AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.146

M3 GT går sämre.

Sida 1 av 2
La
133
Laths
M3 GT -95
Hej.

Fick ett ledsamt resultat när jag bänkade min bil häromdagen,280 hk i motor samt 320 Nm i vrid.
På min bil sitter KN filter insats,Köhler Katersättare,sportsystem samt ett chip från Its fun.

Så jag räknade väl med ungefär 310 Hk i motor i vart fall då det är 295 Original.
Det jag har gjort är;

1:bytt till en annan LMM av en M3 -94
2:Rengjort lödningar på magnetventiler till VANOS samt bytt packningar.
3;Inspektion II gjort för 2 månader sen på auktoriserad BMW verkstad.

Är det så illa så det kan vara min vanos? Det låter inget om den.
Jag är tacksam för begåvade svar.

Mvh; Christofer

Christofer
Filip_J
Hur går bilen?
Drar den som den ska? Dalar effekten kring 4-5000 varv eller sticker den?
Vart är den bänkad då? Kan vara fel på bänkningen med nämligen om bilen känns pigg osv?!

MVH
La
133
Laths
M3 GT -95
FilipJ efter 5000 varv så kommer inte den fulla effekten utan han fortsätter jämt race.

Istvan; Den är körd på rullande landsväg på ett ställe som fått hjälp med att bygga sin anläggning av en kille i england som bänkat över 9000 bilar och denna killen har gjort en formel för att räkna ut antal HK i motor efter man fått effekten på hjulen. Så enligt killen så skulle det max skilja 5 hk plus eller minus.
Visa användare
302
John John
M3GT-95
320iM touring-03
1502-75
Hur långt har din Gt gått ? vad hade du för hjul bak vid tillfället? Temperatur vid körningen ?

/ John
Är inte chipet från It's fun en sannolik felkälla? Jag tycker mig ha läst om flera som tappat effekt med dessa.
pg_ice
säger som Adelson
ta bort its fun chippet då jag har hört från dom som har rullande landsvägar och som vet vem Qvarnis är som tillverkar chippen att det är rena skojerierna.

bort med chippet och sätt dit original eller ett chip från RNB racing (rafko här på forumet)
byt O-ringarna till magnetventilerna (dom går slut på några tusen mil tydligen)
koppla bort batteriet så styrboxen nollställs.

kom tillbaka när du har fixat dom grejorna.
det är inga större summor vi pratar om och inte heller nåt som tar nån längre tid att fixa.

lycka till

pg_ice
Laths har alltså 7sec 100-150kmh på 3an.
så nåt är galet med motorn
La
133
Laths
M3 GT -95
JohnJohn: Min GT har gått 13600 Mil. Jag tror jag förstår vart du försöker komma... men för att tappa bort 30 hk gör man inte på varken temperatur eller däck. Och speciellt inte när original skall vara 295.

pg_ice; när jag mäter 100-150 så kör jag på trean.... och håller hundra jämt... sen stämplar jag

Hur kör du 100-150? Tar du tid vid flygande start om man så säger.

Christofer
pg_ice
flygande start spelar ingen roll på tiden
jag brukar börja vid 80kmh och sen stämpla

7sec är ändå minst 1.5sec för dåligt
5-5.5sec är normalt
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
Prövade att köra 100-150 på 3an för ungefär 1 timme sen.

5.9sek blev min tid. Iofs så har jag ju en hel del extra tyngd i bilen, samt att jag är väl ignen fiskmås själv =)

Nån som vet om 5.9sek är ganska normalt med tanke på all vikt och skit?
Iofs svårt att säga hur mycket extra vikt det är...men det är en hel jävla del.

Mvh Alex
La
133
Laths
M3 GT -95
pg_ice fast start eller rullande måste ju betyda en större del av accelarationen ty då är ju bilen i rullning. eller tänker jag fel??
nog gör det väl lite skillnad, men inget annat än några hundradelar som mest.

ut och testa vetja.

/mvh jocke

Audi A6 2.7BiTurbo Quattro Avant Sportline -02
tr
259
triss
m3 -96 racebil
Att säga att den o den bänken är så och så exakt är väldigt svårt att sia om. Beror helt på hur den är kalibrerad osv.... Enda sättet att få reda på om 280hk i den bänken är dåligt för en GT är att ta dit en original och se om den ger 295. Vad fick ni för effekt på hjulen?
La
133
Laths
M3 GT -95
Ok... då ska jag klargöra för bänkningen och dess funktion.

Denna bänken är byggd i samarbete med en engelsman som bänkat över 9000 st bilar. Och denna kille har gjort en formel som gör att man räknar om det man får på hjulen till motoreffekten. Samma sak är det på rototest. Det är alltså en uträkning på hjulens hastighet i bänk och på navet i rototest. Själva formeln är densamma i bägge fall. Dessutom har de bänkat otaliga bilar som är original och där de har siffror på effekt som överrensstämmer mot bänkningen i sig. Det enda man kan räkna bort är + eller - 5 Hk mot visat resultat.

triss: Som svar på din fråga fick jag 237 Hk på hjulen vilket skall motsvara 280 Hk i motor.
Conan999
"Its un"?? Bara namnet gör ju att man avstår från att köpa chip från dom. Hur seriöst låter det?

Conan999
Länk

Mvh
/Bruno
Länk
BMW CS 4657
Alpina CS 111
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Vid tidmätning 100-150 beror skillnaden mellan flygande och "stående" start mest på att hastighetsmätaren laggar. På min bil laggar den ca 1 sekund. Testa gärna genom att trampa plattan i mattan och släppa gasen (och trampa ner kopplingen) vid 50. På min bil fortsätter hastighetsmätaren till nästan 60 innan den stannar.

mvh
Tomas
La
133
Laths
M3 GT -95
Nu slänger jag med en länk så ser ni testet samt effektkurvan. Lägg märke till att någonting händer vid 5000 varv.

Länk

Christofer
pg_ice
varför inte dra bilen till varvstopp på dynot?
nu kördes den bara till 6400rpm innan dom släppte?

det säger sig självt att du inte får med toppeffekten eller hur kurvan ser ut på toppvarv.
även om du har toppefekten vid 6400rpm så vill man gärna se hur kurvan ser ut efter om den planar ut eller börjar att dala

en M3a drar man inte till 6400RPM man drar den till 7400-7500rpm!

håller med om att det ser lite oroligt ut efter 5000rpm
en frisk motor har en jänm kurva utan hack över hela registret.

sen har du max vridet vid 5014rpm
det ska du ha vid 3500rpm om det ska vara riktigt.
den måste vara lite halvtrött på låga varv eller hur?

jag ska iväg på fredag och bänka M3an så kan du jämföra lite.
La
133
Laths
M3 GT -95
pg_ice jo men nu har du katersättare och vanos+styrbox chip samt kolfiber insug. Ett mappat insug gör upp emot 20 Hk till... så säg att din förvanlding gett dig minst 30 Hk till från original. Ja den är lite trött på lägre varv... men all effekt kommer ju inte förräns efter 5000 varv som sagt och varför den inte fortsätter uppåt är frågan. jag har bokat tid för felsökning på vanos samt kompmätning i nästa vecka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.