AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.390

Hackande BMW 745i e23

Sida 2 av 2
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Kan ju ha med saken att göra,men tveksam!
Men när toppackningen drog....var det något annat som hände...indikationer varför???

Mvh Patrik

Si
18
SimonF
745IA turbo
Jo, en vipparm gick samma dag. Tror det var därför som toppackningen gick såhär i efterhand. Kammen var dålig och riktigt sliten på den kammen där en vipparm gick av.

Ska ta mig ner i garaget imorn eller i övermorgon och mäta lite kablar och så.

MVH Simon
Si
18
SimonF
745IA turbo
Idag har jag kollat tändkablarna. Resultatet blev mellan 5,6 och 6,7 kohm på samtliga kablar. Det borde väl vara okej?

Sen så kollade jag kammen för säkerhets skull igen, den stod rätt om inte kanske att ventilerna stänger lite för tidigt? Var svårt att avgöra för märkningen stod ungefär en halv kugg från mitten vid kamdrevet. Men det borde väl inte vara något problem om kamkedjan sitter en kugg fel så ventilerna stänger för tidigt? Tror inte den gör det men.

Det som styr förtändningen i min bil är väl chipet? Eller är det något annat som styr? Rotorn bestämmer väl bara vilken cylinder gnistan ska gå till?

Idéerna börjar ta slut...

MVH Simon
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
bytte du hela toppen eller bara kam o vippor? låter som en otät insugventil,ta ett komp.prov
Si
18
SimonF
745IA turbo
Bytte hela toppen. Har redan gjort ett kompprov :/ Trycket låg på mellan 8,7 och 8,8 bar på samltliga cylindrar så det borde väl inte läcka. Plus att den betedde sig likadant innan toppbytet och det vore jätteotur om det läcker på två olika toppar:(

Ska testa med stroboskoplampa imorn för att kolla tändningen. Hittade en liten bruksanvisning på hur man gör:)

MVH Simon
Si
18
SimonF
745IA turbo
Har kollat med stroboskoplampa idag. Vet dock inte om mina instruktioner stämmer för min motor: Länk . Borde vara samma princip tycker jag men. Det finns en liten pigg på "svänghjulet" och en klyka som är placerad på nästan samma ställe som "top dead center". Är inte helt säker för kan inte se ordentligt där nere. Men om jag förstår instuktionerna rätt så borde piggen på "svänghjulet" sitta 22 grader efter klykan när motorn står i övre dödläge.

MVH Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.