AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.144

Inspektion 1.

Sida 1 av 2
Jag var och gjorde en inspektion 1 på bilen i förra veckan.
Min lokale BMW-handlare skulle ha runt 4500:-
Ringde till AutoMek här i Karlskrona och fick priset 1400:-
Här kan du se vad som gjordes. Jag har bara skrivit av pappren som jag fick.
Länk
Jag kan varmt rekomendera AutoMek till alla som bor runt Karlskrona. Killen satsar mycket på BMW och har all datautrustning för att koppla upp mot bilen osv.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Var det med kvitto ? :) Annars helt otroligt pris !
Tyckte att kostnadsförslaget som jag fick på 3000:- var helt ok.
Jepp. Kvitto, papper på vad som gjorts och stämpel i s-boken.
Perfekt helt enkelt.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Låter för billigt. Vad för olja hällde de i?
Castrol 10-40 helsyntet, samma som BMW.
Fick välja mellan den och Mobil1 helsyntet.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Det är ju olja för minst 800:-. Dvs. 600:- kvar till övrigt.Iof. så köper verkstan säkert 200l fat men ändå. Om han gjorde ett bra jobb (som du beskriver) så får du nog boka nästa sevice redan nu, pga. kön som du just skapat :) Vet du vad han har för timdebitering ?
Jepp, han berättade varför han kunde vara så billig.
BMW säljer sin olja för 120-150:-/l, det priset tar dom även om man lämnar bilen för service.
AutoMek köper mycket riktigt 200-litersfat och då ger han runt 30:-/l.
När han sedan byter olja åt kunder vid srevice så är hans oljepris runt 50:-/l. Detta innebär att bara på oljan tjänar han en hacka för att inte tala om kunderna.
Killen i fråga är erkänt (här i stan) mycket omtyckt och har ett mycket gott rykte om att var både duktig och nogrann.
Vad han har för timmpenning vet jag inte men min service tog enligt papperna 1,95 timmar.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Nästan så att det är värt att åka från Stockholm för service. Om inte så kan man ju passa på att semestra lite samtidigt:). Tack för ett bra tips !
Bara kom du.
Killen på AutoMek kör själv BWM. Närmare bestämt en 750 E38 men 20".
Den ÄR GRYM!

Länk

Mvh.
Micke Olsson
BMW ska det vara såklart.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Sv
44
Svante
523i Touring -06
Detta låter nästan för bra för att vara sant. Räkna med att jag ska köra från Kristianstad (10-12 mil) nästa gång det är dags för service. Undrar vad han tar för en inspektion 2?
/Svante
Har ingen aning men jag ska dit i ett annat ärende i morgon om jag hinner. Kan höra då.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Nå micke blev d ngt prisförslag på insp.2?
håller killen på fortfarande?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
300+:
Kul att du hittade denna gamla tråden.
Självklart finns Automek kvar, han har till och med utökat med en verkstad till.
Se min dagbok angående INSP II.
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Micke,

Om han häller i 10w40 så är det väl inte samma som bmw då dom flesta Bmw-verkstäder använder SLX 0w30? Priset på den sistnämnda oljan borde ligga på 50:-/litern + moms i inköp hos verkstäderna (på fat). Bara olja och filter borde kosta kunden ca 700:- i det fallet.
Måste säga att 1400 är jäkligt billigt.

Länk Länk
Nu känner jag att jag har lite tunnt på fötterna vad det gäller oljors viskositet mm.
Men jag har väldigt svårt att tro BMW skulle slå i 0w30 i en standardmotor.

Johan B??? Kom hit och förklara.

Visst är han billig. Priser till min bil.
Oilservice 600:-
Insp I 1400:-
Insp II med tillägg 5000:-

Inspektion II kostar hos Bmw Luleå (Englunds) 4300:-.inkl allt material.vill man byta longlife oljan i automaten (rekomenderas av verkarn)så kostar det 2800:-extra.

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
4300 för en tvåa på BMW låter ännu mer otroligt...
Min ÅF ville ha runt 10000:-)
Vet inte exakt vad AutoMek tar för endast en ren Insp II, jag hade ju en hel del tillägg som inte ingår.
Tex. bromsvätska 500:-, kylarvätska, fläktrem 600:-, och kupefilter.

Jag blev själv glatt överraskad beställde tid direkt,fast jag har 50 mil ToR.Dom hade samma pris på bromsvätskte/glykol byte som Automek.kupefilter ingick i InspektionvII(microfilter).

(Fråga först och du får många svar.)
_______
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bmw brukar slå i 0w30 i dom flesta bmw om kunden inte önskar något annat. Det är just i standardmotorerna man gör det, M-modeller av vissa modeller vill ha annan typ och viskositet.

10w40 låter heller inte som någon helsyntet utan snarare semi-variant? Fråga vilken olja han hällde i vet ja.
Jag skulle iof tro att han hällt i denna olja:
-TXT 10w40-
Syntetiskt baserad motorolja för moderna bensin- och dieselmotorer med eller utan turbo och katalysator i person- och lätta distributionsbilar. Innehåller additiv för motorskydd.
API SL/CF, ACEA A3/B3, VW 505 00, meets VW 500 00, MB 229.1

I vilket fall som helst, det är ingen dålig olja han i så fall hällt i men den är långtifrån lika avancerad (och dyr) som SLX:en.

Länk Länk
Va skönt att man har fri service:-) iom att jag bor i GBG och det inte finns några superbilliga servare här i stan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.