AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.908

bmw bullrigare än volvo ?

Sida 1 av 2
kr
27
krastapopolis
318i touring 07
Har tidigare åkt volvo v50 -08, och bytte nu till en 318iT 07. E91

Grymt förvånad blev jag när jag märker att bmw:n inte är ett dugg tystare
än volvon var ! Har samma dimmensioner på däck 205-55-16 på bilarna
och de har gått lika långt ca 2000 mil.

Trodde en premiumbil var tystare. Kan det vara rft däcken som ställer till det ? Jag som ville byta till 17" men nu vet ja inte längre. Kanske blir det
alldeles olidligt med vägljud då....

Bullrar era e91 onormalt på grov asfalt ?

Premium...det vete fan
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
En bekant till mig har en V50 och han tycker att min E90 går betydligt tystare, i alla fall i motorvägsfart (men jag har inte RFT).
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som ett RFT-syndrom ja.
No
5.161
Nockenwelle
Jag har fått intrycket att med RFT bullrar även spinkiga dimensioner. Min pappa har en E91 med 205/55-16 RFT och den har mer vägljud än min 330i med 235/45-17.
st
2
stonkan
330Ci "clubsport" -03
Min låter mycket vid låga farter men så fort jag kommer över 50 så är den tyst.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har hört att generation 2 av RFT-däcken ska vara något snällare ljudmässigt, vanliga däck är säkert tystare.

Mvh
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Åkte med en projektledares Volvo V50 2,4i med 17" för några månader sedan. Fanns inte en möjlighet att prata mellan fram och baksäte i hastigheter över 100 km/h. Det var det bullrigaste jag har åkt på länge. Har visserligen bara åkt E90 sedan men alla dessa har i alla fall varit betydligt tystare än så, trots 18" på en av dem.

//Lövet
kr
27
krastapopolis
318i touring 07
Det var den nya faceliftade v50 (-08) jag hade som är betydligt tystare än den gamla. De gamla v50/s40 var ena riktiga skrammellådor...

Ska chansa o köpa 17" utan rft däck o hoppas det hjälper..
Orginal är det ju 255 bak o 225 fram, väldigt mycket gummi mot
backen borde bli mer buller mem men vi får testa o se !

Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
V50 är knappast tystare än BMWs välisolerade bilar.

Ett kan vara RFT däcken du upplever som bullrande för dem är hårdare och låter betydligt mer än "vanliga" icke punkteringsfria däck. Jag köpte 19 tums fälgar utan RFT däck istället för orginal 16 tums med RFT och bilen är knäpptyst.

En annan sak som låter kan vara motorn. Bilar med 4 cyl motorer har inte dämpmattan på motorhuvens insida. De va samma sak när jag köpte min Audi A4, den hade ingen dämpningsmatta heller. För 300-400 kr blev det en matta monterad på huven och ljudet blev betydligt mindre från motorn.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
En Volvo kan ALDRIG vara tystare än en BMW och därmed BASTA!! ;)

/L
Nya V70 är då rakt inte tystare än en E90!
Ni
966
Nip
320i-04
Undran om RFT.

Om man går ifrån RFT, är man skyldig att ha reservdäck i bilen igen då?

Har väl haft någon nitisk besiktningsman på bilprovningen som kollat att reservhjulet haft tillräckligt mönster en gång.

Eller är man bara skyldig att godkännt hjul om man har reservhjul?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Om det är något som BMW är så är det generellt tystare än motsvarande volvo modell, (menar tex alltså inte att BMW M3E36 är tystare än Volvo S80

V50/S40 av äldre modell väsnas snäppet mer än min 318E30 !

Det är just däckljudet som volvo generellt har svårare att dämpa bort men som bmw klarar av klart bättre, vad det exakt beror på vet jag inte. Har reagerat på vindljud/motorljud ligger på samma nivå ungefär.
Mycket skrönor i den här tråden. Facelift V50 upplever jag absolut tystare än E90 med motsvarande däcksdimension. Att v50 före facelift väsnas mer än e30 är ju ett smått skrattretande påstående.
Min fd e46 330 var MARKANT bullrigare än min v50 t5(före facelift) Båda med 17".

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Får man fråga vad som ändrades i faclift av V50?
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Att E30 skulle vara tystare än V50 håller jag inte med om - inte ens lite grann. Men däremot håller jag V50 för att vara bland det bullrigare i mellanklassen. Den är betydligt bullrigare än A4 / E90 / 9-3 /C-klass i alla fall vilket jag jämfört personligen. S40/V50 är baserad på Ford Focus och den är i alla fall betydligt tystare än så dock, men står sig dessvärre inte särskilt väl i jämförelse med konkurrenterna i mellanklassen.

//Lövet
Andreas: Att v50 är baserad på ford focus är en ren lögn. Att de delar bottenplatta är däremot sant.
Jag har kikat på uppmätt buller och vad jag kan komma ihåg av dessa tester var inte V50 bullrigast i klassen.

Däremot är det markant ljudskillnad på före och efter facelift. Jämförelserna är klart färska då vi äger en av varje :)

Nocken: Skall leta länk och powerposta dig. Skillnaderna är klart väsentliga.

Länk
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bottenplatta är numera ingen fysisk del utan en bas på vilken delarna passar ihop om du förstår vad jag menar? V50 delar vissa motorer, växellådor, hjulupphängningar med Focus, det kallar jag ett ganska stort släktskap?

//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
andreas;

bottenplatta (eller plattform som det korrekta namnet är) är BÅDE en fysisk del, system, ett arbetssätt osv.
Och det som Volvo lånat av Focus är sådant de är erkänt duktiga på, som ex hjulupphängningarna. Nu skriver du "släktskap" - det är ju mera riktigt än "baseras"...
No
5.161
Nockenwelle
Anledningen till att jag frågar om ändringarna i V50 i facelift är att det krävs rätt mycket jobb. När jag skulle byta bil senast var jag öppen för mellanklassalternativen från BMW, Volvo, Saab och Audi. När jag då provkörde V50 T5 konstaterade jag att den var bullermässigt jämförbar med min 330i E46, vilket var nedslående för Volvon, med tanke på att den rullade på 205/55-16 och min BMW på 225/45-17 fram och 245/40-17 bak. Bägge hade fräscha däck med mycket mönster kvar. E90 var klart tystare än bägge.
Om nuvarande V50 blivit jämförbar med E90 så måste rejäla förändringar ha gjorts, såvida inte någon del av konstrktionen från början hade någon ren konstruktionsmiss.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skulle tippa på att en V50 före facelift bullrar ungefär likvärdigt med
en 320 E46 touring. Huruvida den är tystare eller ej efter facelift vet jag inte.

E30 hör inte hemma i den här jämförelsen.

/L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.