket var mer avgörande tillsammans med karossfärgen som jag letat efter ett år, då fick nackdelarna "följa med".

Vad jag menade med mitt tidigare inlägg var vilket inte framgick, att när man läser annonser och här på forumet så är uttrycket "fullspecad" endast rådande, som får till följd när bilen är några år ännu mer problem med att hålla dessa "finesser" igång, man kan ju bara läsa forumet under 3-5-serien vilka oerhörda kostnader och besvär detta medför, likaså min bruksbil har elhissar och naturligtvis är den ena trasig.

Tidigare i det här forumet har jag framhållit det här argumentet men de som svarat har bara talat om hur rolig en BMW är att äga och köra, och vad jag vill säga är att köpte jag nytt skulle jag välja så lite som möjligt av dessa tillbehör, men naturligtvis blir det en balansgång av tillbehör och den bil jag väljer, men fullspecad nej inte för mig
mvh Uffe/bildock
Detta ser jag dock inte som svar på min fundering.
Jag undrar om någon fått indikationerna från BMW alt annat reparationsställe när man bytt sin cabmotor. Är detta en vanlig åkomma/fel på en Z4?
trampbilen
Du kan alltid ringa följande firma som är bra och finns ute vid sjöbo

Länk

Ki
257
Kineto
BMW Z4 3.0i (2005)
BMW Z3 M Coupé (2001)
@Danne 523
Jag tror frågan är lite felformulerad; om du frågar BMW så får du sannolikt svaret att det inte finns några "vanliga" fel på deras bilar. Det är i alla fall den erfarenhet jag har gjort med åtskilliga BMW-handlare och -verkstäder i både Sverige och Tyskland.

Vad gäller elmotorn har man i alla fall haft så pass många problem med denna att man tog fram en ny och bättre inkapslad variant till faceliftade versionen av Z4, dvs. från årsmodell 2006.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.