|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Jaha..... lite lugnt kan man väll såhär : "vad var det jag sa" , samt att marknaden för 7-seriebilar verkar ha totalhavererat. Absolut superbilligt är fåägar E38 från 1998 och framåt , andra riktiga bojsänken är E65 från 2002 och 2003 , 04-orna börjar komma de också från en del säljare som inte kände till termen lågkonjunktur vid köpet av det aktuella fordonet. 04-or och senare hålls fortfarande uppe men rejäl prutmån finns efter några veckor på marknaden , särskilt mindre och mellanstora handlare verkar förstå att det inte är någon bra placering att ha en 04a ståendes i hallen - även om de bytte in den rekordbilligt. Jag har faktiskt varit och tittat på 2st E65or men kommit fram till att de helt enkelt är för fula och väntar till nya 7-an gått ner lite i pris efter 1a eller 2a ägaren , nya 7-an som snart premiärvisas har redan sålt över förväntan och kundkretsen är som bekant inte ränte eller konjunkturkänslig. Det är nästan lite jobbigt att titta på bilar nu för säljarna tar sig så mycket tid och är så engagerade och fantastiskt tillmötesgående att man knappt blir hemsläppt efter en visning , även om man poängterar flera gånger att man bara vill titta i första hand och frågar tydligt om det är OK att man enbart tittar på bilen. För den som vill köpa en E65 börjar det bli helt rätt läge nu , har man mer is i magen väntar man till efter jul då konjunkturläget ytterliggare förvärrats. Det tillfälligt låga bränslepriset verkar enbart ha en marginell effekt och med tanke på vad en dollar kostar idag så skall vi nog inte vänja oss vid ett literpris på 11.09:- Kr. Det är lustigt att vi alltid drabbas av samma elände varenda gång borgarna vinner valet , och de som innan valet skrek att allt skulle bli bättre om högern vann lär sig visst aldrig - men de har tack och lov tillfälligt tystnat och kommit av sig. Nej nu skall jag byta bromsskivor och klossar runt om på min gamla E38 och göra den klar till nästa säsong som startar 1a April , fram till dess blir det "rattmuff på" och BMW316 för hela slanten. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Det är väl knappast Sveriges regerings fel att världsekonomin kraschar? __________ |
|
|
Näe , och även om detta är helt fel forum för en dylik diskussion så kan vi ju konstatera att det hade varit väldigt bra att NU kunna sätta in skattesänkningar för att stimulera hushållen , men dessa är redan förbrukade. Rekordlåg ränta över hel hel topp av högkonjunktur har ochså det bidragit till nuvarande situation , så att skylla på "världsekonomin" är väldigt onyanserat och ett lite väl brett , klassklyftorna har bara ökat med den här regeringen och vi kan rentav få en situation framöver med stagflation. Men tillbaka till 7-serien som ju är en skön direktörsvagn , och åtminstone som begagnatköp konjunkturberoende. Vad har ni andra gjort för observationer ? någon som rent av slår till på en 760 innan jul ? Och den här annons med en 750 : Länk 750 känns lite mer sofistikerad än 745 tycker jag , vet inte vad man skall säga om priset men icke förhandlingsbart kan ju ändra sig om några månader , känns ju inte dyrt ivf. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
Känns det är mycket domedagsprofetia om bensinpriser kriser i dessa dagar, minns bara i våras när bensinen kostade 14:-/ liter och man fick höra att "i höst kostar de 17-18;- och alla BMW med 6-cyl och uppåt är osäljbara" Sedan dess har oljepriset mer än halverats och pumppriset sjunkigt med 2-3:- men inte är det mer lättsålt för det, Som parantes kan nämnas att det tog 4 månader att sälja en 318d-06 med partikelfilter, låg förbrukning och skatt, en bil som känns väldigt rätt i tiden, men bara några dagar att bli av med 750i E38 och dessutom få ganska bra betalt. Jag tycker inte det är speciellt konstigt att E65 nu börjar bli riktigt prisvärda, de första bilarna är 7 år gamla och den nya 7-serien presenteras i dagar, inte var väl E38 eller E32 dyrare när dom var i samma situation? Sedan skall man ju ha klart för sig att det över huvudtaget görs väldigt få affärrer på både på bilar och bostäder för tillfället, och det är klart att de leder till en och annan "desperatsänkning" av pris Upplänkade 750i-06 känns riktigt prisvärd, det tråkiga är att den bara fortsätter falla i samma takt tyvärr, därför tycker jag att en tidigare E65 känns ekonomiskt bättre köp, tex. denna Länk BMW CS #5139 |
|
|
"Rekordlåg ränta över hel hel topp av högkonjunktur har ochså det bidragit till nuvarande situation , så att skylla på "världsekonomin" är väldigt onyanserat och ett lite väl brett , klassklyftorna har bara ökat med den här regeringen och vi kan rentav få en situation framöver med stagflation." Har du tagit den formuleringen från SSU? Det var det mest blinda uttalande jag har hört. Riksbankens sätter räntan och den är inte politiskt tillsatt. Tror du Volvo exempelvis säger upp sina anställda pga den dåliga efterfrågan i Sverige? Mindre än 10% av deras försäljning ligger i Sverige. Politiskt bullshit när det är som värst. Det är knappast så heller att "det vore väldigt bra att NU kunna sätta in skattesänkningar för att stimulera hushållen , men dessa är redan förbrukade." Tack vara sossarna är skatten på en löneinkomst 67% så det finns rätt så mycket kvar av skatterna att ta av. Av en total löneutbetalning på 65.000kr (lön 50.000) går 15000 kr arbetsgivaravgift 22500 kr skatt 37500 kr i skatt på en lön på 50.000 kr = 75% skatt. Oj, jag räknade visst för lågt. Sedan är det naturligtvis Reinfeldts fel att Lehman Brothers går i konkurs, AIG, Bank of America, UBS, Islands lånebubbla. Oj vad mycket han har fått att gå dåligt från Rosenbad. Även om man är sosse måste man väl ändå försöka vara lite saklig? //Lövet |
|
| ja vilket penga ras ,det är ju värre en börsen.min bil Länk | |
|
andreas_lofgren : jag instämmer inte i något av det du vill förmedla/förenkla. Kanske fel forum för att diskutera gymnasieskolans ekonomikurs 1A och för den delen värvningstalet för MUF , dessutom är jag väl insatt i hur riksbanken arbetar för det politiskt fattade inflationsmålet . För att skapligt hålla sig till ämnet : Jag upplever ochså J.L´s länk som extremt prisvärd förutsatt att miltalet är äkta , å andra sidan är en 750 betydligt ovanligare och soppaförbrukningen är knappast något högre , vad kan man egentligen förvänta sig för skillnad mellan en 02ans 745 och en 06ans 750 ? Å andra sidan verkar nya 7an bli en storsäljare (minst 2 har redan beställts här i Linköping , i Stockholm troligtvis många många fler ?) och då kanske alla E65or sjunker som stenar i pris och en 02 eller 06 kostar ungefär lika mycket efter något år vid eventuell avyttring. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
andreas_lofgren: +1. Jag kunde inta vara lika diplomatisk som du så mitt inlägg raderades, |
|
|
Ska man diskutera ekonomiska blysänken (och inte den borgerliga regeringens inblandning i den pågående kreditkrisen) så måste Volkswagen Phaeton vara i en klass för sig. Där får nog E38:or, E65:or kanske till och med den amerikanska fastighetsmarknaden ses som goda investeringar i jämförelse. Alltid nått att glädja sig över. :D |
|
|
Fast en fiton är ju billig ifrån start... Ska vi tacka någon för vår ekonomiska standard så är det väl Kreüger och Palme? The way we see the problem is the problem. |
|
| Hur tänker du då? För mycket av dig själv? | |
|
Eftersom de flesta av er redan är ägare till BMW så kanske det kan vara intressant för en potientiell köpare av E38 att ge sin syn på transaktionsläget. Jag ser inte till världsekonomin, med fluktuerande bensinpriser och börskrascher när jag köper bil. Jag köper bil både med hjärta och hjärna. Självklart finns servicekostnader, premier osv med i bilden, men så länge det finns en rimlighet kontra själslig upplevelse med i bilden så är det inte alls avgörande. På något vis handlar allt här i livet om prioriteringar. Har ägt alla sorters bilar och sitter just nu på en Firebird som likt E38 är "exotisk". Jag har prioriterat det bilägandet..precis som jag tänker prioritera en E38. För mig är det en oslagbar kombination. 70-80 k för en sådan bil, samt servicekostnader på 5-6 k om året, fine. Det får vara värt det, för det ger mig så mycket tillbaka. Vill man dö själsligt så kan man köpa sig en en Volvo S40 Flexifuel.. PS, såg att någon gav ett löneexempel, och i egenskap av revisor så måste jag förtydliga; En bruttolön för arbetsgivaren om 20 tkr innebär 20 000 * 132,42 % = 26 484 SEK i effekt på resultatet För arbetstagaren 20 000 -30% = 14 000 i nettolön Därutöver kan statlig marginalskatt utgå om man hamnar över gränsbelopp. |
|
|
Charger: Du verkar vara en bilentusiast som ser bil mer än ett transportmedel. Tyvärr tror jag inte medelsvensson gör det (och det är ju de som driver volymer) utan där är bilköp det första man drar in på. Ränteoro, varsel osv gör att väldigt många väntar med bilköp. Det är egentligen bara tjänstebilsmarknaden i Sverige som är relativt okänslig, privatköpare är snabba på att hålla inne sin bilköp (fullt förståeligt) när det börjar blåsa kalla ekonomiska vindar. //Lövet |
|
| Andreas, visst är det så. På något vis så känns det som att marknaden för E38 riktar sig till just entusiaster som är något mindre känsliga för lågkonjunktur osv. Och visst är det synd att media intensifierar "krisen", som leder till totalstopp i ekonomin. Som i sin tur förvärrar situationen. Men känner jag bilmarknaden rätt så ska man som BMW-ägare inte vara orolig. Jag har hellre en entusiastbil i dessa tider än en dussinbil. | |
|
Nu är det väl sparsamt med entusiastfordon på marknaden om man tittar på skick och pris men om man har slanten över så går det att fynda. De BMWs som ägs av entusiaster och vårdats som det är inte heller speciellt konjukturskänsliga och troligtvis inte till salu under lågvatten då ägaren har en annan uppfattning om det verkliga värdet kontra marknaden. Kollade lite söderut på lämplig E31 och det verkar inte hända mycket i den prisbilden just nu men när handlarna suttit ett halvår till kanske det är handlingsdags... Jämförelse vis med grannbyns försäljare av tyska mellanklassbilar har leveranser till kund minskat från 40 bilar per mån till 15 och räknat i kundpris är det sjukt mycket slantar, men då är det ju förstås nybilsförsäljning. Jag vet inte hur många procent av sprillans sjuor som säljes i Svea rike men jag antar att även här sjunker orderingången nu när folket börjar intressera sig för vad direktionen gör med slantarna.... The way we see the problem is the problem. |
|
|
Nobby, har du något bra exempel på en billig phaeton? Är mycket sugen i så fall!!! Själv tycker jag inte att de är speciellt billiga vare sig utannonserat pris i vare sig Sverige eller tyskland. A8 från 03 känns mer prisvärd. |
|
|
En vettigt specad Phaeton med v8/w12 kostar en slant. En snikad framhjulsdriven med lilla motorn går att hitta billigare. Ungefär samma usla affär som en 7-serie. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
olja, hur billigt kan jag hitta en phaeton i praktiken med v6 och snik? |
|
|
Onekligen dyker de en aning trots allt. Länk Nypris runt 900.000kr, nu 212.000 (oprutat) ger sköna 11600 kr i månaden i värdeminskning. //Lövet |
|
|
Ojsan, ser att jag underskattade nypriset med 200.000 kr! Länk Kalkylen är alltså från 1,1 mkr till 212.000 på 5 år vilket ger 14.800kr i månaden! //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.