|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
|
ha, ha "pistolenfach" känns som nåt man ofta glömmer bort att fråga efter då man letar bil. Den ska jag lägga på minnet när någon skriver "fullutrustad" eller liknande ;) Antar att denna option bara finns till 7-serien? |
|
|
Denna är väl ändå fullutrustad??? Länk |
|
| Underbart, ett Pistolenfach. Borde vara förstavalet i allas utrustningslistor. | |
|
En bil som påstås ha ALLT med stora bokstäver i annonsen skall faktiskt ha allt. När skrotet inte ens har skinnklädd instrumentpanel , elhydraulisk baklucka eller Chromelinepaketet då börjar man ju undra på en "ALLT" bil... Simon : jag skulle inte vilja ge knappt något för skruttiga dussinbilar som återfinns i annonserna , kanske 5000:- max , mer är det inte värt till det jag kan ha en spådan bil till. men det är bara min åsikt. Jag har sett så många , så otroligt många , överallt i sverige och även i tyskland och skräp och inget annat är vad det är - så gott som allt är eftersatt och de dumma ursäkterna från korkade ägare utan kunskap och pengar får man på köpet. Jag tror inte min egen 728 är värd knappt något på marknaden, knappt någon som vill ha 10+ år gamla lyxbilar med allt vad det innebär , men det har jag vetat i minst 5 år och jag har låtit bilen kosta enbart för min egen skull , aldrig planerat att sälja oavsett pris. Om jag ville sälja vore det enda att hitta en extremt ovanlig kund som uppskattar och värdesätter att det mesta är utbytt och att det finns kvitton på allt och att inget är snålat eller kompromissat - en sån kund skulle då vara jag själv :-) och möjligtvis några få personer till i detta land ? |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Det har ringt några stycken och jag har fått några bytesförslag att ta ställning till. Ni som försöker trycka ner priserna får nog försöka lite till, eftersom det är värt att betala för en bra bil. Sen är det inte alla som är lika insatta i själva prisfrågan som ni är, och som en spekulat utryckte det man får ju oehört mer bil för pengarna en en ford mondeo 01:a, tyvärr kunde jag inte ta hans ford i byte eftersom jag måste ha en automat. Till sist en fråga: Vad ska en 98 års model Mecedes AMG E55 med ca 15000 mil på mätern i bruksskick kosta? Jag har ingen uppfattning, har ni? Diplomerad av leathermaster |
|
Det är alltid värt att betala för en bra bil om det verkligen är en bra bil man hittat , problemet är bara att "bra bil" är ett otroligt brett begrepp. Något som många glömmer när det gäller äldre lyxbilar är att de idag år 2008 är mycket dyrare att äga än för några år sedan , detta då vi nyligen fått höjd vägskatt som drabbar 7-serien hårt , höjd trafikförsäkringspremie pga. regeringens önskan att "alla grupper skall bärra sina egna kostnader" , dyrare bensin men framförallt är det kostnaderna för reparationer som börjar komma nu när bilarna är till åren komna. Att äga en ny 7-serien 1995 när den var ny kostade ju ingenting - men idag kan samma bil ha gått 35 000 mil oavsett vad som står på mätaren , och då börjar reparationerna kosta en hel del. Det är därför så många 7-serien har haft så många olika ägare , folk äger dem bara något år och upptäcker sen att det kostade mer än det smakade , och det är ju likadant när man tittar på 8-serien eller stora AUDI och Mercedes , Porsche verkar däremot ägas mest av entusiaster och fåägarbilar är lätt att hitta. Som jag ser det är 7-seriens problem egentligen inte bilarna , utan ägarna. De som gjorde nybilsköpet hade råd att åka 2-3 år , skita i bilvård och sedan sälja för att köpa något nytt. Och när bilarna börjar bli begagnade och äldre och kostnaderna kommer som ett brev på posten är det ju inte säkert att bilen ägs av en entusiast som prioriterar bilen framför allt annat , och då brukar det bli som det blir efter några ägarbyten och 10 års vinterkörning. |
|
|
Man kan inte editera inlägg här... men bara för att förtydliga , jag talar om 7-serien i allmänhet och det har ingenting med den första bilen i annonsen att göra. Och rent spontant är det absolut en bil som jag skulle åka och titta på eftersom den haft få ägare och samma ägare i 13000 mil , och i det läget om bilen på plats är så bra som man kan tro av annonsen , då hade jag absolut betalat 55 papp för bilen och haft den som en fin bruksbil och avställd de 3 tråkigaste vintermånaderna för att spara plåten. Man ser att det är rent och fräscht på bilderna , man kan lätt tänka sig att ägaren är pedant och tar hand om bilen , att den ägs av någon med flera andra ovanliga BMW är ochså ett plus , fast de allra flesta annonser ser ju inte ut såhär :-( |
|
|
Intressant med alla inlägg. Situationen är den vanliga, köpare vill hävda att att priserna är mycket lägre än det som begärs, säljarna hävdar att just deras bil är mycket bättre än konkurrenterna och att de vill ha betalt för det. Facit ligger i hur många fordon som omsätts, om köpare och säljare når varandra. Som köpare gäller det att hitta de fina exemplaren och dra nytta av svårsåldheten och den låga prisnivån, Som säljaren gäller det att hitta personer som är beredda att öppna plånboken av kunnighet eller av okunnighet. Intressant att följa var det slutar och på vilken nivå det slutar på. |
|
|
jo delvis är situationen den vanliga , skillnaden är endå att marknaden påverkas starkt av höjda skatter , försäkringspremier , bensinpris , miljötänkande och att E38 börjar bli gamla och mer kostnadskrävande att hålla igång , så lite skillnad är det allt jämfört med tidigare lyxsedaner som tex. E32. Själv hade jag satsat på en fåägarbil med ett lågt bevisbart miltal och kollat upp det noga INNAN köpet , en sådan bil hade det blivit. Objekten med 15 ägare på 10 år där ingen vill betala kalaset när det går sönder har inget direkt värde för mig , bara ett hål att kasta pengar i tyvärr. Det är ochså lite tråkigt att de som har bilar med ett bevisbart miltal och få ägare dras över samma kam som blocketbilarna som går runt likt vandringspokaler , folk fattar helt enkelt inte hur stor skillnad det är på en "bra bil" och en "bra bil" på riktigt när det gäller komplext uppbygda bilar. Min 728 gick 8000 mil de 14 månaderna den var i tyskland , då kan man förmoda att det är ett äkta miltal eftertsom få människor kör mer , men den kunde likagärna sålts som 1500 milare som de flesta andra E38or. |
|
|
Händer det något? |
|
|
Jag pratade med Alain tidigare i veckan och han berättade att han sålt sin 750i-96 En bekant köpte även en fin 740i-96 i denna veckan, så helt still är det inte på 7-serie marknaden. Såg förresten denna Länk väldigt högt pris, men skall man ge 170.000 kr för ngn E38 idag skall den vara i den klassen, ser fantastiskt trevlig ut BMW CS #5139 |
|
|
"En bil utöver det vanliga med all utrustning och mer därtill." Hmm, "och mer därtill", frågan är bara om den har det obligatoriska pistolfacket. |
|
|
QL att det rör sig! Skulle vara intressant att veta slutpriser. Dock är det självklart upp till köpare/säljare om de vill avslöja detta. J.L:s upplänkade bil är verkligen grymt snygg, förutom att jag är allergisk mot den förlängda varianten som enligt mitt tycke förstör e38ans snygga kaross! |
|
|
Händer det något? |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Kanske lite OT, men ang pistolfacket - är det nåt man kan beställa i efterhand? Haha, tänk när man visar upp bilen för en polare och öppnar "pistolfacket" och så har man lagt en luftpistol där eller nåt sånt - heltfestligt ju =) En 7serie som inte är förlängd är ju bara en bullig 5serie... |
|
Det är köparens marknad helt klart =) men svårt att välja rätt i vimlet! ---- Nu ska Mercan bort. ska skaffa en bmw igen! Har du en e38 till mej? |
|
|
Mr_Hope, utveckla gärna dina erfarenheter mer. |
|
|
ojs trodde jag postade det i den andra tråden. har dock dammsugit hela blocket på e38or men inte sett något pistolenfach ---- Nu ska Mercan bort. ska skaffa en bmw igen! Har du en e38 till mej? |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Pistolfacket är ett tillval eller hemmagjord formgjutning för sin gun. Klart ball grej jag måste fila på =) Man kan aldrig skriva "fullutrustad" förrens man har pistolfacket. |
|
Ang pistolfack hade en polare en fd civil poliz e36 men ett drygt meterlångt fack i taket för hagel/pump eller liknande.Riktigt läckert med elöppning och oljedämpad öppning. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.