|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur har ni det med bensinförbrukningen? tycker det känns som att det är riktigt törstigt eller för liten tank,,, konstant 1,1 lm efter vägen om man är försiktig,annars 1,35-1,50 lm om man årer undan lite typ 140-160 km!min är ifs en cab så den är tung,har nu rullat 350 mil och det enda tråkiga tyckar jag är detta eviga tankande.annars en underbar bil. Jan | |
|
Öhh, du har en ny M3 E93 och frågar om förbrukningen??? Spelar det någon roll hur mycket den drar, det är väl bara att tanka när det är slut? Nu kanske det lät lite ironiskt men bilen kostar ju en slant i inköp om du förstår vad jag menar. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
Filip_J |
Ska man äga en M-bil så är bensinen det sista man ska oroa sig för. |
|
Ja eller också svarar man på frågan istället för att ge massa personliga åsikter... Gå gärna ontopic nu. |
|
|
Rent sopntant känns en förbrukning på 1.3 - 1.5 liter/mil lågt för bil och motortypen. En vanlig icke M V8 ligger på samma nivå. M-bilar är inte framtagna för att hålla en god bränsle-ekonomi. Jämför med din 540, den bör ligga på samma siffror. Har du precis som vi andra E9x ägare endast 63-liters tank så kan jag förstå att det känns frustrerande att behöva tanka med korta mellanrum. Du bör då inte komma längre än 40 mil på en tank. Om det nu är till någon tröst så har din bil ännu inte rullat så mycket och då ligger förbrukningen aningen högre än vanligt. Räkna med en något förhöjd förbrukning under de första 1000 milen. __ Min bil: Länk |
|
|
Har inte klagat på kostnaden,men det eviga tankandet med 63 liters tank.540 dra ca 0,90 vanlig landsvägs lunk och 1,1 -1,2 om man årer undan men där går det ju en del i tanken.har för övrigt åkt m3 sedan 1991 så jag kan lungt säga att denna drar absolut mest av alla=kortaste sträcka per tank. Z4 m roadstern jag hade innan klarade sig lätt en bit under litern efter vägen och lika med e46 cabarn,var som sagt var inte kostnaden jag var ute efter. bara att höra vad andra tycker. Jan |
|
|
Ja, 63 liter till en sån motor känns riktigt futtigt. Har själv 70 liter i min bil som snittar 1,3l/mil vilket gör att man får tanka ofta om man kör mkt! Är väl mer tänkt som landsvägslok för kortare turer än autobahnkryssare. |
|
|
yng: Tror på samma linje som du själv är lite inne på att tanken är för liten, samma finns även på M5E39 och M5E61/60. Visst lite kan du säkert komma ner i förbrukningen efter allt har satt sig, men det stora misstaget är tanken storlek. Grattis till en underbar bil |
|
|
Tycker det är bra att tanken är liten på en M-bil,ska inte vara någon "120 liters tank" som bara "addar" onödigt med barlast.. Tänk om tänk rätt ;) Mvh Janne. |
|
|
Nu har jag ingen större erfarenhet av nya M3, men om man tittar på M5/M6 så tror jag knappt att du kan hitta en konkurrent som drar mer soppa än dessa. Nu har jag bara en förmiddag var i M3:an och C63 AMG och där kan man säga att M3:an var törstigast. Den senaste generationen M-bilar är fantastiska på många sätt. Men någon större energi på att få ner förbrukningen har man nog inte lagt... Dagarna med M5/M6 har i princip legat på över 2 liter/mil... |
|
|
Nej är väl inte meningen att det ska va nån ekonomi bil direkt,inte i nåt avsende,,, skämt o sido spelar det inge störe roll om tanken rymt 10-15 lm mer när bilen väger in en bit över 1900 kg har inte de kilona något större värde. men men nu är det ju som det är med tankvolymen så man får leva med det,acey hur tyckte du benzen var jämförelsevis mot m3 inte bara prestand? tack bilen är underbar på många vis och dkg lådan är så jäkla bra.Nu ska jag ta en tur till MACKEN,, Jan |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Förbrukningen möjligen sänks något efter en första service,men allra främst när man har hittat körstilen. Antar att man har ganska så roligt ofta de första 1000 milen i en M3 E93. 1,5 liter milen ,tycker jag inte låter så mycket trots allt. Min 454SS pickis kommer jag ca 26mil på 87 liter!!! =) Mvh Patrik |
|
yng, E9x är tunga bilar.... redan min 318 väger en bit över 1500 kg. Som jämförelse kan jag nämna att mammas 523i enbart är 30 kg tyngre, ändå har jag en motorhuv, framskärmar mm i aluminium. Så om en M3 Cab enbart väger knappa 400 kg mer, är det rätt bra. __ Min bil: Länk |
|
| Jag hade mer oroat mig för värdeminskningen, i den mån jag hade orkat oroa mig över något :o) | |
|
Tanken är på tok för liten. 63 liter räcker ingenstans. Åkte Örebro-Malmö-Örebro och tankade innan avfärd, sen i Ljungby. Återresan vid Skånes fagerhult och sen precis hem innan det var slut igen. Snittade 1,38 varav 7 mil i stan och resterande 100 på landsväg. Jonas |
|
|
"Jag hade mer oroat mig för värdeminskningen, i den mån jag hade orkat oroa mig över något :o)" Värdminskningen är kanske inte så mycket att diskutera, givetvis handlar det om stora pengar men hur stor den är är lite tidigt att säga. Men bränsleförbrukningen kommer i allra högsta grad påverka andrahandsvärdet då det kommer att vara viktigare för andra och tredje ägaren än det kanske är för första ägaren. Sen har ju yng redan klargjort att det inte är en ekonomisk fråga utan snarare en irritation över att behöva tanka väldigt ofta. |
|
|
Ska till gävle i morgon och det blir 60 mil tur o retur och lite surt att inte tanken räcker fram och åter,värdemiskning vet man inget om,men inte köpte jag bilen med tanke på att det var en bra ekonomisk affär på sikt inte. är du nöjd och belåten jonas? nu har jag gjort 350 mil iaf: Jan |
|
| Janne T: Hade normalt hållit med dig men i det här fallet tycker jag inte att BMW har tänkt rätt från början! Nya M3an känns mer som en grand tourer och hade det inte varit för att en annan tysk tillverkare lagt beslag på beteckningen tycker jag att BMW GT3 hade varit gjutet. =) | |
|
Mina 80 liter räckte vid senaste tankningen (V-power) 42,6 mil.. kostar att ligga på topp. /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
|
ska tillägga att jag då pendlade till jobbet mestadels, 6 mil enkel resa på motorväg. /Andreas, Audi S6 Avant 2007 |
|
|
A Lind: Ok,jag förstår och respekterar din åsikt :) Men att en ny M3:a nu nästan väger som min pansarkryssare (735:an) är ju "lite pinsamt" måste jag säga..GT bil?...tja,synd där att BMW gjorde nya M3:an till en dylik isf,det kan jag faktiskt hålla med dig om :) Men att tanken är liten är ju enligt mitt sätt att se på det ett absolut måste för att hålla nere vikten.. och för att få kallas M3.. Hade hoppats på en lättad redig sportbil istället,alldeles för tung..även utan tank ;)) M3 GT3....jo...det hade väl varit något.. Absolut max tjänstevikt 1500kg och lättad allt som bara går :) Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.