AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.297

Ni med nya m3 an

Sida 2 av 2
Gt bil är väl 6-serien ändå. M3 måste ju klassas som sportbil med plats för 4.
Vikten kompenseras ju numer med hästkrafter( gäller alla märken).

Så fort någon ifrågasätter förbrukning så skall det kastas spyor. Anledningen kan ju vara så enkel att den kostnaden syns mest svart på vitt av alla eftersom den kostnaden blir direkt. Då kanske det svider i pluskan även för M-åkaren. Ny M3 är ju inte alltid lika med miljonär, eller hur???

Kamperad kör väl omkring i en gamla Volvo så döm inte hunden efter håren.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hög vikt är aldrig någonting som en sportbil ska ha...
Sämre känsla i en tung bil på t.ex bana(visst beror en del på hur den är byggd också)...eller iaf sämre än en lättare bil.

"Kompenseras av hk"...jo,men som sagt det hjälper inte till om bilen är tung i sig självt.

Hoppas på att BMW släpper en lättare M3 variant snart så att man kan få iaf känna "ådran" av motorsport i en BMW igen..
Får inte bli för tunga bilar om man ska kalla dessa för "sportbilar"...Visserligen har "tunga bilbyggen" varit trenden ett tag nu..

Mvh Janne.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Kullanmannen;

Kamprad har även Bentley GT + några andra bilar, bara så du vet...men visst har det där med Volvon ett schysst mediavärde.
Cr
14
Crazydiesel
M3 E92 -08
Jag ligger på en förbrukning på ca 1,3 i snitt under 500 mil.... Har varit nere på 0,9 och max 2,5 liter.

Crazy
min 330 har dragit 1,68 de senaste 2000 km.... hade jag haft en m3:a så hade jag minst fått den att dra minst 2,6 liter
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
BH//
Det var skickligt! Hur gör du???

Jonas

yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Bmw M5 Sedan 1994"Turin Motorshow"
Ja tur man inte har 330 då,,,.jonas jag tycker min börjar ta mindre nu,kommer iaf längre mellan tank stoppen nu,,har åkt 475 mil nu.
Jan
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
haha, du har kanske gasat av dig lite.:)))
Hur tycker du plåtcabben fungerar? Tar den lång tid på sig vid ned och uppfällning?

Jonas

yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Kanske är det så,,Taket tycker jag funkar jätte bra.tror det tar ca 22-23 sec o cabba ner el upp.bilen känns mkt styvare än e46 cabarna jag har haft och med taket upp så är det riktigt tyst och fint.hur långt har din rullat nu?
Jan
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
Hade jag haft en ny M3 hade jag oroat mig mer för värdeminskningen och diverse skadegörelser pga avunsjuka.

Visst är nya M-bilarna tystare i kupen än tidigare generationer? Mer ljudisolering, och däri ligger den ökade vikten...
Är det någon som oroar sig?? Det var väl mest ett konstaterande om förbrukningen så som jag läste det hela. En M-bil bör stå inlåst om natten men jag tror herrarna här har garage.
BM
707
BMW-Jonas
M2 beställd!
Min bil har gått dryga 400 mil. Har du testat Launch control än, yng!
Jag ska testa på någon bra raksträcka inom kort :)

Jonas

yn
105
yng
Bmw M3 3,2 Cab 1996
Bmw M5 Touring 1992
Bmw M5 Sedan 1994
Jepp Launchen är testad,GRYMT BRA!!du kommer bara att le när det bär av,,,
Jonas... jag undrar mer hur du gör för att håla nere bränsle förbrukningen... jag noll ställde mätaren häromdan och efter 30 km drar den 18.8...helt sjukt...

visst kanske jag gasar på lite extra vid starten... men ändån... bränner lite väl mycket... över 4000 i bensin i månaden..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
När jag köpte en 735 i Berlin för 6 år sen så låg bensinförbrukningen på 3,57 l/mil, den gamla ägaren körde till zulassung och gasade alltid fullt på 1:an, 2:an och 3:an! ;)

Kan tillägga att efter nollställning så kom jag ner på 1,08 i snitt...
Min A4 cab (3.2q) drar sällan mindre än 1,1-1,3 per tank, förvisso mindre volym/effekt än en M3 cab, men en del av det äts nog upp av 4-hjulsdriften.

Jag märker ju klart att den drar mer soppa, fullt logiskt om jag A. Gasar :) B. Kör mycket stadskörning eller C. kör över 120 km/h - då börjar den dricka..

Tanka å var glad, du hjälper ju staten och inflationen om inte annat!! ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.