|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Grandy: Jag har testat DP1:an. Den är bra. Och ett bra alternativ. Men bara på låga ISO. Kommer dock en ny DP2 som har lite färskare leksaker innanför skalet. Den skall förmodligen prestera bättre på högre ISO. |
|
|
Micke: Objektivet är Canon EF-S10-22mm f/3.5-4.5 USM Zeiss: Okej, vet du när i tiden DP2 landar på diskarna? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nikon D2Xs ska det va :) om man inte orkar släpa på Hasselbladarn så klart :) Det är vad en av Sveriges bästa Naturfotografer använder som slängkamera :DD (min kusin) ordförande i Naturfotograferna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Just nu är det Nikon D3 som är hetast, många bildbyråer har gott över till Nikon efter att Canon har varit herran-på-täppan i en himla massa år, konkurrens är aldrig fel. | |
|
Nikon har grymt vassa prylar i proffsklassen som dessutom slår Canon prismässigt. Hade jag skulla välja system idag så hade det nog blivit Nikon. Nu är det dock ren idioti att byta. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Dom här bilderna från Singapore Grand Prix är rätt OK, krävs det typ Canon EOS1'or för att få sådana bilder eller kan man komma i närheten med en EOS 400 med bättre linser?: Länk |
|
|
Om ni inte har läst igenom Ken Rockwells sida på www.kenrockwell.com så kan jag tipsa om den. Hans poäng är egentligen att det spelar ingen roll vilken utrustning man har om man inte kan hantera den, dvs du tar inte proffsbilder automatiskt bara för att kameran kostar 50.000kr. Mängder av exempel finns och en mycket nyttig sida för den fotointresserade. //Lövet |
|
|
Instämmer helt med föregående talare. Lägg ner märkes diskussion här! Tala om erfarenheter och rekomendationer. Jag kan använda vilken kamera som helst som är systemkamera. Olympus, Sigma, Sony, Nikon, Canon eller nån annan. Jag kommer fortfarande få väldigt bra bilder med vilken utrustning jag än använder. Det är mitt yrke att ta BRA bilder, inte min kameras jobb. Då hade man kunnat ge den lön! Om min kund såg skillnad på en Canon 1Ds Mk II eller en Nikon D3...då skulle jag vara imponerad. Men tycka att han var en prylgalen idiot. Bilden skall tala. Inte min kamera. Sedan väljer jag den kamera i mitt yrke som jag handhavandemässigt känner mig bekväm med. Jag älskar Canons ergonomi. Men det är för att jag har jobbat med den ergonomin varje dag sedan första 1D modellerna kom ut. Alla får ha sina åsikter. Men vänd er till fotosidan.se vid märkes fixering. Dela med er hur man fotograferar en BMW bra. Det vore trevligt att se resultat än lovord vad som är bra. En kund vill alltid se resultat än hur saker och ting ser ut på papper. Jag tjötar en massa. |
|
|
Zeiss: Njae, både rätt och fel kan jag tycka.. Viss påverkan har utrustningen annars så skulle all världens snickare handla på Harald Nyborg. Självklart så måste man ha viss känsla för att kunna ta en bra bild, se hur bilden blir innan man tar den så att säga. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Grany: Du kan läsa mer om DP2 här Länk |
|
|
Det jag menar med min fråga är att jag tycker att trots att jag använder stativ m.m. så får jag inte dom där rktigt skarpa bilderna med det extremt korta skärpedjupet som i flera av bilderna i min länk ovan. Det måste väl bero på utrustningen och inte på hur "duktig" jag är att hantera kameran? Jag är inget proffs på något sätt så ni får gärna komma med tips på hur jag kan ta knivskarpa bilder med min EOS 400D med Sigma 18-200 :) Jag lånade ett objektiv av en kompis för ett tag sedan och det objektivet fick jag riktigt skarpa bilder med, så jag köper inte resonemanget rakt av att det "bara" är skickligheten som gör dom riktigt bra bilderna. Självklart är kunskapen att hantera kameran A och O och en duktig fotograf kan göra underverk med enklare utrustning jämfört med en amatör men amatörens fotoliv underlättas nog betydligt om "prylarna" fungerar bättre. Jag misstänker att det finns en anledning till att yrkesfotografer köper de dyra prylarna, annars hade det väl bara funnits billighets grejer ;) |
|
|
Micke Olsson: Om jag säger såhär. Använd rätt utrustning för det slutresultat du förväntar dig. Om man är hemma användare och aldrig gör fotokopior, vad skall man då med en 5D eller D700? 50D eller D300 om inte lägre nivå räcker. Skall du ta flygfoto som jag gör då och då. Slutresultatet skall tryckas på 8m x 5 m. Ja då är det på gränsen med en 1Ds Mk II. Självklart en digital mellanformatare. Kanske storformat med film. Hade förfrågan om samma bild kommit som skulle vara för webbpublikation så räcker 5D:n och mindre. Men tyvärr så är 5D:n det minsta jag har i kameraväskan. Jobbigt att behöva försvara sig mitt i allt :) För bilfotografering så önskar jag en solnedgång där solen gått bakom horisonten. Ett stort öppet landskap som inte ger mycke reflexer i lacken. Gärna körandes i 80km/h hängandes ut genom skjutdörren på en skåpbil. Dels får man lite höjd och mer 3D effekt av bilen man fotograferar. Och dels så är det himla skönt att vara fastspänd ståendes. Enkelt att gå ner på knä för att variera vinkel. Kör man liggandes i bagaget på en bil så finns det flera risker. Du kan få bagageluckan i huvudet eller klippande över händerna så du tappar din utrustning ner i vägen. ISO 100, 1/15 eller 1/30 sekund, bländare 5,6 brukar vara lagom. 70mm på optiken. Be hällre chauffören köra fram/bak istället för att zooma ut eller in. Vid fotografering stillastående. Ja vad att säga. Stativ ett MÅSTE! Stadigt sådant. Sätt kameran på tidsutlösare och rör inte den tills den är klar med exponeringen. Gärna 100 mm i brännvid. 5,6 i bländare. Regel nummer ett. Saker reflekterar gärna i lacken. Hitta platser som är väldigt öppna. Skaffa ett polfilter. Det gör mirakel! |
|
|
Tozzy: Stativet skulle jag i första hand sattsa på istället för att byta optik. Många tror inte att det har sådan påverkan. Men det gör STOR skillnad. Och sedan skall du alltid fotografera på tidsutlösare med stativ. Prova och se! |
|
| Finns fler användningsområde om inte foto är ett av dom Länk | |
|
He he, spot on! jag har ett Manfrotto stativ :) Jag ska testa mer med TV läget, men jag trodde att det var bättre att leka med AV när man använde stativ eftersom kameran (förhoppnigsvis) står stadigt? Jag ska nog testa att inte dra ut benen fullt kanske, blir nog lite mindre vingel då... |
|
|
Stativ i all ära men när det är ljust ute och man smackar på på 250/sek eller mindre tillsammans med IS så ska det mycket till för att bilden ska bli suddig. MEN - Om man nu vill ha ett stativ, vad ska man köpa som INTE sliter börsen i stycken? Typ max en tusing. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Självklart inte i dagsljus 1/250 s :) Man kan köpa begagnat. Gärna ett gammalt Hasselblad stativ. Ring på annonser för mellanformat och fråga om det har ett stativ. De brukar vara stadiga grejjer man använder där. |
|
|
Dessutom är jag rätt mycket för "märkliga" vinklar så att ha ett stativ blir i 99 fall av 100 bara i vägen eller ett besvär. Jag gillar ligga och krypa med låga bildvinklar som dessutom bryter mot allt vad horisont heter. Polaren som ofta är med brukar säga.. Ta på dig arbetsbrallor med knäskydd så du kan hora runt på alla fyra som jag gör vaje dag.. (Han är snickare) Ligger lite i det.... ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Stativ passar inte alla som sagt :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fasiken Micke tycker mest det är dina objekt som kravlar på alla fyra dessutom torterade i kallt vatten :) Fick ett B&D laserpass i julklapp, upptäckte att de trebenta stativet även var utmärkt som kamerasstativ :). Går o väntar på en Sony DSC H50 fnv alltid roligt med nått nytt, Nikon 990 börja kännas lite old i hastighet :) trots dess förträfflighet i vinklar o vrår. finns en å annan "dyr kamera" typ på tradera av föregånde modeller. Rätt hyfsade bilder:) Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.