AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.406

Spindelled fram och avgasvärden E34

Sida 2 av 2
Ke
47
Kensan
525I Touring,-93.
Hej Knurr/Eljonsson, Hoppas ni har haft trevlig midsommar trots vädret !

Undrar just hur har det gått sen ? Har ni hittat orsaker på detta ? Därför att jag har likadant problem om avgasvärden som nedan vid besök på SBP idag den 08-06-24. Har köpt nyligen 525I,-93. Touring.

CO =0,7(0,5) HC =225(100)
CO2500=0,1(0,3) LAMBDA=0,99(0,97-1,03)

Jag skulle vilja gärna hänga med den processen !
Mvh. Kensan

Kensan.
Ke
47
Kensan
525I Touring,-93.
Jag skulle tilllägga en sak till min förra inläggning att den har monterats in sport luftfilter.
Undrar om det påverkar till avgasvärden ?
Mvh. Kensan
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Grejen med sportluftfilter är att dom inte renar luften så bra utan släpper igenom en massa partiklar, vilket kan förstöra luftmängdmätaren, vilket i sin tur kan vara orsaken till dina dåliga värden.
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Hej igen, efter alla dessa år:) Köpte ny katalysator först men åkte till Sundströms i Kramfors för diagnos innan monteringen så att man inte förstör något. Det första dem sa: "Lambda sonden är väck och du måste nog byta katalysator". Svarade "ni bytte ju lambdan för mindre än 6 månader sedan och jag har en ny katt hemma". Dem svarade att det ligger på garantin i sådana fall!!! Fick en timmes felsökning samt en ny lambdasond helt utan kostnad!!! Snacka om bra service!!! Trodde själv stenhårt på att lambdan var riktig... Nu har jag legat ca 12 timmar under bilen för att byta katalysatorn (borde nog tagit en GDS iallafal).

Det var en sak som direkt fällde katalysatorn: Den blev alldrig riktigt het. Om man känner på utblåsen från bakre ljuddämparen så kunde man tidigare ta på dem. Nu bränner man sig redan efter ca 3 minuters tomgång. Det rasslade förfärligt under bilen innan bytet men jag trodde att det var värmesköldarna. När man väl demonterat katalysatorn kunde man dock både se och höra insatsen ramla omkring
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Jo, har även en kompis som jobbar lite som bilmek. Dem brukar köra motorn på ca 1500-2000 varv i minst 8 minuter direkt efter katalysatorbyten för att "bränna in dem". Detta gjorde även jag givetvis, och jag blev minst sagt riktigt orolig när jag såg röken ur avgasröret! Det bolmade ordentligt! Jag kom sedan på vad som var orsaken: Katalysatorn blev ju inte riktigt het förut! Detta gör ju även att bakre ljuddämparen inte heller blir riktigt varm. All körning innan bytet orsakade troligen enorm kondensering i både katalysatorn och bakre ljuddämparen. Efter katalysatorbytet blev hela ljuddämparen varm och allting avdunstade, det var nog därför det bolmade som aldrig förr. Efter detta har den slutat ryka helt! Läste även på lite om katalysatorn: HC=Oförbrännt bränsle. Dem sa på Sundströms att på 520 var det aldrig några problem med kattarna medan 525 äter dem lite till fruckost. Dem talade även om att brinner katten så brinner även lambdan och tvärt om.
Ska besikta imorgon och är äntligen hoppfull.
Ke
47
Kensan
525I Touring,-93.
Hej Välkommen igen eljonsson !
Jag tackar för din försättning av inläggning om detta faktiskt!
Jag antar också att huvud orsaken verkar vara kattan, men men,,,,.
Lycka till besiktning imorgon som går säkert fylla din hopp !!
Gärna veta resultat om besiktning.

En fråga till undrar vad var det för kostnad för din nya kattan ?
Mvh. Kensan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.