|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Ska ev. slå till på en M5e39. Tänkte satsa på en -01-03. Men är lite orolig för om det ska gå att bli av med bilen om nåt år eller två. Med ett bensinpris på snart 15:- och på uppåtgående känns det som en riskfylld affär. Det är ju en ganska vanlig bil och det finns gott om bilar till salu. Många ligger ute länge på annons. Hur har det varit för er som nyligen sålt eller håller på att sälja era M5e39? | |
| ...men när du väl har köpt en, så vill du aldrig sälja den igen :-) Oavsett bensinpris...:-) Så oroa dig inte! | |
|
Det var väl inte riktigt det Björn ville veta? Just nu är bilar med v8:a och uppåt RIKTIGT kalla på beg marknaden. Hur det ser ut om 1-2 år är svårt och säga, men att bensinpriset kommer sänkas känns föga troligt. Gissningsvis ligger en liter blyfri 95 vid 18-20 kronor inom 2 år. Undantaget är givetvis någon som planerar att använda m5:an på soliga söndagar. Där blir bränslekostnaden en liten faktor i det totala värdetappet. Länk |
|
|
Att marknaden är så död nu tror jag mer beror på höjda räntor och allmän oro för lågkonjunktur än höga bensinpriser. SOm exempel gick min såldes min 750i-97 på 5 dagar för en knapp månad sedan, medan min 318d-06 fortfarande är osåld efter 2 veckors annonsering. En riktigt fin och välvårdad och entusiastkörd M5 E39 kommer har de alltid finnas marknad för, så länge priset är någorlunda rimligt. Slitna bruksiga exemplar kan däremot vara nästan omöjliga att sälja, och blir således väldigt billiga. Samma sak med E38. BMW CS #5139 |
|
|
Vissa bränsletörstiga bilar kommer det alltid att finnas köpare på medan det kan vara värre för andra. Vilken kategori M5:an tillhör är svårt att veta. Som wendtan är inne på så beror det ju mycket på hur bilen kommer att användas. En M5:a drar kanske 0,15 mer än en 530iA från samma år, kör man 1500mil, så blir det ca. 3000kr mer för M5:an. Går bensinen upp till 18kr/mil så blir det 4000kr mer per år. Men visst början man jämför mot andra alternativ som drar en bit under litern så blir det fler tusenlappar. Jag köpte min i höstas och är inte direkt orolig att inte bli av med den när den väl ska säljas. ___ //Ulf |
|
|
Nä, klart det inte var DET svaret som Björn sökte. Så om jag ska försöka mig på ett mer genomtänkt svar, så håller jag med Programmer och J.L, dvs även jag tror att M5an hör till kategorin entusiastbilar, vilket innebär att det alltid kommer finnas köpare, oavsett bensinpris. Och när vi ändå har bränsletörst uppe för diskussion, så kan man ju alltid relatera M5ans "bränsletörst" till den man finner hos exempelvis en Volvo XC70 - vilken visar sig vara ungefär densamma som hos M5an. Så allt är relativt, men nån Fiat Punto är förstås inte M5an. Så slutsats: det kommer alltid finnas köpare för fina exemplar av BMW M5. Tror jag. Också. |
|
|
Tror precis som övriga att det kommer finnas en marknad för fina exemplar av M5. Diskuterades inte förbrukning och soppapriser redan för många många år sedan och folk dömde ut allt som var bränsletörstigt och att det inte skulle gå att sälja idag? Bensinen är inte billigare bara för att man häller den i en 2 liters motor, dock så gör förbrukningen en del skillnad. Men man måste ju köra och tanka oavsett =). There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
|
Jag tror inte att de som äger eller kommer äga en M5:a har bensinpriset eller förbrukningen att tänka på i första hand. Ska man komma billigt undan så bör man köpa någon annan bil! Det kommer alltid finnas dom som älskar lite brutalare bilar, vi tex:) |
|
|
Jag tycker att det är naivt och tro att köpare till M-bilar alla är "ekonomiskt oberoende". M5 E39 börjar trilla ner i prisregionerna då i princip vem som helst med en stadig inkomst kan köpa en, att tro att alla dessa har en buffert på lönekontot för dyra reparationer är som jag skriver ovan naivt. Många m-bilar körs i botten av personer som tror sig köpa status/respekt och inte har plats i sin bilbudget för annat än olja och filter från biltema. Att det sen alltid finns en marknad för välvårdade ex med perfekt historik och kalas skick är inget jag nekar till. Värdeminskningen till trots. Länk |
|
| "...olja och filter från biltema..."...hehehe...är det dåligt eller? | |
fredde 7 |
vad den extra soppan kostar till en M5:a är ju lätt att räkna ut i förväg så detta borde inte bli ett problem för en entusiast M5:a. Största hotet till värdeminskningen är väl massinvandringen av rätt så fina M5:or som gör att utbudet är avsevärt större en efterfrågan.. Tror att en fin inte kommer att hamna under 100k närmaste 50 åren;) De buskiga kommer säkert att självdö i ngns ungtupps händer. |
|
Redan idag är ju de buskigaste exen väldigt nära 100 kkr Länk Länk |
|
| ...oj, vilka fälgar...eh... | |
kilroy |
Svårigheten att sälja en E39 M5 kommer inte att styras av bränslepriset, det avgörande är skicket och dokumentationen på bilen. Exemplar med 20-25000 mil på mätaren är iofs inte så lätta att sälja men hellre än långmilare i bra skick och med tillförlitlig dokumentation än exemplar med "11.000" (!!)mil på mätaren i dåligt skick och med ofullständig dokumentation. Rent generellt tror jag aldrig E39 M5 kommer att få samma entusiaststämpel som t ex M5 3.8. Sagt av wendtan: "Jag tycker att det är naivt och tro att köpare till M-bilar alla är "ekonomiskt oberoende". M5 E39 börjar trilla ner i prisregionerna då i princip vem som helst med en stadig inkomst kan köpa en, att tro att alla dessa har en buffert på lönekontot för dyra reparationer är som jag skriver ovan naivt. Många m-bilar körs i botten av personer som tror sig köpa status/respekt och inte har plats i sin bilbudget för annat än olja och filter från biltema." Bra sammanfattning av läget, trist men sant. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Tack för alla synpunkter! Kommer väl köra runt 1500mil mil på sommaren och ställa av den på vintern. Bränsleförbrukningen för min egen del kan jag nog tänka mig att acceptera men jag tänker mer på andrahandsvärdet. Varför skulle man inte bekymmra sig om bränsleförbrukningen på en bil som M5? Om man räknar in försäkring, service & underhåll och värdeminskning så står nog bensinnotan för nästan hälften av kostnaden per månad i mitt fall (snabbt överslag). Detta förutsätter att modellen inte börjar sjunka fortare än den gjort hittils och det befarar jag lite att den kan göra om bensinpriset förtsätter öka. Jag skulle vilja påstå att det totalt sett är billigare att åka M5e39 från -01 än att köpa en helt ny 320. Köper resonemanget att vissa bilar kommer gå till entusiaster men utbudet är så stort att antalet entusiaster knappast räcker till ;) Jag kommer köpa en fin, välservad bil med rätt historik men är inte beredd att betala uppåt 250´ för att få en nyare, lågmilare i nyskick. |
|
|
Jag tror precis som det skrivits att det alltid kommer att finnas marknad för entusiastbilar i fint skick. Har själv precis köpt M5 då jag alltid velat ha en och äntligen kör så pass lite att jag kan ha en för soliga dagar. Och köper jag en så måste det ju finnas fler likasinnade galningar som vill ha? |
|
kilroy |
Om man bekymrar sig för bränsleförbrukningen hos en M-modell är ju upp till var och en. Att välja en M-modell istället för en "vanlig" BMW är ju lite som att dejta antingen Michelle Rodriguez Länk eller Babben Larsson. Att dejta Michelle kostar antagligen en hel del men går man och oroar sig för kostnaden ska man hålla sig till Babben. That´s the way it is... Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
| Heja Babben och snik-525:a ;) | |
|
Jag menade inte att alla som har m5 är ekonomiskt oberoende med mitt inlägg! Jag menade: Oavsett bensinpriser så finns det alltid folk som vill ha denna bil! |
|
|
Björn: Dom förutsägbara utgifterna som bensin, försäkring, skatt och service är i de flesta fall marginellt högre än t ex en 530 eller 540. Försäkring varierar ju självklart från person till person men är man inte för ung och bor mitt i någon större stad så är den inte farlig. Det är väl mer att vissa oväntade reperationer kan bli ritigt dyra och det är ju lite lotteri om man drabbas eller ej. Genom att hitta en välskött bil så minskar ju dessa risker men det går ju inte att eliminera dom. Jag räknar aldrig i detalj på vad bilägandet kostar men spontant kan jag tänka mig att köp av en fabriksny svenssonbil kostar minst lika mycket totalt sett på t ex 3 års ägande som min begagnade M5, skillnaden är att det är olika saker som kostar. ___ //Ulf |
|
| ...och en annan skillnad är att en svensson-bil är AP-TRÅKIG jämfört med en M5...:-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.