AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.407

Spindelled fram och avgasvärden E34

Sida 1 av 2
Kn
4
Knurr
525i -94
Kommer från besiktningen och det gick som det gick. Första problemet är spindelled, fram vänster, bakre, glapp. Jag sökte på spindelled här på forumet och blev bara ännu mer förvirrad. Vad heter det ifall man ska köpa den på tex mekonomen, var exakt sitter den och hur hittar man den på realoem? Är den lätt att byta? Bilen ifråga är en 525i -94.

Andra problemet är avgasvärdena. De ser ut som följande CO 2,5 (0,5) HC 361 (100) CO2500 1,1 (0,3) lambda 0,97 (0,97-1,03). lambdan bytte vi på verkstad innan jul. Är det bara att lämna in eller finns det något man själv kan testa? Varmkörde bilen innan besiktningen. Hade halvdåliga förra året också då fick sambon ta en extra tur med bilen för att få den igenom.

Vore tacksam för hjälp!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Då spindelleden är integrerad i länkarmen så byter du hela länkarmen, pos.7 (bakre/övre): Länk

Ang. avgasvärdena, kanske LMM eller katalysatorn. Lamda 0,97 tyder ju på att den går något fett. Tror inte på tjuvluft då, men kolla upp gummibälgen mellan LMM och trottelhus, samt alla små vakuumslangar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: En hjulinställning är alltid att rekommendera vid byte av framvagnsdelar, framförallt vad gäller däckslitage.
Kn
4
Knurr
525i -94
Tack för att du redde ut vilken del det var. De mesta slangar inklusive gummibälgen är bytta. Har funderat på katalysatorn. Finns det något sätt att kolla om dem fungerar bra eller dåligt?
Mu
616
Mustang

540iat -94
Det är förmodligen inte katalysatorn, utan katt ska du med frisk motorstyrning ha under 1.0 på tomgång. Lambdasonden är ju det vanligaste felet, skulle börja med att försöka få felminnet avläst.
Kn
4
Knurr
525i -94
Lambdan byttes vid jul på verkstad så jag tvivlar på att den ska va nåt problem. Har avläst felminne (carsoft) och den visar att allt är bra. Har funderingar på att börja med att byta olja, filter och tändstift samt rengöra några saker i motorrummet.

Bilen gick dåligt i vintras två gånger. Första gången var det lambdan, andra gången vet vi inte riktigt men det blev bra efter att sambon ruckat på luftfiltret. Efter det rengjorde vi nån nippel och lagade provisoriskt packboxen runt den med vulktejp. Efter det lät motorn som ny eller snarare den lät knappt alls. Funderar på att rengöra nippeln igen och sätta en ny packbox där istället för vulktejpen och sse om den låter riktigt rent igen. Borde inte skada iaf.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Drar den olja?
lambda 0.97 betyder att bränsle/luft blandningen är ganska bra , något fet.
övriga va juh inte så bra, antingen har du en motor som inte förbränner som
den ska eller drar olja,eller en dålig katalysator eller två.

börja med o hissa upp bilen o banka med näven på katalysatorerna.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Knurr kan max ha 1st katalysator, det är du som har två Ma1445M.
ja de är mycket möjligt ;)

Kn
4
Knurr
525i -94
Den drar inte olja nämvärt. Byter olja efter intervallerna och brukar inte behöva fylla emellan. Byter oftast när det är två gröna pluppar kvar på indikatorn. Sambon ska byta olja imorrn och får banka på den då.
Carsoft borde sett om den var paj, men hur är det med tempgivaren till motorstyrningen?
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Hej allihop, jag är sambo till Knurr. Körde en ny diagnos idag. Först visade den inga fel alls, sedan nollställde jag "adaptiva värden" och körde diagnos igen. Nu fick jag genast meddelandet "252 Tank ventilation system". Detta meddelande fick vi även i vintras då den vägrade gå andra gången, tills jag lättade på luftfiltret ca 2cm i ena hörnet och satte tillbaka detsamma. Några förslag???
"252 Tank ventilation system". tankurluftnigsventilen som har avlidit kanske,
vet inte var den sitter på din bil eller om du ens har non.
men om du hittar en liten klump som tickar som en liten brevbomb med ett kontaktstycke och 2 slangar ,en slang i varje ände så är de den.

har den avlidit så tickar den naturligtvis inte

sen har jag lite svårt o se hur den skulle ge så dåliga avgas värden,
men men

nör du körde diagnos kunde du titta på- motortemp-signal ifrån lambda o allt annat intresant?

el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Tackar för tipset, ska försöka hitta den. Tyvärr så går det givetvis inte att köra live data på just den här bilen. Tror dem gjorde den biten kompatibel 96. Det enda jag får ut är eventuella felkoder.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har inga mer förslag ang. avgasvärdena, mer än att det lutar lite åt katalysatorn. Så här ser tankavluftningen ut i alla fall:
Länk
Ser ut som en vanlig kolkanister.
Länk

Här är ventlen pos 1

kan tilläga att jag tycker också de lutar lite åt katalysator, den borde iallafall
kollas NOGA.

el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Tackar för alla svar. Hittade "billig" katalysator på Katalysatorteknik.com ifall den måste bytas. Vill dock först försäkra mig om att inte bota symptomen istället för eventuella fel. Vore synd att behöva byta den 2 ggr. Känner man efter ordentligt så kan man känna en antydan av att motorn "huttrar" lite vid dem flesta varvtal. Har bytt olja, oljefilter, stift och spindelled nu. Stiften indikerar även dem att blandningen verkar lite fet. Ska byta luft filter imorgon.
om motorn går illa är de en helt annan sak, jag tog för givet att den gick
rent. går den orent kan du nog vänta med katbytet.
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Ja, den går inte ojämnt så att man direkt känner det men som sagt en svag antydan kan ju vara tillräckligt för att förstöra ekonomin totalt. Ska kolla upp så mycket som möjligt ikväll. Kan ju vara så enkelt att katalysatorn är ett följdfel av för fet blandning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.