|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har letat och hittat många trådar med liknande problem men ingen som beskriver mitt problem. Jag var och köpte bilen för drygt en vecka sedan och körde ca. 7 mil innan bilen helt plötsligt började gå på ungefär 3-4 cylindrar. Jag trodde att det var fel på tändningen så jag bogserade bilen sista milen hem. Det visade sig att det var soppatorsk och att bensinmätaren alltid visar 20 liter för mycket. De första 7 milen gick bilen precis som den skulle. Tankade bilen men nu hade jag ett nytt problem. Bilen vill inte gå bra över 2000 varv. Jag kan gasa fullt ända upp till 2000 men sen börjar den hacka o ha sig hela vägen till 5000 (mer än så har jag inte vågar varva). Hacken är ganska någorlunda våldsamma. Jag öpptäckte att bränsletrycksregulatorn inte funkade, troligtvis p.g.a. soppatorsken. Så jag satte i en ställbar btr men tryckmätare (den gamla bortmonterad). Det hjälpte inte de heller, men jag märker stor skillnad på olika bränsletryck. Ju högre tryck desto bättre går den. Orginal så har den 2,5 bar men den går knappt att köra vid 2,5. Jag kör med 4 bar nu. Testade att byta tändstift, fördelarlock, rotor och soppafilter men det har fortfarande inte blivit bättre. Har kollat så att alla stiften har gnista också. Som sagt så går den bra upp till 2000 varv sen är det ett helvete. Någon som kan ha en idee om vad det är som strular? Tack på förhand! MVH Simon | |
| Vet att det var många stavfel och så men någon lär kunna läsa det i alla fall :P | |
|
Ser du om bränsletrycket ändras med vakuum/laddtryck? Bränsletrycket skall alltså vara 1bar högre vid 1 bar laddtryck än om du drar ut slangen till regulatorn och reglerar mot atmosfärtryck. Har du 0,7 t. ex. i vakuum på tomgång så skall bränsletrycket vara 0,7bar under. Om du gasar obelastat, hackar den över 2000rpm då också? Går den bra obelastat är troligen bränslet. Kolla i tanken att det inte är stopp i sugfiltret. kolla även att bränslepumpen är frisk. *När nyfikenheten överträffar förståndet* |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
LMM eller lambda!? Vilken årsmodell är det? M106 eller M102 motor? Mvh Patrik |
|
Bränsletrycket följer med gasen. Det verkar som om det är något knas med bränslet eftersom den går bättre ju högre tryck jag kör på. Vet inte riktigt vart sugfiltret sitter, och hur kollar man så att bränslepumpen är frisk? Ska jag leta efter glapp eller så? Den klarar av högt bränsletryck i alla fall. Har haft soppatrycksmätaren uppe på 6 bar. Det är en -86a och jag tror att motorn heter m30 men är osäker. Det är LMM på den, tror inte det finns någon lambda men har inte kollat. Är lite fundersam om Limp Home funktionen kan ha något med problemet att göra? Kanske är helt ute o vimsar. |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
86:ans motor heter M106. Kommer inte heller ihåg om det var Lambdasond på den tyvärr(haft en själv). Funderar på om en av knacksensorerna har med ditt problem att göra!? Annars borde du ta den till en BMW verkstad och ta ut diagnos från den. Mvh Patrik |
| Okej det kanske är bäst att ta den till verkstan.. Men om man har något sånt där fel borde man väl någon varningslampa lysa för att indikera att något är fel med motorn. Lyser inga lampor på min panel :/ Hur mycket ungefär kostar en diagnos? | |
|
Eftersom felet uppstod i samband med tom tank så lär felet ligga där.Riv upp givaren och plocka isär o blås rent,är väl inte heller otänkbart att pumpen fått stryk när den sög rent i tanken. Jag skulle öppnat allt runt pump o tank och blåst bakvägen (från motorn) med tryckluft i reduserat tryck,försök även att göra ren tanken.Har för mig att den finns plugg i botten på din. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Har varit ute o kört en vända igen nu. Testade att ställa ner bränsletrycket igen och den går inte alls bra på 2,5 bar. Det smällde från inugsröret ett par gånger!!! Hur kan det komma sig? Ställde genast upp trycket igen och då slutade det smälla från insuget. Ska kolla ner i tanken imorrn hade jag tänkt, och så ska jag försöka felsöka soppapumpen hur man nu gör det:/ Någon som har något tips? Den har ju inget problem med att pumpa fram soppa på tomgången i alla fall... Klarar drygt 6 bar har jag sett också. /Simon |
|
|
Fler ledtrådar: Den går aningen sämre med högre laddtryck. Och en tempratursensor för kylarvattnet(tror jag) är trasig, mätte motståndet i den och det var oändligt. Det är den bruna sensorn som sitter i mitten (mellan två nästan likadana sensorer) längst fram på motorn. /Simon |
|
Hmmm,tycker nästan att det låter som om kammen skulle stå fel!? Tickar motorn mycket?,skulle kunna vara en rejält sliten kam,vilket inte är onormalt på dessa. Hört rykten om att kammen går ner sig mycket fort på dessa,vilket även hade hänt på min,och sedan resulterar i brustna vippor. Kollat oljetrycket,och eller kedjesträckaren? Behöver ju inte vara ett bränslerelaterat problem,trots att det låter så. Mvh Patrik |
|
Tickar inget från motorn. Kammen borde inte stå fel men jag vet inte. Har en stroboskoplampa men vet inte riktigt hur jag ska använda den... Jag är inte inte så duktig på motorer. Har inte kollat varken oljetryck eller kedjesträckare. En grej till som jag inte förklara tidigare är att motorn går bra mellan hacken som kommer med lite oregelbundna intervall. Ungefär 0,25 till 0,75 s mellanrum vid full gas. /Simon |
|
Nja stroboskoplampan används ju iförsig att kolla tändning med. Tycker fortfarande att du ska kolla ev felkoder. E23 745i har ju 3st styrboxar, 1 för motor,1 för låda och en för de 2 knacksensorerna. Mvh Patrik |
|
Jo det ska jag göra. Blir på måndag i så fall. Om inte jag kan göra det själv. Såg på någon sida att man ska kunna kolla felkoder på check engine lampan om man trycker ner gaspedalen 5 gånger under en 5 sekunders period. Vet dock inte om jag har någon check engine lampa. Har inte fått det att funka i alla fall. /Simon |
|
|
Idag gick topplockspackningen så nu blir det till att lyfta toppen i alla fall. Passar på att testa spridare och pump medans jag ändå är igång. /Simon |
|
|
Nästan en månad senare så har jag äntligen lyft toppen. Jag var tvungen att bygga ut garaget innan jag kunde få in bilen. Troligtvis så har jag hittat felet också: en vipparm var trasig på insugssidan, den gick inte särskilit bra på något varvtal på vägen hem). Och så är kamaxeln ganska sliten. Nu tänkte jag köpa en reservdelsmotor men är osäker på vad för delar som kan passa på min motor. Det är en kille i stan som säljer en m30 3,2l -83 för 2000 och den har endast gått 16000 fullservade mil. Kammen var i fint skick också. Är det någon som vet om kammen, vipparmar eller något på den motorn skulle passa på min bil? /Simon |
|
|
Din motor är antagligen en 3.5l Toppen är lika förutom kammen, som i din är en 264graders och i en vanl. 3.2/3.5l är det ant. en 272graders. Det går att använda den men vridet blir lite lidande! aleek |
|
Enl. delade åsikter, så ska M106:ans topp ha natriumkylda avgasventiler,vilket en "vanlig" M30 inte har. Sedan så har M106:an inte samma storlek på gänga på pinnbultarna till grenrör. Kammen är en turbokam i 745:an. Men vippor ska passa. Mvh Patrik |
|
Hej igen Nu nästan ett år senare har jag bytt topplocket på bilen och har fortfarande samma problem. Men nu vet jag var rycken kommer ifrån. Det blir baktändningar i insuget! Har kört bilen utan huven på och då har man tydligt hur lmm smäller igen varje gång det rycker till. Enda förbättringen efter toppbytet är att gången är tomgången som är riktigt bra nu. Det här problemet brukar väl uppstå när tändningen eller kammen står fel? Eftersom bilen gick precis likadant innan topp-bytet så borde det inte vara kammen som står fel tycker jag. Tändningen vet jag inte med däremot. Lyckas inte läsa av markeringarna med stroboskoplampa, kommer inte ner med den där. Finns det något annat som kan skapa baktändningar i insuget än kammen och tändningen? MVH Simon |
|
Baktändningar kan ske då tändningssidan inte riktigt synkar med sprut och luftflöde. Kollat hur rotor och fördelare ser ut + mätt upp tändkablar? Varvar den mer än 2000rpm nu då? Mvh Patrik |
|
Okej, har ju bytt fördelarlocket och rotorn och dom är friska. Har dock inte mätt upp kablarna än. Men jag är 100 på att den får gnista på alla cylindrar i alla fall. Den varvar mer än 2000 utan problem när den står på friläge men vid gaspådrag så börjar den hacka vid högre varv, dock tror jag hackandet beror mer på gaspådrag än varvtal. Har funderat lite ikväll. Det tar några sekunder på startmotorn ibland innan bränsletrycket hinner byggas upp. Och ibland så går det blixtsnabbt. Och kör jag bilen med origninal bränsletryck så baktänder den sjukt mycket. Ställer jag upp trycket med drygt en bar så blir det enorm skillnad. Kan bränslepumpen ha något med saken o göra? Den kanske inte hinner leverera tillräckligt mycket soppa vid gaspådrag eftersom det bara är då den uppför sig konstigt. Tycker själv att det skulle vara konstigt om det är så men man vet ju aldrig. MVH Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.