|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"Om man bekymrar sig för bränsleförbrukningen hos en M-modell är ju upp till var och en. Att välja en M-modell istället för en "vanlig" BMW är ju lite som att dejta antingen Michelle Rodriguez [LÄNK] eller Babben Larsson. Att dejta Michelle kostar antagligen en hel del men går man och oroar sig för kostnaden ska man hålla sig till Babben." Skulle gärna åka M5e39 men så fantastisk är den inte i mina ögon att kostnaderna skulle vara oväsentliga. Köper jag en M5e39 kommer jag att leta reda på rätt bil, försöka få loss den så billigt som möjligt, hitta det billigaste försäkringsbolaget (kanske kör jag halvförsäkrat), servad och underhålla till största delen själv. På så sätt kommer jag kunna fortsätta åka trevliga bilar, åka på utlandsemester, betala av kåken, köra enduro, äta gott osv. Men man kanske skulle lägga ner allt annat och plocka ut en ny M-bil vartannat år och leva "bekymmersfritt". Tror de flesta med god ekonomi faktiskt bryr sig om kostnader, kanske just därför de har god ekonomi... Programmer, intressanta synpunkter som vanligt. Problemet är att jag inte tar steget från 530 eller 540 utan från 325:an och då ökar kostnaderna på bränsle, försäkring och underhåll på ca 50-100%. Och då är inte 325:an någon extremt billig bil att äga. Men man kan givetvis inte jämföra en Toyota Corolla med en BMW M5. De flesta kostnader är ändå fullt möjliga att ta fram exakt eller uppskatta ganska bra och sedan ställa sig frågan "Är det värt det, eller skulle jag kunna använda pengarna på annat sätt som gör mig lyckligare?". Det svåraste att gissa är i detta fallet värdeminskningen då marknaden är något knepig just nu. |
|
|
BjörnB: Väl talat! SÅ fantastisk är inte en E39 M5 att det skulle få mig att avstå från många andra av livets goda stunder. Barn, fru, resor, olika andra hobbies, osv osv...många är de som slåss om mina tillgångar :-) Jag köpte en kanonfin, välvårdad, ej buskörd och inte alltför dyr M5 (175' i inköp), jag servar allt själv och jag använder det billigaste försäkringsbolaget (varför skulle man inte det?). På så sätt så blir M5an INTE dyrare än en nyinköpt Volvo. Garanterat! Nybilsvärdeminskningen är LÄTT den största kostanden, och genom att undvika den får jag köra mååånga sköna mil och år utan att hamna på minus, jämfört med den nya Volvon. Värdminskning kommer jag få uppleva, självklart, men den stora delen har redan tagits hand om, nämligen fallet från nybilspriset 700' till 175'. DET är värdeminskning! |
|
|
När det gäller värdeminskningen så drabbar ju denna de flesta bilar. Köper du en M5 E39 och som du säger undviker de allra nyaste lågmilarna för 250'+ så har jag svårt att se att värdeminskningen skulle drabba en sådan bil så mycket värre än många andra. Du läste säkert om den Morametallic som Johan sålde för några veckor sedan. Kommer inte ihåg exakt pris men det var väl kring 145' den gick för. Om den sköts och körs en 1000mil/år i en 2-3år så är frågan vad den kommer att vara värd då? Fortfarande över 100' tror jag... ___ //Ulf |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Jag är helt inne på Programmers linje, jag tror att M5 E39 har bottnat ur nu och kommer att drabbas av samma öde som M5 E34. Dvs de fina, speciella och väldokumenterade bilarna kommer att stanna i värde, medan de sönderkörda liken kommer att falla som stenar. Det är säkert möjligt att hitta ett M5 E39-vrak för 60 lappar om två år. För de som inte tror att M5 E39 kommer att bli entusiastbil, kan jag bara säga att så sa "alla" om M5 E34 också. Och M3 E36, och M3 E46, och alla M-bilar utom möjligtvis M3 E30 som omedelbart blev en klassiker. Men de har också varit ner och vänt i värde, även om ingen minns det nu. Mvh Johan |
|
Var "Johans" M5:a som fick mig att återuppta gamla ideer om M5e39. Jag hade planerat för att köpa den bilen direkt men det var några grejer som skulle fixas först, sen reste jag bort och då hann bilen bli såld. En bil som jag också tycker verkar intressant är denna: Länk Är väl inte riktigt min favorit kombination svart/svart/trä. Sen har den lite skavanker i lacken och klassiskt sliten förarstol på sidostödet. Men priset är väl hyffsat rätt för en -02 med rimliga mil? |
|
|
BjörnB Har du varit och kollat på den m5an? |
|
|
BjörnB: Om allt stämmer så tycker jag priset är bättre än hyffsat. Tror inte den kommer att ligga ute någon längre tid trots några skavanker och avsaknad av t ex navi. ___ //Ulf |
|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Håller helt med programmer! Den kärran är rätt snabbt borta! Gå in på Bilpriser-vad är din bil värd? och värdera kärrorna! Min känsla är att priset man får där, stämmer rätt bra med vad man kan få för sin bil! Den omnämnda bilen i denna tråd borde ligga runt 200.000 enl värderingen, så 169.000 känns som ett mycket bra pris tycker jag! Hade en M5 02:a tidigare, men sålde pga barn och husköp och har istället köpt en 750 99:a. Dock extremt sugen på en M5:a igen (E39), så jag kollar blocket ofta! och det finns ju en uppsjö av objekt! men anser att de flesta ligger på tok för högt i pris! Känns som om man kan få helt OK pengar för en fin bil i gott skick, dock inga överpengar, som de flesta sätter ut sina objekt för, och sedan får backa en bra bit för att överhuvudtaget kunna sälja! Har man sedan en sån här typ av bil, som man misskött, slarvat med service osv, osv borde man få svårt att sälja överhuvudtaget! Jag skulle aldrig köpa en "sunkig" M5:a bara för att den är billig!! Välskött är ett måste!! Så blir det en ny M5:a för mig, kommer jag sondera terrängen noggrannt! och inte pynta nått överpris när jag ev slår till! Det finns massor av M5:or, men som det känns, rätt få köpare!! HA DET!! |
|
Slog till på -02:an. Säljaren var mycket trevlig och seriös. Bilen visade sig vara betydligt bättre än förväntat. Fanns några repor på ett par dörrar som man kunde se på detaljbilder. Säljaren hade lämnat in bilen på helrekond precis innan jag kom och inte ett spår av dessa fanns kvar. Finns en liten skråma som fymms inom en 50-öring och ett litet dörruppslag strax bredvid. Kan ev. bli lackering av halva den dörren. Absolut rostfri, kollade noga tanklocket, bakluckan, huven och dörrarnas nederkanter. Ett minimalt pixelfel (1 eller 2 döda pixlar) som säljaren meddelat innan. Slitaget på förarstolens insteg var mindre än förväntat, kanske rekondaren bättrat på? Ska iallafall lämna in den till ett proffs som får färga in den. Vädokumenterad och fullservad enligt bok+kvitton. Bilen var precis nyservad och nya Michelin Pilot Sport runt om. Priset var prutat och klart i annonsen men jag var ändå mentalt förberedd på att pruta ett par tusenlappar, nåt fel kan man väl alltid hitta. Men det var lönsöst, hittade inget utöver det säljaren redan påpekat. Bara att glatt betala begärt pris. Skulle vilja påstå att bilen var så fin en -02 med de milen kan vara. Utöver std utrustningen har den: Radio Professional CD Klimat ruta Däcktryckskontroll Fällbart baksäte (Durchlade system) PDC (fram och bak) Regnsensor Sido airbag "feur fondpassagiere"? Shiebe-hebedach, elektrisk? Nån som kan förklara den två sista. Snålkörde en bit och lyckades hålla den strax under litern vid normal motorvägsfart ca 120. 1.07 vid sansad körning med några inspirerande omkörningar. Vilken sång och tryck det är när man petar i fyran i 120 och gasar fullt! |
|
|
Grattis!! Du är modig ;) Vad blev det för färg? P.S. den sista raden betyder taklucka. |
|
|
Sidokrockkudde för baksätespassagerare och elektrisk taklucka. |
|
|
Grattis Björn! Priset för den bilen kändes riktigt bra när man såg annonsen och när nu det verkliga skicket var snäppet bättre så ska du vara riktigt nöjd. Ett lågt inköpspris är ju alltid en bra start för att hålla nere värdeminskningen...;) ___ //Ulf |
|
|
För din info så är Däcktryckskontroll standardutrustning men även på min så strår detta med som extrautrustning. Har för mig att även regnsensor är standard. Utrustningslistorna är ju annars ganska korta på M5 då väldigt mycket är standard på dom. ___ //Ulf |
|
|
Har precis sålt mni underbara M5a:a och sknaden är enorm. såjag sprang å köpte en familje (far som man ska bli). Det blev en 525:a Touring från aug 2003 med en ägare och sv-såld. Denna är ju skön att köra NÄR man väll fått upp farten. Men FY FAN vad den är slö... t.o.m. min Audi diesel är snabbare... kommer lätt att köpa en M5:a igen när Bebisen ploppat ut och vi båda börjat jobba igen. Kort å gott den som inte har eller har haft en M5a vet jag inte om han kan säga att "det inte är värt pengarna" att köra M5. Ångrar nästan att jag sålde den då den inte är så mycket dyrare att äga än en 525:a. Bilder på vagnen: Länk Dan Helsingborg Kör BMW M5 och Audi A4 |
|
|
Tack för informationen och gratulationerna! Jo, M5e39 är ganska välutrustad i std-utförande. I många annonser radas det upp mängder av utrustning som är standard (inget fel i det). Men min bil framstod för mig som klent utrustad i annonsen men när man kommit till insikt så finns allt jag behöver och lite till. Elmanövrerad rattjustering och nackstöd känns ju ganska rätt ;) Hittade även halvljusautomatik och kompressor till reservhjulet Dan, tror jag mailade dig om din bil då den var till salu. Mycket trevlig färgkombination. Men nu fick jag en -02:a med färre mil för lägre pris som din -99:a om jag minns rätt. |
|
|
Nercafreak Om inte M5 var dyrare att äga än en 525:a skulle nog ALLA inklusive mig köpa en. Den allra största merkostnaden är nog försäkringen, bara den avskräcker ett M5 inköp. |
|
|
Fd Mercafreak: Var det inte denna du hade?? Länk |
|
|
spider: försäkringskostnaderna är ju väldigt individuella men i många fall så är skillnaden mellan en "standard" E39 och en M5 väldigt liten. I mitt eget fall rör det sig om mindre än 2500kr/år i skillnad mellan en 525 och M5 räknat på 1500mil/år, villa med garage, mm. Borde vara något liknande för dig då du varken är i 20-års ålderen eller bor i storstan. Generellt är M5 något dyrare på allt, dvs bränsle, försäkring, service samt att reperationer kan vara allt från 520-nivå till mycket dyra... ___ //Ulf |
|
|
Ok Programmer Det var ju inte så väldigt stor skillnad faktiskt när det gäller försäkring men gissar att det blir service och reservdelar som skulle bil den största kostnade för mig om jag köpte en. |
|
fredde 7 |
Spider:De där är ju volvoägarnas argument till varför de köpte en container istället för en rolig BMW..och det vet ju både du och jag att det är lögn. M5 är garanterat inte billigare en 525 men du får mycket premeumbil för lite pengar. Oxfile är dyrare än blodpudding. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.